EddieHansson
Om det är stop i sjungen/cirkulationspumpen så borde väl inga rum bli varma?

Kan det vara luft i slingorna? Om du blockerar alla slingor utom de kalla, vad händer då? Du kan behöva lufta.
 
O
Tack, den stod på 17! Känns rimligt, men vi har fått en bebis och vill ha mer värme i badrummet ett tag
 
Hej alla kloka!

Väcker tråden till liv då jag har en nibe fighter 360p som fungerar utmärkt för varmvatten och värme i elementen på ovanvåningen men som bara ger golvvärme på vissa ställen i huset.

Värmepumpen är inställd på vinter och kurvan på +1 (ökade precis till +2 och rekommenderat är -1 för min region). Jag har luftat systemet och höjt trycket, se bilder.

Jag har nu precis vridit på de röda och blå vredena så att de är mer öppna (röda stod på 0 på de flesta men står nu på 0,5-1). Har även "pumpat" de röda handtagen till höger fram och tillbaka.

De enda grå rören som är varma är de längst till vänster (gula ringar). Toppen i den nedre gula ringen var helt borta/avskruvad. Notera även lös slang (blå ring) t.v. som ser lite suspekt ut.

Tips/förslag på hur jag går vidare alternativt något av det jag gjort som är inkorrekt?

Tack på förhand!

Golvvärmesystem med rör, ventiler, färgmärkningar och en cirkulationspump. Olika ringar indikerar specifika punkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rund termometer med röd visare ungefär vid nollan, inbyggd i grå och beige panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital termostat visar temperatur 36.2°C med tidsangivelse 17:54, på svenska, justeringsknappar och symboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
martin.rosell martin.rosell skrev:
Jag har nu precis vridit på de röda och blå vredena så att de är mer öppna (röda stod på 0 på de flesta men står nu på 0,5-1).
De blå är inga manuella vred utan det är ställdon.
Ställdonen styrs från en centralenhet som får signal från rumsgivarna.

På sidan av ställdonen är ett fönster, vad visas där på de olika ställdonen?


martin.rosell martin.rosell skrev:
Notera även lös slang (blå ring) t.v. som ser lite suspekt ut.
Det ser ut att vara luftningsslang, alltså man avluftar fördelaren via den.
 
Ett problem i samma ämne. Är ingen värme alls i ett sovrum. Tror att golvslingan kommer från intilliggande rum, de vänstra 2 rören i bilden som är tydligt varma. Tror även att det sedan fördelar sig till ett element på övervåningen, röret till höger överst i bild. Som sedan återmatas via röret nederst till höger i bild. Allt detta är varmt. Men de två rören i mitten som det står kallt på är de som går till slingan i rummet, och de är kalla. Fördelningskopplingen, eller vad det nu heter, som sitter precis ovanför de två kalla rören är också kall. Allt ovanför är varmt. Vad kan vara fel, varför går inte varmvattnet vidare till denna slinga? Tacksam för hjälp!!
 
  • Värmeinstallation med cirkulationspump, ventiler och rör i en teknisk utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
De blå är inga manuella vred utan det är ställdon.
Ställdonen styrs från en centralenhet som får signal från rumsgivarna.

På sidan av ställdonen är ett fönster, vad visas där på de olika ställdonen?
Tack för svar!
Värmen har kommit efter att jag öppnade de röda vreden. De som varit mest öppna har haft mest varma grå slangar så gissar att det var där problemet låg. De har en skala på 0-5 där de nu är på mellan 0,5-1. Är det "normalt" eller bör jag ställa in dem på 2-3?

De blå har ingen vidare info på sig och de fönster/mätare jag hittade finns i de bifogade bilderna.

Blå Uponor termostatventil på rör med röda kranar i bakgrunden, troligen värme- eller vattensystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation med Uponor-detaljer, mätare, rörkopplingar, ventiler och isolering i fokus. Rör- och värmesystemskomponenter syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation inomhus, rörmokaredetaljer, manometer, ventiler, kopplingar, Uponor-märkta komponenter, otydlig fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cirkulationspump och manometer för värmeinstallation. Indikerar temperatur och cirkulerar vatten i systemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E eriko skrev:
Ett problem i samma ämne. Är ingen värme alls i ett sovrum. Tror att golvslingan kommer från intilliggande rum, de vänstra 2 rören i bilden som är tydligt varma. Tror även att det sedan fördelar sig till ett element på övervåningen, röret till höger överst i bild. Som sedan återmatas via röret nederst till höger i bild. Allt detta är varmt. Men de två rören i mitten som det står kallt på är de som går till slingan i rummet, och de är kalla. Fördelningskopplingen, eller vad det nu heter, som sitter precis ovanför de två kalla rören är också kall. Allt ovanför är varmt. Vad kan vara fel, varför går inte varmvattnet vidare till denna slinga? Tacksam för hjälp!!
Värmen till golvvärmeshunten kommer uppifrån, det har tidigare suttit en radiator där.

