det är världens busväder här med stormbyar och regn, hörde plötsligt någonting som droppade och hittade så att det droppar in vatten från ovanför fönstret!! Det har alltså läckt in vatten från flera små små springor i karmen och vid nogrannare inspektion så syns fukt skada i taket precis ovanför fönstret!? Vad kan detta vara? Hur åtgärdar vi det nu? Och vem ringer man? Hjälp!
Jag hade kollat hur fasaden ser ut ovanför fönstret och hela vägen upp mot taket och försökt se om jag hittar några brister.O Oliviape92 skrev:det är världens busväder här med stormbyar och regn, hörde plötsligt någonting som droppade och hittade så att det droppar in vatten från ovanför fönstret!! Det har alltså läckt in vatten från flera små små springor i karmen och vid nogrannare inspektion så syns fukt skada i taket precis ovanför fönstret!? Vad kan detta vara? Hur åtgärdar vi det nu? Och vem ringer man? Hjälp!
Jag var med om samma sak själv vid stormen Hans. Jag tror att vatten trängde in i min fasad i gränsen mellan yttersta pannan och fasaden då det regnade i sidled och sedan rann vattnet inne i ytterväggen tills karmen bromsade och trängde sedan igenom karmen.
Vi hittade en spricka på fasaden, nu när det slutat regna o blåsa så kommer det inte in vatten mer, måste ju ha med det att göra? Frågan är om det orsakat fukt i taket också? Och vad man gör åt det då…C Chokladmonster skrev:Jag hade kollat hur fasaden ser ut ovanför fönstret och hela vägen upp mot taket och försökt se om jag hittar några brister.
Jag var med om samma sak själv vid stormen Hans. Jag tror att vatten trängde in i min fasad i gränsen mellan yttersta pannan och fasaden då det regnade i sidled och sedan rann vattnet inne i ytterväggen tills karmen bromsade och trängde sedan igenom karmen.
Vanligtvis när det blir så här är det för att det kommer in vatten i luftspalten bakom fasaden som sedan droppar ner på fönstret. Oftast har man överbleck som ska leda ut eventuellt vatten.
I ditt fall verkar det komma vatten högre upp i och med att det också går ut i taket.
Är det ett enplanshus? Det hade underlättat med en bild utifrån.
I det här läget hade jag tagit bort det övre fodret på insidan så man kommer åt att torka upp vattnet och att det får lufta.
I ditt fall verkar det komma vatten högre upp i och med att det också går ut i taket.
I det här läget hade jag tagit bort det övre fodret på insidan så man kommer åt att torka upp vattnet och att det får lufta.
Finns en spricka i fasaden och det har blåst/regnat rejält, slutade droppa när regnet la sig, det är 2 plans hus + källare finns element på ovanvåningen men där syns inget, detta är bottenplanFG skrev:Vanligtvis när det blir så här är det för att det kommer in vatten i luftspalten bakom fasaden som sedan droppar ner på fönstret. Oftast har man överbleck som ska leda ut eventuellt vatten.
Att det slutat droppa innebär ju tyvärr inte allt är frid och fröjd. Precis som tidigare har föreslagits hade även jag agerat - öppnat för att lufta och torka ut.O Oliviape92 skrev:
Har du en bild av den spricka ni tror är orsaken?
Nej jag förstår det men jag tänkte mer att det var bidragande till varför igårK Kardan79 skrev: