Hej!
Har grävd brunn som normalt har tjänligt vatten. Men vid snösmältning och även i år efter de kraftiga regnen så får vi ytvatteninträngning som leder till missfärgning och bakterier i vattnet. Vi har alltid lite för mycket kalk som ger störande fläckar på diskbänk osv.
Har gjort en vattenanalys enligt bifogat.
Jag tänkte nu införskaffa filter för att rena vattnet från kalk, humus och bakterier. Men eftersom vi har egen brunn och eget avlopp vill jag inte spola ut enorma mängder vatten via backspolningsprocessen. Det primära är att få bort humus och bakterier. Men jag har hittills kollat runt på kombifilter plus UV-lampa som då skulle lösa alla problem, men då i gengäld kräver backspolning med stora mängder vatten.
Frågeställningen är alltså:
- Finns det någon lösning som spar på vattnet? Kan man finjustera detta utifrån reningsbehovet mer än att ha flödesstyrning?
- Kan man köra UV-rening och ett litet kolfilter av patronmodell om jag skippar att rena kalken?
Har grävd brunn som normalt har tjänligt vatten. Men vid snösmältning och även i år efter de kraftiga regnen så får vi ytvatteninträngning som leder till missfärgning och bakterier i vattnet. Vi har alltid lite för mycket kalk som ger störande fläckar på diskbänk osv.
Har gjort en vattenanalys enligt bifogat.
Jag tänkte nu införskaffa filter för att rena vattnet från kalk, humus och bakterier. Men eftersom vi har egen brunn och eget avlopp vill jag inte spola ut enorma mängder vatten via backspolningsprocessen. Det primära är att få bort humus och bakterier. Men jag har hittills kollat runt på kombifilter plus UV-lampa som då skulle lösa alla problem, men då i gengäld kräver backspolning med stora mängder vatten.
Frågeställningen är alltså:
- Finns det någon lösning som spar på vattnet? Kan man finjustera detta utifrån reningsbehovet mer än att ha flödesstyrning?
- Kan man köra UV-rening och ett litet kolfilter av patronmodell om jag skippar att rena kalken?
Vad jag kan se så har du varken problem med humus eller bakterier, 12 i hårdhet kan jag förstå om man vill åtgärda.
Är det bara kalken så finns det avhärdare för kalk, som dessutom förbrukar mindre vatten än din diskmaskin.
Är det bara kalken så finns det avhärdare för kalk, som dessutom förbrukar mindre vatten än din diskmaskin.
Problemet med ytvatten som leder till humus och bakterier är bara under perioder av året. Så när vi tog prov var allt frid och fröjd. Har inte provtagit nu då jag vet att det är bakterier och humus just nu. Är det värt att göra det trots allt för att se vad vi har i vattnet just för stunden?
Bakterier hade jag initialt tänkt lösa med "UV-filter", men det kanske finns andra lösningar för detta också?
Bakterier hade jag initialt tänkt lösa med "UV-filter", men det kanske finns andra lösningar för detta också?
Absolut, ta ett nytt prov så ni vet.C Christian_l skrev:Problemet med ytvatten som leder till humus och bakterier är bara under perioder av året. Så när vi tog prov var allt frid och fröjd. Har inte provtagit nu då jag vet att det är bakterier och humus just nu. Är det värt att göra det trots allt för att se vad vi har i vattnet just för stunden?
Det är extremt ovanligt att ni skulle få en sån extrem förändring, så till vida att vattnet inte rinner in ovan mark.
Det är en grävd brunn, och det är troligen otätt mellan några ringar i toppen och/eller genomföringen för slangen. Det bästa vore såklart att se till att det är helt tätt och att problemen med smältvatten eller skyfall försvinner. Men jag misstänker att det kan vara svårt att lyckas. Så därför tänkte jag införskaffa filter för att vara säker på att vattnet är fritt från bakterier och samtidigt åtgärda kalken.
E-coli eller koliforma bakterier kommer sällan i samband med nederbörd.
Antingen är marken kontaminerad dvs. att vattnet som kommer in i brunnen innehåller dessa bakterier.
Ett annat alternativ är att djur tar sig in i brunnen, dör och ger uppkomst till dessa bakterier.
Att du skulle ha dessa bakterier vissa tider på året verkar långsökt, det ska du nog undersöka närmare.
Att du får färg ibland kommer sig att grundvattnet varierar sig och trycket (flödet) in i brunnen förändras och drar då med sig växtpartiklar in i brunn. Antingen via otäta ringar eller underifrån.
Antingen är marken kontaminerad dvs. att vattnet som kommer in i brunnen innehåller dessa bakterier.
Ett annat alternativ är att djur tar sig in i brunnen, dör och ger uppkomst till dessa bakterier.
Att du skulle ha dessa bakterier vissa tider på året verkar långsökt, det ska du nog undersöka närmare.
Att du får färg ibland kommer sig att grundvattnet varierar sig och trycket (flödet) in i brunnen förändras och drar då med sig växtpartiklar in i brunn. Antingen via otäta ringar eller underifrån.
Intressant! Då är detta anledningen till att göra ett nytt prov! Ska kolla om det går att se var vattnet tar sig in. Har inte haft möjlighet att lätta på locket just nu. Det är helt tätt mot djur, det har jag haft problem med tidigare och åtgärdat. Brunnen är omgrävd med nya cemenringar på 70-talet. Men den är garanterat inte tät.
Vad är det för typ av avhärdningsutrustning som inte kräver spolning som de flesta filter jag hittat hittills?M mogge_73 skrev:
Det är primärt vattenförbrukning jag skulle vilja minimera. Finns det lösningar som är snålare på detta område?
Liknande trådar
-
Byta ut kalksten i grundmur mot lecablock?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Har ni kalkylerat er vedeldning mot eldrift av panna?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hur fylla spalt mot kalkstensgolv?
Golv -
Magnetbollar overksamma mot kalk
Artikelkommentarer -
Hur mycket släckt kalk ska man sprida i trossbotten mot möss.
Byggmaterial & Byggteknik