Den fördelare som är varm är framledningsfördelaren.
Grov gissning: för lågt flöde på pumpen och/eller för lågt ställd termostat.

Vad står det på gröna pumpen och den grå lådan med svart vred?
 
martin.rosell martin.rosell skrev:
Tack för svar!
Värmen har kommit efter att jag öppnade de röda vreden. De som varit mest öppna har haft mest varma grå slangar så gissar att det var där problemet låg. De har en skala på 0-5 där de nu är på mellan 0,5-1. Är det "normalt" eller bör jag ställa in dem på 2-3?

De blå har ingen vidare info på sig och de fönster/mätare jag hittade finns i de bifogade bilderna.

[bild]
Vilkert värde de ska stå på beror på.
Difftemperaturen på en slinga bör ligga på ca 7°.

Gällande ställdonen: ju mer vitt som syns i fönstret ju mer öppen är ställdonet. Aktuella ställdonet på bilden är knappt halvöppet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Värmen till golvvärmeshunten kommer uppifrån, det har tidigare suttit en radiator där.

Den fördelare som är varm är framledningsfördelaren.
Grov gissning: för lågt flöde på pumpen och/eller för lågt ställd termostat.

Vad står det på gröna pumpen och den grå lådan med svart vred?
Tack Demmpa för svar!
Den gråa lådan har ett vred från 0-90. Omärkt i övrigt. Den är kopplad till den gröna lådan som jag inte vet vad den gör, den saknar knappar och vred men är lika varm som övriga rör och kopplingar. Finns även ett vitt vred från 0-5, se bild, som också styr något. Det pumpar varmt i alla andra golvslingor i huset, kan det ändå vara för dåligt tryck i just denna del med de två kalla golvrören? Vätska borde ju självmant leta sig neråt om inget stoppar på vägen tänker jag.. Industriell utrustning, motor, filter, rattar, dammigt, close-up, tekniskt, mörkt område, maskindelar, oklar användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cirkulationspump av märket WILO, modell Star Z15, teknisk information synlig, installation, 28W, 230V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den gröna ”klumpen” är cirkulationspumpen.

Den grå klumpen kan kanske vara en varvtalsregulator.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Den gröna ”klumpen” är cirkulationspumpen.

Den grå klumpen kan kanske vara en varvtalsregulator.
Så det finns en egen pump där, trodde allt styrdes från centrala värmepumpen. Då borde den pumpa ner i de två vänstra varma rören som då borde återmatas i de två kalla? I så fall är det stopp i de två rören..?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vilkert värde de ska stå på beror på.
Difftemperaturen på en slinga bör ligga på ca 7°.

Gällande ställdonen: ju mer vitt som syns i fönstret ju mer öppen är ställdonet. Aktuella ställdonet på bilden är knappt halvöppet.
Tack igen för svar, uppskattas verkligen.

Vad menas med difftemperatur? Och difftemperatur i förhållande till vad?

Hur ser man till att ställdonet är mer öppet?
 
martin.rosell martin.rosell skrev:
Tack igen för svar, uppskattas verkligen.

Vad menas med difftemperatur? Och difftemperatur i förhållande till vad?

Hur ser man till att ställdonet är mer öppet?
Difftemperaturen mellan utgående golvvärmen och inkommande golvvärmen.
 
  • Gilla
martin.rosell
  • Laddar…
Hej alla!
Skakar liv i denna tråd då jag har exakt samma problem med en Mitsubishi Ecodan luft/vatten-värmepump från 2015. Inte haft några problem alls med den tidigare eller gjort annat än service ett par ggr men när nu när kylen kom sp är det iskallt i vissa rum. Ju längre bort jag jag kommer från pumpen desto kallare. Ungefär halva huset har varma golv och den bortre delen med dess tre rum är iskalla. Systemet är igång som vanligt och värmer vatten som vanligt i övrigt.

Jag försökte hitta ställdonen som ni visar på era bilder och diskuterar men hittar inga alls hos mig. Tog en bild på hur det ser ut invändigt. Någon som har en idé om vad som kan vara fel?

Tusen tack på förhand! Kan som ni märker inte mycket på detta område.
 
  • Interiör av värmepump med rör, kablar och ventiler i tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.