443 läst · 2 svar
443 läst
2 svar
Vattendroppar på innetaket i kallvind. Hur stort problem är detta?
Hej!
Vi har köpt huset i sommar och allt verkade bra för förutom att taket saknar ströläkt och takpapp.
Visste att det var en risk konstruktion på grund av att taket är felbyggt. Men tänkte som så att om taket fungerat flera år utan problem så är risken liten att det blir ett problem.
Vet inte när detta tak är bytt senast men det är minst 10 år gammalt.
Verkar som att det blir kondens på plåten när utomhus temperaturen sjunker under noll grader.
Just nu visar fukt och temperatursensorn 5.5C och 81% RH.
Vad jag läst så kan det inte bildas mögel eftersom temperaturen är för låg, och risken för röta sjunker drastiskt när det är under 5C.
Huset är ett gammalt trähus från 1901 med ångspärr som troligen blev dit satt samtidigt som taket för 10-15 år sedan.
Man kan se att en del vattendroppar runnit ned på träet på vissa ställen.
Har tänkt installera en sorptionsavfuktare när pengar viss men just nu behövs pengarna på andra ställen.
Det enda jag kommer på just nu som är ett problem är att plåten rostar på insidan.
Går det att vänta till nästa sommar innan jag investerar i avfuktning eller vad tror ni?
Vi har köpt huset i sommar och allt verkade bra för förutom att taket saknar ströläkt och takpapp.
Visste att det var en risk konstruktion på grund av att taket är felbyggt. Men tänkte som så att om taket fungerat flera år utan problem så är risken liten att det blir ett problem.
Vet inte när detta tak är bytt senast men det är minst 10 år gammalt.
Verkar som att det blir kondens på plåten när utomhus temperaturen sjunker under noll grader.
Just nu visar fukt och temperatursensorn 5.5C och 81% RH.
Vad jag läst så kan det inte bildas mögel eftersom temperaturen är för låg, och risken för röta sjunker drastiskt när det är under 5C.
Huset är ett gammalt trähus från 1901 med ångspärr som troligen blev dit satt samtidigt som taket för 10-15 år sedan.
Man kan se att en del vattendroppar runnit ned på träet på vissa ställen.
Har tänkt installera en sorptionsavfuktare när pengar viss men just nu behövs pengarna på andra ställen.
Det enda jag kommer på just nu som är ett problem är att plåten rostar på insidan.
Går det att vänta till nästa sommar innan jag investerar i avfuktning eller vad tror ni?
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Avfuktare D-1200 Fresh
För vind och krypgrund
11 232 kr inkl moms
Läs mer
Är det inte värre än så efter +10 år så kommer inte en vinter till att göra någon drastisk skillnad mot innan, träet mot mot plåten verkar ha klarat sig rätt bra i stort sett helt utan synlig röta, utan det är plåten själv som verkar ta mest stryk av miljön.
Vid +80 % Rh och 10 grader C så är daggpunkten (där det börja kondensera) på vinden 6,5 grader C och med avfuktare som håller fukten under 60% Rh vid +10 grader så är daggpunkten vid 2.3 grader C.
Problemet är att vanliga kondensavfuktare arbetar dåligt när det är kallt och alternativet är sorbent-avfuktare men som drar mycket ström istället och kanske inte den kapaciteten du önskar.
Det att jobba på är att minska temperaturdifferensen mellan vindens lufttemperatur och utetemperatur med kanske bättre och mer fläktad ventilation och med hygrometer stänger av fläktarna när utomhusfukten är mycket hög.
med andra ord kan du vänta till nästa år och fundera på saken - passa på att sätta några fjärravlästa hygrometer/temperatur-kombon på lämpliga ställen och om möjligt logga mätvärdena över vintern.
då har du mer underlag på våren om och vad som behöver förbättras.
---
Gamla bebodda hus hade alltid varm murstock och ventilationen drevs av det - det innebar att det var undertryck på bodelen även i taknivå - vilket innebar att det sög luft även från vinden in i bodelen och bodelsfukten sipprade inte ut på vinden som är det vanliga orsaken till fuktig vind med moderna värmelösningar utan sögs ut av (varma) skorstenen och när det fungerar så behövs ingen ångspärrskikt utan tvärt om att vinden hölls sig fräscha då luften i vinden blev några grader varmare och kunde bära mer vatten innan det sögs in i bodelen genom springorna - vilket gjorde att vinden hela tiden torkades.
Därför kan det bli stora konsekvenser när man byter från tex. oljepanna till BVVP och inte samtidigt komplettera med mekaniska (pax) fläktar på skorstensutsugen som får ersätta draget när stocken inte är varm längre.
Vid +80 % Rh och 10 grader C så är daggpunkten (där det börja kondensera) på vinden 6,5 grader C och med avfuktare som håller fukten under 60% Rh vid +10 grader så är daggpunkten vid 2.3 grader C.
