6 507 läst · 25 svar
7k läst
25 svar
Vattenmysteriet - lång tid att få kallvatten och krånglande hydrofor
Sida 1 av 2
Uppsättning:
Nedsänkt pump i djupborrad brunn anno 2010-tal
Vidare till mjölkrum och tryckrelä som slår på vid 2 bar och av vid 4
Sen in i hydroforen anno 1973, 130 liter stor
Därefter anslutet till bostadshuset som ligger 50-60 m därifrån och på några meter högre altitud.
Alla vattenledningar är pvc-rör.
Inne i huset är allt vatten nydraget 2010 och framåt. Det dras in i källaren och sen vidare upp i huset på de ställen där det behövs...
Problemen?
1) Vi får spola länge för att få riktigt kallt vatten. Länge på riktigt - minuter. Vattnet känns däremot kallt om man går ned i mjölkrummet och vrider på en kran där. Vi har golvvärme, kan det vara så illa att golvvärmen värmer upp vattenledningarna i huset? Då måste de väl vara knepigt dragna, med tanke på att vattenledningarna längdmässigt inte är så ohemulskt långa?
2) Det går dåligt att fylla på luft i hydroforen. Jag har provat både med och utan kompressor. Visst, jag får min önskade "luftkudde", men sen spottar och fräser kranarna några veckor och sen är trycket (och luftkudden) borta. Vattnet tas från nedre 5:e-delen av hydroforen, och så lågt går aldrig vattennivån innan pumpen slår på igen, så varför fräser kranarna så? Är det där luften försvinner, eller läcker hydroforen? Kan inte känna/höra/se någon läcka, men den kan ju vara väldigt liten.
3) När hydroforen är nypåfylld och tryckmätaren på hydroforen står på 4 bar (kompenserat någorlunda för instrumentfel) när tryckrelät slår ifrån - då tar det tid för kranarna i framför allt kök och tvättstuga att stänga av sig (Mora MMIX). De rinner och droppar en stund efter att jag vridit av dem. 4 bar måste väl vara standardtryck?
4) I fredags testade jag att fylla på luft i hydroforen enligt 90% förtryck-modellen. Problem: något måste stört alla goa beläggningar i hydroforen, för nu får man lite skräp i vattenglaset när man häller upp ett. Det smakar inte konstigt (om man glömmer bort partiklarna, annars inbillar man sig så mycket), men det har inte varit så förut. Hur länge får jag räkna med att leva med dessa oaptitliga kosttillskott?
Nedsänkt pump i djupborrad brunn anno 2010-tal
Vidare till mjölkrum och tryckrelä som slår på vid 2 bar och av vid 4
Sen in i hydroforen anno 1973, 130 liter stor
Därefter anslutet till bostadshuset som ligger 50-60 m därifrån och på några meter högre altitud.
Alla vattenledningar är pvc-rör.
Inne i huset är allt vatten nydraget 2010 och framåt. Det dras in i källaren och sen vidare upp i huset på de ställen där det behövs...
Problemen?
1) Vi får spola länge för att få riktigt kallt vatten. Länge på riktigt - minuter. Vattnet känns däremot kallt om man går ned i mjölkrummet och vrider på en kran där. Vi har golvvärme, kan det vara så illa att golvvärmen värmer upp vattenledningarna i huset? Då måste de väl vara knepigt dragna, med tanke på att vattenledningarna längdmässigt inte är så ohemulskt långa?
2) Det går dåligt att fylla på luft i hydroforen. Jag har provat både med och utan kompressor. Visst, jag får min önskade "luftkudde", men sen spottar och fräser kranarna några veckor och sen är trycket (och luftkudden) borta. Vattnet tas från nedre 5:e-delen av hydroforen, och så lågt går aldrig vattennivån innan pumpen slår på igen, så varför fräser kranarna så? Är det där luften försvinner, eller läcker hydroforen? Kan inte känna/höra/se någon läcka, men den kan ju vara väldigt liten.
3) När hydroforen är nypåfylld och tryckmätaren på hydroforen står på 4 bar (kompenserat någorlunda för instrumentfel) när tryckrelät slår ifrån - då tar det tid för kranarna i framför allt kök och tvättstuga att stänga av sig (Mora MMIX). De rinner och droppar en stund efter att jag vridit av dem. 4 bar måste väl vara standardtryck?
4) I fredags testade jag att fylla på luft i hydroforen enligt 90% förtryck-modellen. Problem: något måste stört alla goa beläggningar i hydroforen, för nu får man lite skräp i vattenglaset när man häller upp ett. Det smakar inte konstigt (om man glömmer bort partiklarna, annars inbillar man sig så mycket), men det har inte varit så förut. Hur länge får jag räkna med att leva med dessa oaptitliga kosttillskott?
