Är det någon som känner till hur länge vattenledningar håller? Det jag undrar gäller såväl färskvattenledningar som avloppsledningar.

Vi funderar på att renovera ett hus byggt 1961 som använts i 20 år men som stått obebott och oanvänt i minst de senaste 10 åren, därav vår fråga.

Är det sedan någon som kan svara på den ungerfärliga kostnaden för avloppsledningar och färskvattenledningar till ett en plans hus på c:a 150 kvm vore vi tacksamma.

Tja - mitt avloppsrör är 85 år gammalt ... nedgrävt under huset ... bytte ett par meter i våras (la klinkers i källaren) ... var ingen rolig syn :surprised: men rörmokaren sa att resten håller "nog" i 25 år till ... De nya rören rostar ialla fall inte!

Mina rör har suttit i 60 år. Det jag har haft problem med är:
1. Rostskador på expansionsledningen i anslutning till expansionskärlet som är rostfritt och bytt av en tidigare ägare. Här har jag fått byta en halvmeter rör.
2. Rostskador på ett knärör som var fastskruvat i ett kopparrör. (Galvanisk korrosion.)
3. Dåligt flöde i ett kallvattenrör i källaren. Antagligen är det igensatt av kalk och/eller rost.

I samband med omdräneringen av huset sågade jag av avloppsledningen ut från huset och den verkade helt frisk och inte ett dugg igensatt. Även servisledningen av galvat stål verkar ok men för den undrar jag ändå lite hur länge den ska hålla.

Om dina rör varit trycksatta när huset stått tomt så är det säkert inga problem men om det har varit urtappat så måste man nog se upp ett tag efter att man trycksatt systemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.