Problemet är att vanliga kondensavfuktare arbetar dåligt när det är kallt och alternativet är sorbent-avfuktare men som drar mycket ström istället och kanske inte den kapaciteten du önskar.
Det att jobba på är att minska temperaturdifferensen mellan vindens lufttemperatur och utetemperatur med kanske bättre och mer fläktad ventilation och med hygrometer stänger av fläktarna när utomhusfukten är mycket hög.
med andra ord kan du vänta till nästa år och fundera på saken - passa på att sätta några fjärravlästa hygrometer/temperatur-kombon på lämpliga ställen och om möjligt logga mätvärdena över vintern.
då har du mer underlag på våren om och vad som behöver förbättras.
---
Gamla bebodda hus hade alltid varm murstock och ventilationen drevs av det - det innebar att det var undertryck på bodelen även i taknivå - vilket innebar att det sög luft även från vinden in i bodelen och bodelsfukten sipprade inte ut på vinden som är det vanliga orsaken till fuktig vind med moderna värmelösningar utan sögs ut av (varma) skorstenen och när det fungerar så behövs ingen ångspärrskikt utan tvärt om att vinden hölls sig fräscha då luften i vinden blev några grader varmare och kunde bära mer vatten innan det sögs in i bodelen genom springorna - vilket gjorde att vinden hela tiden torkades.
Därför kan det bli stora konsekvenser när man byter från tex. oljepanna till BVVP och inte samtidigt komplettera med mekaniska (pax) fläktar på skorstensutsugen som får ersätta draget när stocken inte är varm längre.
Tack för svar!X xxargs skrev:Är det inte värre än så efter +10 år så kommer inte en vinter till att göra någon drastisk skillnad mot innan, träet mot mot plåten verkar ha klarat sig rätt bra i stort sett helt utan synlig röta, utan det är plåten själv som verkar ta mest stryk av miljön.
Vid +80 % Rh och 10 grader C så är daggpunkten (där det börja kondensera) på vinden 6,5 grader C och med avfuktare som håller fukten under 60% Rh vid +10 grader så är daggpunkten vid 2.3 grader C.
Problemet är att vanliga kondensavfuktare arbetar dåligt när det är kallt och alternativet är sorbent-avfuktare men som drar mycket ström istället och kanske inte den kapaciteten du önskar.
Det att jobba på är att minska temperaturdifferensen mellan vindens lufttemperatur och utetemperatur med kanske bättre och mer fläktad ventilation och med hygrometer stänger av fläktarna när utomhusfukten är mycket hög.
med andra ord kan du vänta till nästa år och fundera på saken - passa på att sätta några fjärravlästa hygrometer/temperatur-kombon på lämpliga ställen och om möjligt logga mätvärdena över vintern.
då har du mer underlag på våren om och vad som behöver förbättras.
---
Gamla bebodda hus hade alltid varm murstock och ventilationen drevs av det - det innebar att det var undertryck på bodelen även i taknivå - vilket innebar att det sög luft även från vinden in i bodelen och bodelsfukten sipprade inte ut på vinden som är det vanliga orsaken till fuktig vind med moderna värmelösningar utan sögs ut av (varma) skorstenen och när det fungerar så behövs ingen ångspärrskikt utan tvärt om att vinden hölls sig fräscha då luften i vinden blev några grader varmare och kunde bära mer vatten innan det sögs in i bodelen genom springorna - vilket gjorde att vinden hela tiden torkades.
Därför kan det bli stora konsekvenser när man byter från tex. oljepanna till BVVP och inte samtidigt komplettera med mekaniska (pax) fläktar på skorstensutsugen som får ersätta draget när stocken inte är varm längre.
Då får jag hålla lite koll över vintern och göra förbättringar till nästa sommar när ekonomin tillåter. (Går åt mycket pengar när man precis köpt hus)
Tror det kommer vara svårt att göra något åt temperaturdifferensen mellan vindens lufttemperatur och utetemperatur utan att bygga om hela taket eftersom det inte finns någon råspont och plåten är exponerad direkt mot vinden. Då kommer plåten nästa alltid vara kallare än kallvinden på grund av så kallad nattutstrålning.
När det väl är dags att byta ut taket om några år så kommer vi bygga enligt branschens alla regler så slipper man sånt här.
Det finns två murstockar i huset varav en är kopplad på braskaminen som vi brukar elda i några timmar på kvällen, på den andra murstocken finns en ved eledad köks spis som vi brukar köra någon timme på morgonen för att bli av med den råa kalla nattluften.
Så lite motion av murstockarna blir det men inte alls på samma sätt som förr i tiden när man mer eller mindre eldade konstant på vintern.
Det finns pax fläktar i alla badrum men problemet var att det var den billigare varianten som bara gick igång på rörelse sensor eller om fuktigheter blev hög.
Så jag bytte ut fläkten på övervåningen mot en fläkt som går kontinuerligt för att skapa ett lågtryck inne i huset så att eventuella genomdragningar i fuktspärren drar in luft från vinden istället för att trycka upp det dit.