Ang punkt 2. Fräser det även när du tar vatten i kranen i mjölkrummet?
Oftast brukar det vara varmvattnet som ger upphov till detta fräsande. Luft i vattnet värms upp och bildar luftbubblor i VVB som sedan följer med vattnet ut till kranen. Detta kan lösas med en avluftare efter VVB.
Fräser det även om du bara tappar KV i huset?
Vissa typer av vatten binder syre (luft?) mer än andra och kan göra att luften i hydroforen förbrukas snabbt. Hur ofta får du fylla på luft?
Kom på en sak ang punkt 1 också. Finns det någon kran i huset på KV som inte är ordentligt öppen. Ev igensatt eller har hakat upp sig som gör att du får lågt flöde på KV? Har du värmekabel i ledningen mellan mjölkrum och hus? Finns det en termostat till denna? Vilken temperatur står den på?
I regel ligger temperaturen en bit ner i marken på ca +4C året runt och det upplevs som kallt vatten.
Oftast brukar det vara varmvattnet som ger upphov till detta fräsande. Luft i vattnet värms upp och bildar luftbubblor i VVB som sedan följer med vattnet ut till kranen. Detta kan lösas med en avluftare efter VVB.
Vissa typer av vatten binder syre (luft?) mer än andra och kan göra att luften i hydroforen förbrukas snabbt. Hur ofta får du fylla på luft?
Kom på en sak ang punkt 1 också. Finns det någon kran i huset på KV som inte är ordentligt öppen. Ev igensatt eller har hakat upp sig som gör att du får lågt flöde på KV? Har du värmekabel i ledningen mellan mjölkrum och hus? Finns det en termostat till denna? Vilken temperatur står den på?
I regel ligger temperaturen en bit ner i marken på ca +4C året runt och det upplevs som kallt vatten.
Hur stort tryck klarar pumpen?
Jag tror att systemet mått bättre om du kunde höja trycket 1-2 bar för start och stopp av pumpen.
Om man har kommunalt vatten kan man förvänta sig ca 6 bars tryck och då fungerar mora blandare utmärkt men vet faktiskt inte om dom skulle fungera sämre med lågt tryck.
Men det är värt ett försök att höja trycket.... det går ju alltid att återställa om du så önskar.
Jag tror att systemet mått bättre om du kunde höja trycket 1-2 bar för start och stopp av pumpen.
Om man har kommunalt vatten kan man förvänta sig ca 6 bars tryck och då fungerar mora blandare utmärkt men vet faktiskt inte om dom skulle fungera sämre med lågt tryck.
Men det är värt ett försök att höja trycket.... det går ju alltid att återställa om du så önskar.
Hej,
Har du dålig kapacitet i brunnen och vattenfilter som backspolar? Vi fick luft i ledningarna när våra vattenfilters backspolning sammanföll samma natt. De tömde brunn och hydrofor. Ett annat orsak skulle kunna vara att pumpen inte orkar fylla i samma takt som ni tappar ur men pumpen är vad jag förstår ny så det kanske kan vara ett igensatt partikelfilter (om det finns ett sådant) innan hydroforen?
Har du dålig kapacitet i brunnen och vattenfilter som backspolar? Vi fick luft i ledningarna när våra vattenfilters backspolning sammanföll samma natt. De tömde brunn och hydrofor. Ett annat orsak skulle kunna vara att pumpen inte orkar fylla i samma takt som ni tappar ur men pumpen är vad jag förstår ny så det kanske kan vara ett igensatt partikelfilter (om det finns ett sådant) innan hydroforen?
Patrick E skrev:Ang punkt 2. Fräser det även när du tar vatten i kranen i mjölkrummet?
Tack så jättemycket för svaret!
2)
Du har nog rätt i att fräsandet till största del kommer från varmvattnet har jag kollat av nu. Faktum kvarstår dock att det fräser betydligt mer när hydroforen är nypåfylld med luft. Men det finns kanske en bra fysikalisk förklaring på det också?
Jag fyller på luft ca 4 ggr år, borde fylla på lite oftare för pumpens skull. Som jag förstått det fyller man "normalt" på typ 2 ggr per år? Vi har mycket metaller i vattnet (mycket Mn, Cu och lite Fe), tillräckligt med fluor för att barn ska dricka måttliga mängder av det och alldeles för mycket kalk. Metallerna och kalken tänkte vi ge ett försök att filtrera bort "vilken dag som helst nu".
