Hej.
Jag och min familj är på gång att bygga ett hus i Östergötland. Just nu funderar jag på en smart lösning av uppvärming av huset. Huset är synnerligen välisolerat (villa varm U-värde vägg: 0,136 U-värde tak: 0,101 U-värde fönster 1,0) och är 1 3/4 plan om 95kvm per våning. Alltså ca 228/218 kubikmeter beroende på snedtak. Beräknad förbrukning på ca 16500kw för värme och varmvatten.

I husleveransen ingår en balanserad FTX-ventilation av motsrömsvärmeväxlartyp 90% verkningsgrad, samt vattenburen golvvärme ovanför plattan i cellplast-skivor med värmefördelarplåt. Eftersom jag ogillar lösningen med golvvärme på övervåning (bökigt och dyrt) samt radiatorer (stora fula dammsamlare, eftersom de bör dimensioneras för eventuell vp drift) så funderar jag på om en luft/luft värmepump kunde vara ett smart alternativ till just övervåningen? Ett plus är också att vi kan få lite kyla på sommaren om övervåningen skulle bli för varm.

Nu undrar jag om det är någon som gjort detta och hur det har fungerat?

Tror ni kunniga personer på forumet att det är en bra lösning?

Hur mycket värme kommer att spridas via FTX-systemet till övervåning, och hur mycket kommer golvvärmen "läcka" upp till övervåningen via trapp/bjälklag? Hur stor effekt är då motiverad att välja på luft/luft pumpen?

Många frågor, men jag skulle bli glad om någon orkade diskutera detta.

/Henke
 
Oj va kul att du tar upp detta. Jag står själv inför ett liknande problem. Jag har i och för sig inte golvvärme på nedervåningen, utan vattenburen elvärme med radiatorer. Jag undersöker också olika alternativ till uppvärmning av övervåningen, men står oerfaren och okunnig och vet varken ut eller in. Jag har förberedd uppdragning av radiatorrör till övervåningen, men vill precis som du hellst slippa stora fula utrymmesstjälande och dammsamlande radiatorer. Jag följer tråden med spänning.

/Robert
 
Snailman
Tja, jag har idag ett hus med ftx system och som värms via ftx aggregatet, det är ca 70kvm i bottenvåningen och 90 i övervåningen, förbrukning el totalt var ca 15000 kwh/år inkl allt (ingen vedeldning eller sådant) jag monterade förra sommaren en pansonic he12:a luft/luft, jag behövde då inte ha på värmen i ftx alls. jag har nu en förbrukning på ca 10000kwh/år.

jag har öppen planlösning på övervåningen, med kök vardagsrum och 3 sovrum.

i kommande hus tänker jag troligen ha en mindre del i övervåning ca 50kvm, jag tänker då troligen ha något likande detta: http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/vvs/golvvarme_gles/

radiatorer tänker jag inte ha någonstans. har tänkt ha klinkers på hela nedervånigen, övervåning vet jag ännu inte....
 
Jag har själv funderat på samma värmelösning!
Det kan kanske vara en bra idé att ha några mindre radiatorer på övervåningen som stödvärme. Jag antar att det är några sovrum på övre planet och där brukar man vilja kunna stänga dörren ibland. Om enda värmekällan är luft/luft som bygger på fritt luftflöde kan det vara en fördel med "underdimensionerade" radiatorer i rummen som stödvärme.
Eller hur är det med FTX egentligen? Har du förvärmd luft in i alla sovrum också? Även om så skulle vara fallet kanske det inte räcker under vintern?

Nu funderar jag dock på standard FLVP IVT490 för nedervåningen och luft/luft uppe eftersom Götenehus vill ha 60 000 för ett FTX-system. Vad tror ni om det alternativet?
 
Snailman
det är alltså tilluften som är/var uppvärmd, och det finns det ju en ventil för i varje sovrum, rummet jag sover i vill jag ha lite svalt och i de andra två står det varsin dator 24/7 så det blir inte direkt kallt där i första taget...

Jag har tänkt installera all ventilation, golvvärme, vvs själv så det blir inte lika priskänsligt då...

jag siktar i första hand på bergvärme men det beror ju på kommunen och om tomten är lämplig...
 
Henke, vad har du tänkt dig för uppvärmningsystem för bottenvåningen, golvvärme och varmvatten?

Jag har haft liknande tankar som du! Särskilt smart med L/L-pumpen verkar det ju om man som vi ska vänta några år med att inreda övervåningen. Men vi vill ha FTX-ventilation och vad väljer man då till golvvärmen nere?

