Lade ner slangen idag och kopplade den till vanliga varmvattnet och släppte på tryck. Så nu är golvvärmeslangen under konstant ca 4 bars tryck. Jag tänkte låta det gå som provtryckning och således endast kolla efter synliga läckage.
Duger detta eller måste/borde jag provtrycka med luft?

I mina ögon tillför det inget att provtrycka med luft, dessutom lär trycket falla fortare vid ev läck med vatten i slangen än med luft.

Gott, då får det bli så. Slangen kommer att stå under tryck i ett par dygn så nog borde väl en rent visuell koll efter läckor duga då?

LK har två varianter beroende på vilken slang man har.
1: Man skall först upp till 6 bar som man skall hålla under 30 minuter. Sedan släpper man ner det till 3 bar som skall kvarstå under 2 timmar.
Kolla efter synliga läckor

2: Man skall trycka med 1,3 gånger systemtrycket under minst 120 minuter. Kolla efter synliga läckor.

Så att trycka flera dagar är inte nödvändigt.

En manometer behövs (om den inte är på plats).
Fritt ur minnet från Wirsbos beskrivning:
Systemet fylls med vatten enligt anvisningarna till angivet tryck.
Trycket stiger något i början då man fyller med kallvatten. Sedan får trycket inte sjunka mer än x bar under y timmar. Klart!

Jag kopplade på mitt vatten idag också. Allt verkar funka bra. Skall försöka ge mig på flödesjusteringen lite senare. Kanske kan återkomma med lite praktiska tips.

Ursäkta för trådkapningen, men vad är lämpligt driftstryck egentligen?

Driftstryck är ju det du behöver ha i huset. Beror ju på antal våningar etc. 0,5-1,5 kg i en vanlig villa.

Angående provtryckningen: Det viktiga är att se karaktäristiken efter att du hållt ett högre tryck under en period. När du sedan hastigt sänker trycket skall trycket sedan stiga kort därefter (vilket beror på att slangen minskar i diameter vid det lägre trycket).

wintermania skrev:
Ursäkta för trådkapningen, men vad är lämpligt driftstryck egentligen?
Våran röris förklarare det såhär för mig:
0,5 bar är 5m vattenpelare, dvs du kan trycka upp vattnet 5 m i huset. Är det inte mer än 5m upp till högsta punkten så räcker alltså 0,5 bar.

Han provtryckte förresten på samma sätt fast med 1,5 bar på manometern till expansionskärlet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.