Min rörmokare har installerat ett vattenburet system på det tidigare befintliga systemet (1974).
Efter installeringen var handdukstorken varm. Men sedan kallnade den och den har inte blivit varm igen.
Men sedan dess. Den installerades med en Ellips - Kioto Hafa ventil.

Fråga 1: Undrar om det räcker med den ventilen på ett relativt gammalt system?

Jag har läst att systemet behöver luftas då och då eftersom vattnet står stilla.

Fråga 2: Kan jag göra om det inte finns några ventiler vid själva handdukstorken och de enda ventilerna som finns i anslutning till den kommer att finnas oåtkomliga bakom ett inbyggt badkar eller bör
ventiler installeras direkt vid röranslutningarna till handukstorken för att vara åtkomliga?

Bild skulle underlätta - normalt sett har väl alla moderna vattenburna handdukstorkar en luftningsventil i ena övre hörnet, de flesta torkarna brukar ju vara vändbara så man sätter en plugg i ena hörnet och en ventil i andra.

20140208_093833.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild! Finns alltså ventil nere till höger. Hade alltså fel. Men inget händer när jag vrider på den vita knoppan. Räcker den ventilen till att lufta systemet?

Överkant på torken sitter en luftare, kika där.

Mvh

20140208_101502.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Forumgud: Den? Behöver isåfall ett verktyg för att vrida om den och lufta. Är det normalt att torken blir kall dagen efter installeringen. Brukar det inte ta tid innan den behöver luftas?

Det är normalt och kan uppstå en timme efter eller precis när som helst, beroende på om en luftbubbla råkar komma in i handukstorken.

Lufta torken så kommer det nog att fungera igen.

En vanlig luftnyckel passar på den luftnippeln.

...eller en skruvmejsel.

tack!!….."vanlig luftnyckel", kollar på nätet.

Jaha!!! Aldrig tidigare sett. Däremot har jag luftat många element varje år då man samtidigt fick sätta dit hink för att samla upp vatten mellan luften.
NU ska jag gå ner till Wirströms (i huset) och se om de har.

En liten skruvmejsel som sagt ovan fungerar t.o.m. bättre. På handukstorkarna sticker skruven upp väldigt lite så en vanlig avluftningsnyckel är svår att få på...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.