Husägare
· Sörmland
· 1 453 inlägg
Finns det vattenfilter för borttagning av kalk som klarar av den genomströmning av vatten som 3 permanentboende fastigheter kräver?
Gissar att man räknar ett permanentboende som 4-5 personer i varje?
Förutsättningarna idag är lite annorlunda med oss på 5 pers, de övriga är 1 och 2, men bör väl dimensioneras för "fulla hus".
Min vattensituation har jag diskuterat här förut och har äntligen fått grannarna med på tåget och då vi har ett pumphus med hydrofor och ett göingefilter för järn och mangan så är det smidigt om vi får in även kalkfiltret där tänker jag.
Har småkollat på ett Brava Triton 500, ser lovande ut, men har inte fått tummen ur det berömda hålet att ta kontakt med firman. Undrar vad riktpriset är på en sådan pjäs med, lär ju vara en ordentlig investering.
Vad säger du @mogge_73 ? Du har ju svarat och hjälpt mig många gånger innan så du sitter säkert på något bra svar.
Gissar att man räknar ett permanentboende som 4-5 personer i varje?
Förutsättningarna idag är lite annorlunda med oss på 5 pers, de övriga är 1 och 2, men bör väl dimensioneras för "fulla hus".
Min vattensituation har jag diskuterat här förut och har äntligen fått grannarna med på tåget och då vi har ett pumphus med hydrofor och ett göingefilter för järn och mangan så är det smidigt om vi får in även kalkfiltret där tänker jag.
Har småkollat på ett Brava Triton 500, ser lovande ut, men har inte fått tummen ur det berömda hålet att ta kontakt med firman. Undrar vad riktpriset är på en sådan pjäs med, lär ju vara en ordentlig investering.
Vad säger du @mogge_73 ? Du har ju svarat och hjälpt mig många gånger innan så du sitter säkert på något bra svar.
Det är ett flödesstyrt filter med bra kapacitet, 55-80 liter per min, men jag skulle nog säga att det räcker med en triton 300, den klara 50 liter per min. Har ni pem 32 så behöver ni inte mer flöde.
Jag har för mig att 500 ligger runt 26 000:-
300 runt 18 000:-.
Mät järntalet efter Göingefiltret för säkerhetskull bara, filtret cirkulera vattnet för att rena bort allt järn. Tar man ut stora mängder kan den ibland släppa järn och det vill man helst inte ha i dessa filter.
Mät järntalet efter Göingefiltret för säkerhetskull bara, filtret cirkulera vattnet för att rena bort allt järn. Tar man ut stora mängder kan den ibland släppa järn och det vill man helst inte ha i dessa filter.
Husägare
· Sörmland
· 1 453 inlägg
Okej, det står att Triton filtren är inställda från leverantören för mitt behov, om man skulle få tag i ett begagnat, kan jag som lekman få det att fungera ändå eller är man körd?M mogge_73 skrev:Det är ett flödesstyrt filter med bra kapacitet, 55-80 liter per min, men jag skulle nog säga att det räcker med en triton 300, den klara 50 liter per min. Har ni pem 32 så behöver ni inte mer flöde.
Mät järntalet efter Göingefiltret för säkerherskull bara, filtret cirkulera vattnet för att rena bort allt järn. Tar man ut stora mängder kan den ibland släppa järn och det vill man helst inte ha i dessa filter.
Husägare
· Sörmland
· 1 453 inlägg
Okej, ja det låter ju helt klart som ett nytt är att föredra. Blir att smeka grannarna medhårs då helt enkelt, var typ dom summorna jag trodde.M mogge_73 skrev:
Husägare
· Sörmland
· 1 453 inlägg
Men 50l per minut känns inte som särskilt mkt vatten, finns det någon formel man använder vid uträknande av behovet?
En normal kran tar man ut ca 5-10 liter per min, så 50 liter betyder att man kan ha 5 kranar på fullt blås. Det är väldigt ovanligt. Man måste ha en väldigt kraftig pump och bra flöde för att klara av 50 liter per min.
Husägare
· Sörmland
· 1 453 inlägg
Flödesschemat brukar vara pump-syreaktivator-göingefiltret (sandfilter med pH-topp) - Hydrofor - cirkulationspump som leder vattnet tillbaka till sandfiltret. Sen är utgående vatten från hydroforen, där skall avhärdaren sitta.
Husägare
· Sörmland
· 1 453 inlägg
Jag gör nytt inlägg imorgon med bilder från själva anläggningen, hur det ser ut på riktigt, så kanske vi kan slå våra kloka huvuden ihop om något kommer behöva ändras.
Husägare
· Sörmland
· 1 453 inlägg
Det samma till dig, och tack för hjälpen
Husägare
· Sörmland
· 1 453 inlägg
Då ska vi se, först en övergripande bild, tagen i panorama så lite märklig skalning:
Bild från pump:
Vidare mot filter och husen:
Sen från filtret:
Filtret, i visst behov av kärlek, jag vet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild från pump:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto