Gjorde avläsning på vatten förra månaden, 3369 kubik, förra avläsningen stod på 3148. Bilder är tagna på mätare vid båda tillfälle.
Som av en händelse idag när vi var i tvättstugan så såg vi att mätaren stod på 4570 kubik🤮.
Kollat allt….läcker inte nånstans vad vi kan se…..det är ju ett extremt felvärde.
Mätaren är inte bytt sen 2001 ( står det i den) vi har ju omöjligt gjort av med så mkt vatten….mår illa just
Nu. Det ser ute som att siffrorna 45 står i hoppar typ medans 70 är stilla….😵😵😵😵

Gjorde avläsning på vatten förra månaden, 3369 kubik, förra avläsningen stod på 3148. Bilder är tagna på mätare vid båda tillfälle.
Som av en händelse idag när vi var i tvättstugan så såg vi att mätaren stod på 4570 kubik🤮.
Kollat allt….läcker inte nånstans vad vi kan se…..det är ju ett extremt felvärde.
Mätaren är inte bytt sen 2001 ( står det i den) vi har ju omöjligt gjort av med så mkt vatten….mår illa just
Nu. Det ser ute som att siffrorna 45 står i hoppar typ medans 70 är stilla….😵😵😵😵

• Närbild på en vattenmätare som visar avläsningen 3184 kubikmeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenmätare som visar 3369 kubikmeter.
    Skapa konto
  • Vattenmätare visar 4570 kubikmeter med årtalet 2001 på displayen.
    Skapa konto
Rör sig det lilla hjulet när alla kranar är stängda?

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Ring å prata med det kommunala vattenbolaget å förklara. Då kanske dom vill kolla upp den om det har blivit något fel

Vattenmätare ska bytas max vart tionde år(?).
Vad har ni för leverantör?

C
Du får felanmäla så får de ta in mätaren för kontroll. Vilket förhoppningsvis leder till att det löser sig.

Hej på er! Bor i en samfällighet med eget vattenverk så förmodar att det är de som sköter sånt här🙁

plåtrickard plåtrickard skrev:
Rör sig det lilla hjulet när alla kranar är stängda?
Nej!

snaggletooth snaggletooth skrev:
Vattenmätare ska bytas max vart tionde år(?).
Vad har ni för leverantör?
Samfällighet….eget vatten. Vi flyttade in 2011 o sen dess är det inte bytt något..

Varit ute o kollat utekranen oxå…inget läckage. Marken ute är så genomsur av allt regn så svårt att avgöra om ngt extra vatten finns….bor dessutom i sluttning..😣

Hur fort snurrar den när ni tappar vatten? Mekaniska mätare kan få fnatt om det har fastnat en rostflaga eller annat skräp på fel ställe i dem.

MultiMan
Den gamla typen av mekaniska mätare snurrar fortare ju mer stopp det blir i dem, därför hade min kommun t ex byte var 7:e år. Nu använder vi elektroniska ultraljudsmätare som inte har de problemen.

Min gamla mekaniska mätare blev utbytt i förtid efter klagomål av mig pga skenande förbrukning. Fick tillbaka felaktig förbrukning för 2 år. Man kan kräva att den skickas på kontroll, men min kommun var för snål och gav mig pengarna ändå eftersom jag bara förbrukar typ 55 m3 per år. Vid felet var den förbrukningen helt plötsligt över 100 m3. Ny ultraljudsmätare: runt 50 m3 igen.

M Malincecilia skrev:
Samfällighet….eget vatten. Vi flyttade in 2011 o sen dess är det inte bytt något..

Varit ute o kollat utekranen oxå…inget läckage. Marken ute är så genomsur av allt regn så svårt att avgöra om ngt extra vatten finns….bor dessutom i sluttning..😣
Jo men samfälligheten har väl en ordförande och sedan brukar man även ha en kontaktperson i styrelsen för tekniska frågor.

C
M Malincecilia skrev:
Samfällighet….eget vatten.
Då är det väl inte så mycket att ha ont i magen över, förutsatt att det inte är några rikspuckon som styr samfälligheten.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Du ska egentligen inte behöva krångla själv, men kan ju kännas bra att själv veta hur fel vattenmätaren visar. Den är graderad ner på deciliternivå så man kan lätt kolla genom att mäta upp tex 10 liter tappat vatten och jämföra med vad mätaren räknat. Då har man argument om nån senare bråkar.

S Scimitar skrev:
Hur fort snurrar den när ni tappar vatten? Mekaniska mätare kan få fnatt om det har fastnat en rostflaga eller annat skräp på fel ställe i dem.
Tycker den snurrar som den ska och nu har ”rätt siffra” rört sig lite…nu står den på 4571 nästan…men det borde stå 3371😵 definitivt inte 4571.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.