http://www.vattenfall.se/sv/solceller.htm

Bara tanken att producera egen el är intressant och kul men nog blir det dyrt i förhållande till den el man i slutändan kan utnyttja? Överskott säljer man in på deras nät för 1 kr/kW.

Men roligt att utvecklingen går åt rätt håll!

Redigerat:
Klart det är intressant och vore ju underbart att ha sin lilla egna elproduktion.

Men jag litar inte alls på siffrorna när dom kommer i ett reklamblad så här. Tänk bara på bluffen med bränsleförbrukningssiffrorna på bilar...
Installerar man detta misstänker jag att man mer gör det som en markering eller miljötänk än för att gå med vinst.
Sen är ju frågan om vad man får för elen efter den 31:a dec 2014 då Vattenfalls 1kr kW/h upphör.

Om jag inte hade viktigare investeringar i huset just nu så skulle jag vara intresserad av detta.

Solceller inte solvärmepaneler som är något helt annat och används för att producera varmvatten.

Sen tycker jag priserna är ungefär det dubbla mot om man köper panelerna utomlands. Så känns inte som något vidare bra erbjudande precis.

Hur många hus har sen rätt takvinkel och orientering för optimal verkningsgrad?

Är inte alla hus byggda på snurrplatta idag?

Nä solpanel är inget för oss upp i norr.

Håller med om att det är roligt att se att utvecklingen går åt rätt håll.

Däremot måste priserna minst halveras innan det är ekonomiskt försvarbart att investera i egna solceller. Att investera 60 000 kr för att kanske spara 3 000 kr/år känns inte som någon bra investering.

/Krille

Sedan måste ju vattenfall erbjuda ett långsiktigt avtal på elen man får sälja in på nätet? Annars finns ju risken att om tillräckligt många köper solcellerna så betalar de inget för elen. Kan ju bli så efter sista dec 2014! Och då sitter man med skägget i brevlådan!

Håller även med att priserna på utrustningen måste halveras innan det kan bli aktuellt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.