Min rörmokare har installerat ett vattenburet system på det tidigare befintliga systemet (1974).
Efter installeringen var handdukstorken varm. Men sedan kallnade den och den har inte blivit varm igen.
Men sedan dess. Den installerades med en Ellips - Kioto Hafa ventil.
Fråga 1: Undrar om det räcker med den ventilen på ett relativt gammalt system?
Jag har läst att systemet behöver luftas då och då eftersom vattnet står stilla.
Fråga 2: Kan jag göra om det inte finns några ventiler vid själva handdukstorken och de enda ventilerna som finns i anslutning till den kommer att finnas oåtkomliga bakom ett inbyggt badkar eller bör
ventiler installeras direkt vid röranslutningarna till handukstorken för att vara åtkomliga?
Efter installeringen var handdukstorken varm. Men sedan kallnade den och den har inte blivit varm igen.
Men sedan dess. Den installerades med en Ellips - Kioto Hafa ventil.
Fråga 1: Undrar om det räcker med den ventilen på ett relativt gammalt system?
Jag har läst att systemet behöver luftas då och då eftersom vattnet står stilla.
Fråga 2: Kan jag göra om det inte finns några ventiler vid själva handdukstorken och de enda ventilerna som finns i anslutning till den kommer att finnas oåtkomliga bakom ett inbyggt badkar eller bör
ventiler installeras direkt vid röranslutningarna till handukstorken för att vara åtkomliga?
Bild skulle underlätta - normalt sett har väl alla moderna vattenburna handdukstorkar en luftningsventil i ena övre hörnet, de flesta torkarna brukar ju vara vändbara så man sätter en plugg i ena hörnet och en ventil i andra.
En bra modell är denna typen för den fungerar på olika luftningsventiler om du behöver lufta någon annanstans i din bostad.
Den finns att köpa på de flesta rör firmor, byggfirmor och typ Hornbach/Bauhaus
http://www.sigro.se/sv/radiatorer/luftningsnycklar-foer-radiatorer.php
Den finns att köpa på de flesta rör firmor, byggfirmor och typ Hornbach/Bauhaus
http://www.sigro.se/sv/radiatorer/luftningsnycklar-foer-radiatorer.php
Jaha!!! Aldrig tidigare sett. Däremot har jag luftat många element varje år då man samtidigt fick sätta dit hink för att samla upp vatten mellan luften.
NU ska jag gå ner till Wirströms (i huset) och se om de har.
NU ska jag gå ner till Wirströms (i huset) och se om de har.