Det blev dags att byta ut min gamla bergvärmepump från 1998 innan den har brummat klart. När jag diskuterade med leverantören av den nya pumpen så rekommenderade han att jag skulle spola rent mitt värmesystem innan den nya pumpen installerades. Sagt och gjort, alla sektionsradiatorer togs ut och spolades rena in och utvändigt, gissa om det kom ut något svart "gojs" ur radiatorn....
Nu till frågan, leverantören var väldigt noga med att påpeka behovet av en magnetitfångare för att fånga upp allt löst järnhaltigt material som skulle cirkulera runt i rör och radiatorer. Jag investerade i en Flamco XStream till ett rimligt pris. Nu blev jag lite nördig på att optimera ytterligare eller kanske bara kasta pengarna i sjön? Jag läste om en produkt som kallas Elysator Trio. Den fixar att ta bort Micro bubblor och skapar ett anodiskt skydd och har ett magnetiskt filter. Låter ju bra. Det jag undrar om någon har erfarenhet av är att använda anodiskt skydd i värmesystemet? I denna produkt använda en magnesium stav för att höja pH värdet så vattnet blir alkaliskt och man menar då att korrosion blir obefintlig.
Någon som har en kommentar om det ? Funkar en magnesiumstav som används i varmvattenberedare lika bra om man installerar den i vattenflödet? Eller ska det vara en Zinkanod ?
Mitt vatten är mjukt , pH 7,3 ca från egen brunn utan andra tillsatser.
Nu till frågan, leverantören var väldigt noga med att påpeka behovet av en magnetitfångare för att fånga upp allt löst järnhaltigt material som skulle cirkulera runt i rör och radiatorer. Jag investerade i en Flamco XStream till ett rimligt pris. Nu blev jag lite nördig på att optimera ytterligare eller kanske bara kasta pengarna i sjön? Jag läste om en produkt som kallas Elysator Trio. Den fixar att ta bort Micro bubblor och skapar ett anodiskt skydd och har ett magnetiskt filter. Låter ju bra. Det jag undrar om någon har erfarenhet av är att använda anodiskt skydd i värmesystemet? I denna produkt använda en magnesium stav för att höja pH värdet så vattnet blir alkaliskt och man menar då att korrosion blir obefintlig.
Någon som har en kommentar om det ? Funkar en magnesiumstav som används i varmvattenberedare lika bra om man installerar den i vattenflödet? Eller ska det vara en Zinkanod ?
Mitt vatten är mjukt , pH 7,3 ca från egen brunn utan andra tillsatser.
Mitt korta svar att värmesystem med järnrör har fungerat i många år utan tillsatser å annat hokus pokus men om du också ville ha en avluftare så kunde du ju köpt en flamco x stream med både magnetitfilter å avluftare i samma.
Korrosionen upphör efter ett tag när det lösta syret är slut i vattnet. Det behövs inga extra manicker för det...
I en varmvattenberedare fyller man ständigt på med nytt syrerikt vatten, så där är det en helt annan sak.
I en varmvattenberedare fyller man ständigt på med nytt syrerikt vatten, så där är det en helt annan sak.
Hej, det låter ju logiskt. Bättre lägga pengar på roligare saker.useless skrev:
Liknande trådar
-
Vilket värmesystem ska ersätta vår luftburna oljepanna?
Fritidshus -
Värmesystem
Värme allmänt -
Hjälp! Hur optimera värmesystemet inför kommande elprischock?
Värme allmänt -
Hur kan vi ändra möblering vid ftx luftvärmesystem
Ventilation -
Hur får jag mitt värmesystem så effektivt som möjligt?
Värme allmänt