Hej.
Behöver lite hjälp med mitt värmesystem.
Gäller ett hus som har två våningar där första våningsplanet har vattenburen golvvärme men också fyra element kvar (ett i vardagsrum och tre i förråd och tvättstugan). Ovanvåningen har samtliga element kvar. Värmesystemet är anslutet till fjärrvärme.
Nu till problemet, jag får ingen värme på övervåningen, jag kan känna att något element blir ljummet men inte mer än så. Desamma gäller för elementen i nedre våningsplan. Elementen blir alltså inte så varma som ett element ska bli. Nedan följer en bild på fördelarskåpet. Har ni något tips?
Gäller ett hus som har två våningar där första våningsplanet har vattenburen golvvärme men också fyra element kvar (ett i vardagsrum och tre i förråd och tvättstugan). Ovanvåningen har samtliga element kvar. Värmesystemet är anslutet till fjärrvärme.
Nu till problemet, jag får ingen värme på övervåningen, jag kan känna att något element blir ljummet men inte mer än så. Desamma gäller för elementen i nedre våningsplan. Elementen blir alltså inte så varma som ett element ska bli. Nedan följer en bild på fördelarskåpet. Har ni något tips?
Låter spontant som att du har låg framledningstemperatur.S SvenO. skrev:Hej.
Golvvärme kräver, lite beroende på ytskikt på golvet, en relativt låg framledningstemperatur. Brukar ofta vara ett spann mellan 30-45C som följer utetemperaturen.
Radiatorer kräver ofta högre temperaturer, ca 55-60C. Så är framledningen från undercentralen ställd enligt golvvärmens krav, kan resultatet blir att radiatorer förvisso fungerar, men bara blir "ljumma".
Eller så är framledningen från UC ställda enligt radiatorernas behov (55-60C), men det finns luft i systemet och du behöver avlufta radiatorer. Golvvärmen kräver fortfarande lägre temperatur, detta åstadkoms i golvvärmefördelaren genom att ställa in max-temp till golvet på den vita termostaten i bilden.
För dålig fart på flödet, har du VP och den reglerar farten på cirkpumpen ( bara skit ) se till att knäppa bort auto om det går och ställ i % pumpen till ca 75 % och prova. Pumpen ska gå konstant, gör den inte det så kan den gå ner i varv och då får det som längst bort inget eller dåligt flöde. Du kan prova i början med att ha den på 100 % och sänka lite då och då. Nu kan det vara att GV stjäl flödet från elementen, det är en klassiker med GV och element, återkommer som problem konstant med jämna mellanrum på forumet.
Tack för svar. Luft i radiatorerna elementen finns ej, de har jag kontrollerat. Det finns två olika mätare för temp i skåpet som jag skickade bild på. Den ena visar runt 35-40 o den andra något lägre. Jag har inte riktigt förstått vilket tal termostaten ska vara på men du menar att jag ska ställa den på max, då prövar jag det.Q qvrk skrev:Låter spontant som att du har låg framledningstemperatur.
Golvvärme kräver, lite beroende på ytskikt på golvet, en relativt låg framledningstemperatur. Brukar ofta vara ett spann mellan 30-45C som följer utetemperaturen.
Radiatorer kräver ofta högre temperaturer, ca 55-60C. Så är framledningen från undercentralen ställd enligt golvvärmens krav, kan resultatet blir att radiatorer förvisso fungerar, men bara blir "ljumma".
Eller så är framledningen från UC ställda enligt radiatorernas behov (55-60C), men det finns luft i systemet och du behöver avlufta radiatorer. Golvvärmen kräver fortfarande lägre temperatur, detta åstadkoms i golvvärmefördelaren genom att ställa in max-temp till golvet på den vita termostaten i bilden.
Du nämner undercentral, är det vad jag har skickat bil på eller ngt annat under huset? Ursäkta för dumma frågor men detta är relativt nytt för mig..
Pumpen är ställd till 2/4 , jag kan absolut ställa den till 3/4 eller mer för att se om värmen når elementen.J jonaserik skrev:För dålig fart på flödet, har du VP och den reglerar farten på cirkpumpen ( bara skit ) se till att knäppa bort auto om det går och ställ i % pumpen till ca 75 % och prova. Pumpen ska gå konstant, gör den inte det så kan den gå ner i varv och då får det som längst bort inget eller dåligt flöde. Du kan prova i början med att ha den på 100 % och sänka lite då och då. Nu kan det vara att GV stjäl flödet från elementen, det är en klassiker med GV och element, återkommer som problem konstant med jämna mellanrum på forumet.
Det du visade på bilden är golvvärmeshunt med fördelare till fem golvvärmeslingor.S SvenO. skrev:
Då bör du ha någon typ av strypventil/reglerventil där värmerören kommer in till din bostad.S SvenO. skrev:
Nej, den vita termostaten ska INTE så på max, för då blir det för varmt på golven.S SvenO. skrev:
Den termostaten bör nog stå där den står.
Den reglerar så att det inte ska kunna bli för varmt på golven.
Vill bara stämma in i Demmpas svar här ovan: Ställ INTE den vita termostaten på bilden på max. Bilden du lade upp är på din golvvärmefördelare och sköter bara golvvärmen. Den vita termostaten där ska skydda golvvärmen från för hög temperatur.S SvenO. skrev:
Om din granne har varma element så låter det ju som att framledningen från fjv-central borde räcka till. Leta då istället upp inkommande ledning till din bostad och kolla om det finns en ventil där som är för lågt ställd. Alternativt kolla så att dina radiatorers termostater inte fastnat genom att "massera" dem.
Yes ska inte röra termostaten (eller ska sänka den till ursprungligt värde som den hade när jag flyttade in) . Har även försökt att massera piggen på elementen utan framgång. Blir nog att krypa under huset o lera någon dag då denna ledning troligtvis finns under huset i krypgrunden... Tack för hjälpen.Q qvrk skrev:Vill bara stämma in i Demmpas svar här ovan: Ställ INTE den vita termostaten på bilden på max. Bilden du lade upp är på din golvvärmefördelare och sköter bara golvvärmen. Den vita termostaten där ska skydda golvvärmen från för hög temperatur.
Om din granne har varma element så låter det ju som att framledningen från fjv-central borde räcka till. Leta då istället upp inkommande ledning till din bostad och kolla om det finns en ventil där som är för lågt ställd. Alternativt kolla så att dina radiatorers termostater inte fastnat genom att "massera" dem.
Liknande trådar
-
Vattenburen Golvvärme eller radiatorer
Värme allmänt -
Uppvärmning av källare - vattenburen golvvärme eller radiatorer?
Värme allmänt -
Byta från vattenburen golvvärme till vattenburna radiatorer för att sänka energiförbrukningen?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vattenburen Golvvärme eller radiatorer?
Värme allmänt -
Blanda radiatorer och vattenburen golvvärme i olika rum
Värme allmänt