Hej!
Min första fråga: Har idag sedan väldigt många år efter inkommande vatten/pump från egen brunn (som ligger 5 meter från insjö, året runt vatten med värmekabel) 2 st filter, gamla Stora Björn (trol kopia) Vita; 2 filter, bomull (sediment) och kolfilter. Med denna uppsättning är vattnet testat och befunnet drickbart. Blir emellertid mycket brunfärgning (humus?) Byter insatser minst 1 gg per år, beroende på hur mkt vi vistas där, 2 personer. ibland flera ggr som under pandemin när vi bodde där 200 dagar. Blir snabbt brunt. Brunnen är väl kanske 3 meter djup; vatteninträngning sker ganska snabbt när jag rensat, rätt kraftig pump förmår inte hålla undan. Har dels rengjort, flera ggr och för några år sedan tagit bort gammal "singel" i botten och fyllt på ny (stenstorlek/typ enl rekommendation). Dessutom spolad/rengjord av firma för 2 år sedan när grannarna hade dit en firma.
Med tanke på missfärgningen har jag nu efter alla år (30) tänkt mig att fräscha upp med hållare.
Har tänkt mig Stora Björn original (
https://www.vattenfilterbutik.se/vattenfilter?product_id=258).
Kan jag ha ha 3 filter istället? Nylon/Bomull/Kol ?? Eller 2 bomullsfilter och 1 kol?
Kan sägas att utrymet inte är stort. Finns en 90mL vvberedare samt då pump rätt stor. Filtren sitter under vvberedaren.
Ps postade detta på, fritidshus - kanske ses av fler här??