1)
Jag har tömt och kollat alla filter i kranar/dusch (vi hade ju en hel del partiklar ett tag, punkt 4) , och jag tycker trycket är helt ok. Vi har ingen värmekabel. Slangen är nedgrävd på sådant djup att tjälen inte borde nå den. +4-6 hade jag varit helt nöjd med, den temperaturen lär väl vattnet ha när det kommer upp också, misstänker jag. Så här på vintern blir väl vattnet kallare om det står i hydroforen. Varmare på sommaren. Jag hade varit helt ok med kylskåpskallt också!
Vi har en Grundfos SQ eller möjligen en SQE, kommer inte ihåg vilket. Den borde klara biffen utan att slita ut sig. 6 bar är inget problem för pumpen, frågan är vad hydroforen säger om det? Dessutom har jag ju problem med kranarna redan på 4 bar.roland53 skrev:Hur stort tryck klarar pumpen?
Hydrofortanken bör ha en skylt som anger provtryck och arbetstryck. Om inte detta finns rekomenderar jag att du inskaffar en ny tank.moiran skrev:
Vilka problem har du nu med kranarna som du tror blir värre med högre tryck?
Nä, vi har bra kapacitet i brunnen, den och pumpen verkar inte vara några flaskhalsar. Det är någonstans efter det som det är vajsing. Hydroforen blir inte tömd, det är bara luften som försvinner. Den är uppe i rätt tryck och så men det blir ingen fjädereffekt.Nilsson2 skrev:Hej,
Jag kikar på skylten imorrn (det är lååååångt till ladugården när det är 2 dm snö, några minusgrader och snålblåst i och med att jag bor i södra 2/3 av landet.roland53 skrev:
Kranarna stryper inte vattenflödet direkt när jag stänger av dem, utan rinner bara allt långsammare tills det droppar och till slut är helt strypt?
Du har för stor luftbubbla. Luften skall inte expandera så mycket så den kommer till avtappningsröret i botten innan pressostaten startar pumpenmoiran skrev:
eller
luftbubblan försvinner eftersom du har läckage i plugg eller ventil som sitter på toppen av tanken
eller
synglaset (om du har sådan) läcker i anslutningspackningarna
Du kan läcksöka luftläckor med lite såpvatten.
Redigerat:
Nix, luften kommer inte i närheten av avtappningsröret innan pumpen slås på, och den matar rätt bra!roland53 skrev:
Skulle kunna vara så, får kolla av det, tack!roland53 skrev:
Synglaset har bågnat lite av ålder. Om man trycker på det pyser det hörbart i överkant. Det kanske smygpyser även om man inte råkar komma åt det? Ska jag byta packningarna borde jag byta synglaset också. Förutom att det bågnat grävs det ficklampa som bakbelysning för att se vattennivån... Säger sig kanske självt att det är här problemet skulle kunna vara. Går det få tag på synglas för en hydrofor från -73?roland53 skrev:
Är det förresten att betrakta som gammalt för att vara en plåttunna? Min sambo är väldigt sugen på att byta ut den till en hydropress och flytta upp den till huset. Men även om han har starka åsikter så är det ju inte han som sköter underhållet, och får jag bara det här att funka som jag vill så behåller jag den gärna. Men det är kanske klokt att höra om han har rätt, att det finns fog för att slänga ut den och att alla problem här i världen skulle kunna anses lösta..?
moiran skrev:3) När hydroforen är nypåfylld och tryckmätaren på hydroforen står på 4 bar (kompenserat någorlunda för instrumentfel) när tryckrelät slår ifrån - då tar det tid för kranarna i framför allt kök och tvättstuga att stänga av sig (Mora MMIX). De rinner och droppar en stund efter att jag vridit av dem. 4 bar måste väl vara standardtryck?
/QUOTE]
Enligt Mora så ska blandaren fungera mellan 0,5-10 bars tryck. Om det har kommit någon förorening i den mekaniska tätningen kan denna läcka.
I deras installationsanvisn. står det
saxat "OBS! Ett visst efterdropp kan förekomma"
men det ska bara röra sig om några få droppar innan den ska vara stängd.
[länk]
Jo, det borde ju vara så. Bara några droppar alltså. Men det är ju två likadana kranar, en inköpt på Rinkaby och den andra hos den lokale rörmokaren (den var dubbelt så dyr...) och båda beter sig på samma sätt. Det är därför jag fått för mig att problemet ligger någon annanstans. De är dock installerade av samma rörmokare båda två.