Hej!

Håller på för fullt med poolbygge, dvs pool, poolhus och pumphus. Allting är beläget på en liten höjd (6m ca) ca 25-30m från boningshuset. Det blir en nergrävd pool och markarbetet är klart och poolstommen snart på plats. Det börjar bli hög tid att planera för vatten och el.

Min tanke var att dra vidare vatten och el från vår fristående bastu som ligger halvägs mellan boningshus och pool. Idag var en VVS-kille på besök och han tyckte det var en dålig idé, i alla fall med vattnet, eftersom vi då låser in oss till att bastun måste vara frostfri, vilket jag inte ser som något större problem med tanke på att den är frostfri i dagsläget. Istället ville han dra från boningshuset direkt, och lägga ledningarna på frostfritt djup, dvs ca 1m. Det jag behöver vatten till är en utedusch på trädäcket bredvid poolen, samt en utekran på poolhuset för att vattna blommor och återfylla avdunstat poolvatten med. Kan man inte bara se detta endast sommartidsanvändning och strunta i allt vad frostfritt heter och tömma ledningarna innan vintern (stänga av från bastun sett)? Tänkte bara gräva ner ledningarna ca 30cm under marken, på samma sätt som ledningarna mellan pool och pumphus. Blir ett sjuhelsikes grävjobb annars, plus riva upp stenläggning och trall, inte sugen på det alls och det kommer spräcka tidsplanen alla gånger.

Vidare menar han på att jag ändå måste dra elen från boningshuset (även om han sa att det får en elektriker avgöra) så då kan jag lika gärna gräva för båda. Men varför skulle jag inte kunna dra vidare elen från bastun? Det jag ska ha el till är ett kylskåp och belysning i poolhuset, lite utebelysning på trädäcket, samt pump och övrig utrustning till poolen.

Vad säger ni?

Redigerat:
Jag ser inte riktigt heller poängen med frostfritt om du

1. Kan tömma systemet på vintern (pem-slang tål vatten som fryser, men alla armaturer etc pajar).
2. Inte behöver vatten på vintern.

Vad gäller elen så är det ju svårt att sia om, jag antar att du har någon värmepump där också? Då blir det ju 2-3000W kontinuerligt när poolen är igång vilket kräver lite planering om du har elbastu också....

• Gilla
Markus P
  • Laddar…
Jo, tror poolvärmepumpen drar ca 1,5kw, så någonstans runt 3kw kan säkert förbrukningen springa iväg till, så elen blir nog mer problematiskt. Dock behöver ju inte den grävas så djupt. Får ta ett snack med elektrikern också på måndag och se vad han kommer fram till. Tack för input.

..se också till att du kan tömma poolutrustningen på vatten på ett enkelt sätt, antar att du inte har det uppvärmt året runt....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.