Tjenare,

Jag ska fixa golvvärme nere i källaren men har en del frågor.
Just nu har jag isolerat och gjutit in golvvärme i golvet i två rum i källaren.
Rummen är 5kvm respektive 10kvm stora. Där går En slinga med 16mm slang i varje rum och jag har dragit upp dessa där jag har tänkt ha shuntskåpet. Min tanke är att ha allting i samma skåp men jag vet inte riktig hur detta med vattenburen golvvärme fungerar om man har flera rum.

Planen är att göra detta på två rum Till som ligger bredvid som då är på 18kvm respektive 11kvm samt ett litet badrum på 5.5kvm.

Jag har fjärrvärme och vattenburna element på ovanvåningen. Min tanke var att dra en matning från värmeväxlaren till shuntskåpet och sen i skåpet då koppla in alla rummen på något vänster.

Jag vill ju helst köpa allting jag behöver för alla rummen redan nu men att jag bara kopplar in de första rummen till att börja med.

Men som sagt, jag är helt novis på vattenburen golvvärme så jag är inte riktigt hundra på vad shuntar och grejer innebär. Jag antar också att man behöver ha någon slags cirkulationspump till då jag tvivlar på att den befintliga till radiatorsystemet orkar med golvvärmen för alla dessa rum? Men vart ska den sitta i sådana fall?
 
Du behöver en golvvärmefördelare där du ansluter framledning/retur från värmesystemet och respektive rums golvvärmeslinga.

Integral_ttweb830w.png
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.