Medlem
· Östergötland
· 5 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 642 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 642 inlägg
Oj oj oj, vilken variant på vattenutkastare. Jag har aldrig sett den förut.
Någon packning har ju helt klart gett upp. Men hur kommer man in till den?! :x
Hur ser det ut på insidan?
Droppet måste du få stopp på innan kölden kommer, annars fryser droppet till is i pipen med frostsprängning som följd.
Välkommen till forumet Louise!
Droppet måste du få stopp på innan kölden kommer, annars fryser droppet till is i pipen med frostsprängning som följd.
Medlem
· Östergötland
· 5 inlägg
krilleman_215 skrev:Oj oj oj, vilken variant på vattenutkastare. Jag har aldrig sett den förut.
Medlem
· Östergötland
· 5 inlägg
Antar att jag försöker skruva isär / öppna från utsidan - efter jag stängt huvudvattenkranen - och försöker se vilken packning som kan bytas??
Om jag tolkar bilden rätt så sitter väl själva kranen (ventilen) inomhus? Det är väl den man ser närmast i bild. Från den går det bara en lång axel ut genom väggen till vredet vid slanganslutningen. Är det så måste man skruva isär denna ventil och byta packningen i den.
Redigerat:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 642 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 642 inlägg
Det är en äldre kilslidsventil, dom blir ofta otäta i sätet pga beläggningar och smuts. Tätar koniskt, ingen packning.
Mitt råd skulle vara att byta hela rasket. Dyrt men lättare för framtiden.
Mitt råd skulle vara att byta hela rasket. Dyrt men lättare för framtiden.
Medlem
· Östergötland
· 5 inlägg
Okej, då hjälper det inte att skruva isär på insidan om det inte finns någon packning där att byta? Vad trassligt. Hur dyrt att byta? Kan man inte plugga igen allt bara? Jag har en annan vattenutkastare på framsida som jag kan använda.
Jätteglad för alla svar ni hjälper mig med!
Jätteglad för alla svar ni hjälper mig med!
Visst kan man plugga igen. Ersätt ventilen, och eventuellt böjen innan, med antingen en propp eller huv.
En ny vattenutkastare kostar från 650 kr och uppåt. Sen tillkommer lite extra delar och arbete om man inte gör det själv. Jag har ingen aning om vad det skulle kosta.
En ny vattenutkastare kostar från 650 kr och uppåt. Sen tillkommer lite extra delar och arbete om man inte gör det själv. Jag har ingen aning om vad det skulle kosta.
Medlem
· Östergötland
· 5 inlägg
Efter alla bra tips och hjälp i detta har jag nu skruvat på alla möjliga synliga gängdelar och helt mirakulöst har droppet upphört! Fantastiskt! Jag kommer inte använda denna vattenutkastare mer, håller tummarna att det fortsätter vara tätt.
Tusen tack för alla råd - hade inte fixat det utan detta forum!
Tusen tack för alla råd - hade inte fixat det utan detta forum!
Den är ju annars rätt praktisk om man vill ha högt flöde och tryck.
När jag borde i huset så hade jag först en vanlig 18mm ventil och en gardena efter. Byttes till en riktig vattenutkastare och det märktes i flödet att den strypte mer.
Brukade tvätta bilen med ett strålrörsmunstycke som ville ha runt 60-70l/min för att få bra tryck, och det gick inte efter bytet.
När jag borde i huset så hade jag först en vanlig 18mm ventil och en gardena efter. Byttes till en riktig vattenutkastare och det märktes i flödet att den strypte mer.
Brukade tvätta bilen med ett strålrörsmunstycke som ville ha runt 60-70l/min för att få bra tryck, och det gick inte efter bytet.