/Pontus
 
Hej Pontus.
Förmodligen så väljer jag en enkel uppvärmningsform då huset kommer vara extra bra isolerat samt att FTX-systemet återanvänder värmeenergin så att säga. Det blir förmodligen en elpanna eller ackumulatortank med elpatron och solslinga. Det är även möjligt att jag väljer jordvärme då tomten lämpar sig för det, men bara om jag får en bra offert. Poängen med golvvärme och en berg/jord/luft värmepump är det höga COP-värdet du får på uppvärmningen pga den lägre framledningstemperaturen.
Ett tag var jag inne på en L/L pump på varje våning samt en täljstenskamin för spetsvärme och på så sätt slippa ett vattenbaserat uppvärmningssystem. Men jag övergav tanken just för fördelen att kunna ha varma golv samt större flexibilitet i framtida uppvärmningsformer.
Mvh
Henrik
 
Hej Robert,
Om du inte har tänkt att skaffa en annan typ av uppvärmningskälla än elpannan så tror jag att radiatorer på övervåningen är ett bra alternativ. Eftersom du har förberett framdragning till dem samt att du har det på undervåningen redan. Då får du ett enhetligt system som förmodligen inte behöver shuntas heller. Vid golvvärme på undervåning och radiatorer på övervåning så behövs en shunt samt helst en lägre framledningstemperatur på vattnet för att få det att arbeta bra tillsammans med en värmepump, då blir elementen större och djupare (hatar detta :mad: ) . Ska man inte ha en värmepump så är det en annan femma. Eftersom jag ska bygga nytt och inte kommer att ha radiatorer på undervåning vill jag inte ha det på övervåningen. I det fallet ser jag bara två alternativ, golvvärme eller luft/luft pump. Om någon har en annan lösning är jag idel öra :rolleyes:

Anledningen att jag lutar åt L/L pumpen är främst den ekonomiska biten samt ökad komfort maj-augusti. Jag är i princip säker på att en L/L pump av större och bättre modell lätt klarar att värma övervåningen på vintern, säg gärna emot mig om jag är för optimistisk här...
 
Hej kunkokos,
FTX-systemet ger förvärmd luft i sovrum också. Klart att det är bra med element i rum för stödvärme då det är kallt, men jag vill helst slippa. Tror att det kommer fungera bra ändå. Skulle det bli superkallt här i Linköping vilket det sällan blir får man väl investera i en flyttbar elkonvektor under februari månad.

Alternativet med frånluftsvärmepump är säkert bra. Vad jag förstått jobbar en L/L pump bra tillsammans med ett sådant system. Meningarna går isär vilket som är bäst och det är säkert individuellt hur man upplever de olika konfigurationerna. Om du har ett stort hus eller hög varmvattenförbrukning kanske en Comfortzone CE50/65 (5kW el 6,5kW) med lite högre effekt kan vara ett alternativ till IVT490 (2kW)...
 
Hej Snailman,
Värmer du upp båda våningarna med Panasonicen? Isåfall hur gör du för att sprida luften i hela huset? Anväänder du de gamla ftx-kanalerna?
 
Fabian-Bom skrev:
Hej kunkokos,

Om du har ett stort hus eller hög varmvattenförbrukning kanske en Comfortzone CE50/65 (5kW el 6,5kW) med lite högre effekt kan vara ett alternativ till IVT490 (2kW)...
Hej!

Sätter jag in en CZ CE-65 behöver jag definitivt inte luft/luft på övervåningen. Helst vill jag ha CZ, det är bara det att Götenehus tyvärr inte ställer upp på att ordna detta under totalentreprenaden. Jag är inte så sugen på att frångå detta när vi betalar så mycket extra för totalentreprenaden.
Nu har jag svängt lite och undrar om jag inte skal köra bergvärme istället ändå....huset är på 190 kvm och behöver ca 25000kwh/år för värme och vatten.
 
kungkokos skrev:
Hej!

Sätter jag in en CZ CE-65 behöver jag definitivt inte luft/luft på övervåningen. Helst vill jag ha CZ, det är bara det att Götenehus tyvärr inte ställer upp på att ordna detta under totalentreprenaden. Jag är inte så sugen på att frångå detta när vi betalar så mycket extra för totalentreprenaden.
Nu har jag svängt lite och undrar om jag inte skal köra bergvärme istället ändå....huset är på 190 kvm och behöver ca 25000kwh/år för värme och vatten.
Hej, Du kommer definitivt tjäna in de pengarna. Konstigt dock att götenehus kan tänka sig att installera bergvärme istället för en annan FLVP. De måste ha ett bra avtal med jättarna IVT...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.