Hej!

Jag har nyligen upptäckt fukt på vinden, på en yta om cirka 2x2 meter, där fuktkvoten ligger mellan 21–27%. Jag har haft en takläggare på plats som rekommenderade att vi installerar ett nockband, eftersom det saknas. Dock gjorde han denna bedömning från marken och gick inte upp på taket.

Idag såg jag också att vindskiveplåten är något uppböjd på den sidan av taket där fukten uppmättes. Troligen har den böjts upp av någon av de senaste stormarna. Taket är från 1981, och vi står nu inför beslutet om vi ska byta hela taket eller fortsätta att laga det där det behövs.

Mina frågor är:

1. Kan jag försöka böja ner vindskiveplåten själv, eller bör jag anlita en plåtslagare för detta?

2. Är det värt att satsa på att åtgärda problemen genom punktinsatser, eller borde vi överväga ett helt takbyte med tanke på takets ålder?

Tacksam för råd!

Fuktmätare visar 24,9% på vindens träpanel; fuktproblem och vindskiveplåt nämns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden visar ett tak med tegelpannor och en uppböjd vindskiveplåt. Himlen är klar och några grenar syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mats-S
L Linusnewbie skrev:
1. Kan jag försöka böja ner vindskiveplåten själv, eller bör jag anlita en plåtslagare för detta?

2. Är det värt att satsa på att åtgärda problemen genom punktinsatser, eller borde vi överväga ett helt takbyte med tanke på takets ålder?
Inga problem för dig att böja ner den själv, förutsatt att du kan göra det på ett säkert sätt så att det inte slutar i tragik ...

Ser att du har betongpannor, dom håller i minst hundra år. Dom härdar och blir starkare för varje år som går typ fram till dom är 100 år. Om övriga taket är helt ok, korrekt konstruerat i alla lager med normalt underhåll och uppsikt så är det absolut ingen panik att riva ner hela taket.

Som bilden visar så har du vatteninträngning utefter kanten på taket som givetvis måste åtgärdas. Vad det beror på är omöjligt att säga utan att göra en seriös undersökning på plats. Det "KAN" vara så enkelt att det yrt in massa snö under taket när plåten över vindskivan deformerats, snö som nu smälter. Men då ska det finnas takpapp som stoppar vattnet från att nå takpanelen, och på den punkten verkar det uppenbarligen brista. Så det finns absolut fler brister på det stället där fukten visar sig på takpanelen.
Nockband som rekommenderas ska alltid finnas enligt standard, så det bör fixas. Men jag tror inte att det fixar erat problem, läckaget ligger mera åt gavelsidan ser det ut som.

Det taket lär inte ha papp, är ju skivorna som håller vattnet borta.

Mats-S
Stefan N Stefan N skrev:
Det taket lär inte ha papp, är ju skivorna som håller vattnet borta.
Då är taket felkonstruerat, för det där är träskivor och dom ska täckas med takpapp. Det är absolut ingen oljemasonit som vi ser, den kräver ingen papp.

Görs likadana tak med plyfa. Man ser ju att skivorna ligger omlott vilket indikerar att det är utan papp.

Mats-S
Stefan N Stefan N skrev:
Görs likadana tak med plyfa. Man ser ju att skivorna ligger omlott vilket indikerar att det är utan papp.
Missade skarven på bilden :)

Likväl felkonstruerat, byggnormen kräver att det ska vara underlagspapp på plywoodtak. Dessutom ska det vara speciell plywood enligt standard för utomhusbruk.
https://www.beijerbygg.se/wcsstore/BeijerCAS/HPMAssets/d220001/medias/docus/109/Takply metsawood-takmanual-svenska.pdf

Men det kanske gick bra med vanlig "bonnplyfa" utan papp på 80-talet 😉

Stefan N Stefan N skrev:
Görs likadana tak med plyfa. Man ser ju att skivorna ligger omlott vilket indikerar att det är utan pap
Stefan N Stefan N skrev:
Mats-S Mats-S skrev:
Missade skarven på bilden :)

Likväl felkonstruerat, byggnormen kräver att det ska vara underlagspapp på plywoodtak. Dessutom ska det vara speciell plywood enligt standard för utomhusbruk.
[länk] metsawood-takmanual-svenska.pdf

Men det kanske gick bra med vanlig "bonnplyfa"
Det finns inte någon takpapp. Något som Myressjöhus av någon anledning inte använde under 80-talet.

Jag tror att har blåst in regnvatten in under vindskiveplåten vid någon av stormarna. Vattnet har sedan fastnat längst läkten. Jag har själv inte kunnat inspektera skadorna utifrån än. Det är högst upp på taket och så länge pannorna är fuktiga går det inte att flytta undan pannorna för att klättra upp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.