Hej
En fråga om hur många rumstermostat behövs? lite bakgrund om min renovering projekt.

En byggfirma har bilat ur källargolv och har grävt under ca 50cm för att isolera orenligt och gjutar vattenburen slingor i golvet senare.

För övre våning, jag har bifogat några bildar hur det ser ut. Jag har öppnat upp golvet och ska lägga spårade spånskivor för att lägga vattenburna slingor.

Hur många rumstermostat behöver man äntligen i övre våning, två sovrum, en liten toa (skrivit fel badrum i ritning) och kök med öppen lösning med vardagsrum. Toa är ca 1.3 eller 1.5 kvm bara

3D-ritning av en öppen planlösning för ett övervåningsgolv med kök, vardagsrum och två sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av övervåningen som visar kök, vardagsrum, två sovrum, och ett litet badrum med måttangivelser.
Skapa konto
Ritning av övre våningen i ett hus med kök, vardagsrum, två sovrum och en toalett, märkt för renovering med vattenburen värmeslinga.
Skapa konto

Om du trimmar in systemet rätt behöver du inga rumstermostater alls.

Ska du ha separata slingor för varje rum kan du ha en termostat/rum.

I sovrum kanske man vill ha lite varmare eller kallare så där kan en termostat hjälpa till.

Toalett och badrum behövs ingen termostat, där justerar du slingan till "lagom" temp.

Det är i vart fall min erfarenhet...

• Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
B
Jag reglerar med varierande framledningstemp, inga rumstermostater.

Mor och far har fast framtemp på golvvärmen, och varierar istället flödet genom att använda rumstermostater.

Viktigt att ha i alla fall 1 öppen slinga jämt, så man får något flöde, om man har termostater.

Om du har värmepump så skulle jag rekommendera att variera framtemp, strypa in slingorna lagom och skippa rumstermostat. Ger bättre ekonomi.

Om det senare behövs, t.ex. pga att man har en eldstad, mycket solljus, eller mycket värme i köket eller liknande som gör att det är svårt att strypa in lagom mycket flöde, kan man alltid komplettera med rumstermostater i efterhand.

• Gilla
Thomas59 och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Jag verklingen uppskattar det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.