1 100 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Vattenfelsbrytare
Hej har en Grohe vattefelsbrytare installerad sen 1och 1/2 månad sedan. Nu har den larmat för tryckfall 2 ggr inom 2 veckor. Båda ggr på natten då den utför mikroläckagetest. Har kollat ledningar toaletter armaturer överallt men har inget hittat. Har fjärrvärme vilket jag förstod kan påverka som det stod i nån annan tråd.
Kan det va att trycket sjunker ute i gatan av någon anledning? Eller detekterar de inte åt det hållet?
Kan det va att trycket sjunker ute i gatan av någon anledning? Eller detekterar de inte åt det hållet?
Han detekterar tryckfall efter manicken. Temperaturen i ledningen kan påverka och det är förmodligen falsk larm. Den är rätt känslig.P Pelle81 skrev:Hej har en Grohe vattefelsbrytare installerad sen 1och 1/2 månad sedan. Nu har den larmat för tryckfall 2 ggr inom 2 veckor. Båda ggr på natten då den utför mikroläckagetest. Har kollat ledningar toaletter armaturer överallt men har inget hittat. Har fjärrvärme vilket jag förstod kan påverka som det stod i nån annan tråd.
Är det kopparrör eller pex-slang?
Prova att stänga av inkommande kallvatten till fjv-centralen.
Vi har en annan typ av vattenfelsbrytare, innan vi bytte ut vattenledningarna (koppar) till pex-slang (ändrad rördragning mm) så larmade vfb'n om vi hade tappat varmvatten precis innan vi stängde av vattnet med vfb'n (avstängning via larmet när vi larmar på), men efter utbyte av vattenledningarna så har vi inte haft det problemet fastän vi spolat varmvatten i alla kranarna precis innen avstängning.
Ja vi har också fjv med plattvärmeväxlare.
Vi har en annan typ av vattenfelsbrytare, innan vi bytte ut vattenledningarna (koppar) till pex-slang (ändrad rördragning mm) så larmade vfb'n om vi hade tappat varmvatten precis innan vi stängde av vattnet med vfb'n (avstängning via larmet när vi larmar på), men efter utbyte av vattenledningarna så har vi inte haft det problemet fastän vi spolat varmvatten i alla kranarna precis innen avstängning.
Hej ja det är kopparör är nog bara i ett nyare badrum som vi har slang fram till vägg som det verkar. Har haft flera läckande kranar förut innan jag skaffade vakten men dessa har jag bytt överstycken o kägla på så de är täta o en armatur som läckte överallt som ett såll i tvättstugan (Biltema tydligen).Blev Gustavsberg istället nu. Men som sagt hittar inga läckage men man blir bra nojjigDemmpa skrev:
Är det kopparrör eller pex-slang?
Klicka här för att svara