7 694 läst · 32 svar
8k läst
32 svar
Vattenburen radiator, först eller sist i golvvärmeslinga
Jag har en liten gästtoalett (knappt 1.5kvm) mitt i huset, inga ytterväggar. Utanför den ligger inre och yttre hall som nu har fått golvvärme. Slingan går igenom toaletten med både tillopp och retur.
Finns inte mycket golvyta att lägga slinga på inne på toaletten, så jag tänkte sätta dit en radiator på 40x50cm så det kan bli lite värme.
Så frågan är om jag skall koppla radiatorn så den sitter "först" på slingan och får maximalt med varmvatten (och använda termostaten för att reglera ner värmen), eller om man skall sätta radiatorn "sist" på slingan så den värms upp av spillvärmen som kommer tillbaka. Jag tror den värmen kommer räcka då samtliga rum runt om är uppvärmda, men vad tror ni?
Finns inte mycket golvyta att lägga slinga på inne på toaletten, så jag tänkte sätta dit en radiator på 40x50cm så det kan bli lite värme.
Så frågan är om jag skall koppla radiatorn så den sitter "först" på slingan och får maximalt med varmvatten (och använda termostaten för att reglera ner värmen), eller om man skall sätta radiatorn "sist" på slingan så den värms upp av spillvärmen som kommer tillbaka. Jag tror den värmen kommer räcka då samtliga rum runt om är uppvärmda, men vad tror ni?
hade ju inte monterat en radiator på en golv värme slingas shunt då den kan störa ut golvärmen .. dessa två skall hållas separerade... även om det är ett liten radiator. för golvärmen ska ju ha shuntat vatten men det ska inte radiatorn ha
Gör så du. Tror inte det ska bli något större problem, 40×50cm är väl en ok storlek för det lilla utrymmet, har du skaffat radiatorn ännu? Annars kan du ju överdimensionera om du vill vara säker, men har rummet ingen sida mot utsidan så skulle det väl teoretiskt inte ens behöva en radiator. Men eftersom det är en toalett så är det rätt skönt att ha lite varmare där inne.
Hur stör en radiator ut golvvärmen på för vis? Värmen vet väl inte om den avgivs med radiator eller med slang?systemfel skrev:
Jag skulle sätta den sist i slingan samt ej använt termostat på radiatorn. Sedan skulle jag låta termostaten arbeta mot tempen i något av (värme) golven. Som sagt av Drömhus2012, så länge som du bara låter vattnet flöda genom radiatorn så kommer det att fungera.
jag skulle lägga golvvärme där oxå! för att varma golv är skönt + att värma med element är meningslöst eftersom förmodligen all värme ändå går rätt ut med frånluftsventilationen. och ventilationen drar även in uppvärmd luft från rummen utanför!
Jag sällar mig till systemfels synpunkter. En radiator jobbar med högre framledningstemperaturer än golvvärmen, så den kanske inte gör någon nytta alls. Frågan är också hur radiatorn påverkar flödet i golvvärmeslingorna om du lägger den först med termostat och retur. Är det för låg framledningstemp för radiatorn kommer termostaten öppna fullt och du får allt flöde genom radiatorn och inget/lite genom golvvärmeslingorna. Så för att inte påverka golvslingorna måste du lägga den i serie utan termostat, jag hade i så fall lagt den först (så har jag faktiskt gjort med en handduksvärmare, men det är inte inkopplat än och den är bara till för att torka handdukar som hänger där för jämnan, inte för att värma upp ett rum.
Håller helt med, vi vet ju inte hur det ser ut men det kanske går att koppla in radiatorn på fördelningen parallellt med slingorna och då bör det väl gå att ha en termostat också.
Tack för era tankar.
Att man inte skulle kunna koppla in en radiator på en golvärmeslinga tror jag inte på, utan det går nog bra. Radiatorer säljs tom med hur mycket effekt de har vid 30 graders vatten.
Så det argumentet faller lite tycker jag.
Att lägga golvvärme även på toan. Nä.. Det skulle på sin höjd bli kanske 1 meter slang i golvet och det lär avge mindre värme än vad radiatorn skulle göra..
Så frågan kvarstår, först eller sist?
Ni tycker man skall sätta den i serie med slingan, det antar jag menas att allt vatten skall igenom radiatorn? Jag hade kanske tänkt mig att den skulle vara parallell med slingan, att den på så sätt inte blockerade flödet, utan att flödet kan ta en extra väg till radiatorn, och då kan termostaten reglera värmen. Men detta bara på tilloppet.
På retur versionen skall allt vatten flöda igenom radiatorn, så man tar tillvara på det sista.. (Men kanske även här är en parallell version bättre?)
Totalt är slingan på ca 50m.. Och jag vill inte offra en plats i fördelaren bara till radiatorn, utan den måste hänga på denna slinga.
Att man inte skulle kunna koppla in en radiator på en golvärmeslinga tror jag inte på, utan det går nog bra. Radiatorer säljs tom med hur mycket effekt de har vid 30 graders vatten.
Så det argumentet faller lite tycker jag.
Att lägga golvvärme även på toan. Nä.. Det skulle på sin höjd bli kanske 1 meter slang i golvet och det lär avge mindre värme än vad radiatorn skulle göra..
Så frågan kvarstår, först eller sist?
Ni tycker man skall sätta den i serie med slingan, det antar jag menas att allt vatten skall igenom radiatorn? Jag hade kanske tänkt mig att den skulle vara parallell med slingan, att den på så sätt inte blockerade flödet, utan att flödet kan ta en extra väg till radiatorn, och då kan termostaten reglera värmen. Men detta bara på tilloppet.
På retur versionen skall allt vatten flöda igenom radiatorn, så man tar tillvara på det sista.. (Men kanske även här är en parallell version bättre?)
Totalt är slingan på ca 50m.. Och jag vill inte offra en plats i fördelaren bara till radiatorn, utan den måste hänga på denna slinga.
"DT" betyder Delta-Temperatur, dvs det är skillnaden mellan rummets temperatur och framledningetemperaturen. Det blir inte mycket effekt vid 30 graders framledningstemperatur.
Jag skulle sätta elementet först.
Jag skulle sätta elementet först.
Ska du ha radiatorn parallellt med slingan så måste du strypa flödet både till radiatorn och till slingan för att få till någon reglering, sätter du den i serie så stryper du in den som vanligt i fördelaren.
Rätta mig om jag har fel.
Rätta mig om jag har fel.
Är det en 1-rörs koppling eller 2-rörs koppling man ska ha?
Om man ser på den här bilden så känns 1-rörskopplingen bättre;
Att bara en del av vattnet går till radiatorn och resten kan gå vidare.. (det jag skulle kalla parallell koppling , och 2-rörs blir seriell koppling).. Då skulle det ju funka bra med en termostat på radiatorn utan att den stryper resten av slingan..
Om man ser på den här bilden så känns 1-rörskopplingen bättre;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att bara en del av vattnet går till radiatorn och resten kan gå vidare.. (det jag skulle kalla parallell koppling , och 2-rörs blir seriell koppling).. Då skulle det ju funka bra med en termostat på radiatorn utan att den stryper resten av slingan..