Jag står inför ett val. Ny installation baserad på vattenradiatorer eller uppvärmning genom befintliga ventilationskanaler? Vi har vi 3 st luft-luft värmepumpar och denna lösning är ej lyckad, anser vi.
Jag misstänker att använda redan befintliga ventilationskanaler skulle vara en billigare lösning.
Vilken lösning ger bättre komfort och billigare driftskostnader?
Tack på förhand för din feedback.

Redigerat:
Konstig rubrik!? Det är inte "eller" mellan vattenburen värme och frånluftsvärmepump. Båda kan kombineras. Bergvärme och överdimensionerade vattenburna radiatorer som då håller nere framledningstemperaturen som krävs är det bästa (om man inte lägger golvvärme). Luftvatten kan också vara aktuellt om man bor söder om Gävle ungefär.

Jag kanske inte gjorde mig tillräckligt tydlig.
Ytterligare data:
- vi bor och Skåne
- passivhus med FTX-system (Heru 75)
- värmeburet vattensystem finns inte men övervägs.

I Skånes klimat fungerar luftvattenvärmepumpar mycket bra. Tycker man utedelen är ok är det onödigt och ofta svårt med bergvärme. Har man någorlunda stor tomt kan naturligtvis jordvärme vara ett alternativ. Med 3 luftluftvärmepumpar borde det finnas enormt med värme i ett passivhus men värmen kan ha svårt att sprida sig till alla hörn och givetvis inte in bakom stängda dörrar. FTX minskar också värmebehovet från ett värmesystem. Några få el-radiatorer där det behövs borde inte vara alls så dyrt att driva i ett passivhus om man vill fortsätta med luftluftvärmepumpar. Finns det någon uppskattning av husets effektbehov eller energibehov brutto för värme?

Via ventilationskanalerna kan man få komfortvarm tilluft genom FTX eller annan liknande lösning. Vill man värma huset via ventilationskanalerna måste dessa vara grövre dimensionerade för ett mycket högre luftflöde än bara ventilation och man använder ett luftvärmeaggregat som blandar ny tilluft med cirkulationsluft i huset för att få en tillräcklig värmeeffekt med luft som värmebärare.

• Gilla
tumiro
  • Laddar…
En av våra högkvalitativa ll-värmepumpar slutade fungera efter 10 år. Och frågan uppstod: Ska jag köpa en ny eller fundera på en ny lösning. Vi övervägde ytterligare el-element, men de nuvarande priserna avskräckte oss från idén.
Tack för inlägget och jag kan se att jag måste fördjupa mina kunskaper innan jag bjuder in entreprenörer som alltid berömmer sina lösningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.