Halloj allihopa, min varmvattenkran läcker och för att det inte ska droppa och stängas helt måste man dra hårt. Jag har bestämt mig för att inte använda den då jag inte vet vad som händer om man kanske drar sönder något. Finns det någon som vet vad felet kan vara och hur man åtgärdar detta? Jag vet inte ens vad en sådan kran (se bild) heter när jag försöker googla lite. Tänker om det är en packning som bara behöver bytas kanske jag kan fixa det själv. Tacksam för så mycket info som möjligt. Mvh Petra
Droppande kranar kan bero på utsliten "krankägla.
Om det är kranar från någon märkestillverkare så finns dessa att köpa i närmaste byggvaruhus eller på nätet för ca 50 kr.
Du finner även filmer på youtube som visar hur en krankägla byts.
Om det är kranar från någon märkestillverkare så finns dessa att köpa i närmaste byggvaruhus eller på nätet för ca 50 kr.
Du finner även filmer på youtube som visar hur en krankägla byts.
Jag skulle gå ett steg längre och säga att det till och med är troligt att felet är så enkelt. Krankäglor får betraktas som förbrukningsmaterial även om de normalt håller många år. Så här kan den se ut:E etompau skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkrast är nog att ta med den befintliga till en fackhandel så att du får rätt modell. Observera att vattnet måste stängas av innan man plockar isär kranen och tar lös krankäglan.
Välkommen hit!
Alfredo skrev:Jag skulle gå ett steg längre och säga att det till och med är troligt att felet är så enkelt. Krankäglor får betraktas som förbrukningsmaterial även om de normalt håller många år. Så här kan den se ut:
[bild] Tack
Säkrast är nog att ta med den befintliga till en fackhandel så att du får rätt modell. Observera att vattnet måste stängas av innan man plockar isär kranen och tar lös krankäglan.
Välkommen hit!