L Liteavvarje skrev:
Känn på slangarna vid fördelaren för golvvärmen , så kan du märka om det är skillnad i värme
Nej dessvärre inte...
 
L
Det blanka röret under termostaten som går rakt ner är till höger där , är kopplat till ett kopparrör längre ner , är det varmt ca grader
 
Så det är värme fram till termostatventilen, men därefter är det kallt? Då lär du väl ha problemet där. Den ska inte begränsa flödet med termostaten avskruvad.

Prova att knacka på den lite lätt med en liten hammare eller dylikt.

Annars går det ju att byta ventilen, eller eventuellt bara packboxen. Men då behöver du nog tappa ur systemet först.
 
Det är varmt hela vägen, även kopparöret som jag markerat på tidigare bild (skickar igen). Röret bredvid är kallt men blir varmt när det blir kopparrör vid t-anslutningen.
T Tosse skrev:
Så det är värme fram till termostatventilen, men därefter är det kallt? Då lär du väl ha problemet där. Den ska inte begränsa flödet med termostaten avskruvad.

Prova att knacka på den lite lätt med en liten hammare eller dylikt.

Annars går det ju att byta ventilen, eller eventuellt bara packboxen. Men då behöver du nog tappa ur systemet först.
ja, muttern ovanför är varm men när det blir kopparrör är det kallt....
 
  • Färgmarkerade vattenrör och ledningar med varma och kalla zoner i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
T Tosse skrev:
Så det är värme fram till termostatventilen, men därefter är det kallt? Då lär du väl ha problemet där. Den ska inte begränsa flödet med termostaten avskruvad.

Prova att knacka på den lite lätt med en liten hammare eller dylikt.

Annars går det ju att byta ventilen, eller eventuellt bara packboxen. Men då behöver du nog tappa ur systemet först.
Vi håller på att försöka hitta felet , men svårt på distans . har snart gått igenom allt
Har du sett armaturröret som sitter där förut , ett Virsbo , jag tror det är någon form strypare
med en skruv på häger sida .
Men det verkar vara termoventilen som spökar , den släpper inte in VV till pumpen , som bara snurrar runt i GV-slingan , inte ens returen blir varm , det andra blanka röret där
Håller på att jaga någon får se vad det ger ,
Men TS ta hammaren och knacka hårt på sidan av ventilen , det håller
Det blir lite värme där , det pyser in vatten till 0,01 % och du behöver 100%
 
Jag skall alltså knacka på armaturen där piggen sitter men inte på piggen antar jag?
 
L
J Jingel77 skrev:
Jag skall alltså knacka på armaturen där piggen sitter men inte på piggen antar jag?
Piggen ser att vara ute , du ska knacka på sidan av ventilen inte på piggen , om det sitter skit i den efter övriga arbeten på övrig värme i huset , kan det ah fastnat där .
Gör det ,
En fråga , vad heter VP och vilken modell är det
 
Thermia diplomat
 
L Liteavvarje skrev:
Piggen ser att vara ute , du ska knacka på sidan av ventilen inte på piggen , om det sitter skit i den efter övriga arbeten på övrig värme i huset , kan det ah fastnat där .
Gör det ,
En fråga , vad heter VP och vilken modell är det
Känns spontant som felet sitter där, har knackat men vet inte hur mycket man vågar ta i. Byta packning/ventil låter i mina lekmansöron som en lösning men inte ett jobb för mig:)
 
L Liteavvarje skrev:
Vi håller på att försöka hitta felet , men svårt på distans . har snart gått igenom allt
Har du sett armaturröret som sitter där förut , ett Virsbo , jag tror det är någon form strypare
med en skruv på häger sida .
Men det verkar vara termoventilen som spökar , den släpper inte in VV till pumpen , som bara snurrar runt i GV-slingan , inte ens returen blir varm , det andra blanka röret där
Håller på att jaga någon får se vad det ger ,
Men TS ta hammaren och knacka hårt på sidan av ventilen , det håller
Det blir lite värme där , det pyser in vatten till 0,01 % och du behöver 100%
Det är en reglerventil. Den styr hur mycket av returen som går tillbaka direkt till cirkpumpen och hur mycket som går till primärkretsens retur. Det är nog inte den som är problemet.

Reglerventil med märkningen "Uponor push 22a", cirkpump och mätinstrument i ett VVS-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uponor push 22a
 
L
Det var lite bättre bild av den , nej tror inte det , tänker lite på flödet från VP det sitter en pump där som knuffar ut till allt från VP , men lite konstigt , Cirken på plats går på 3 , det brykar vara bra drag i dom , tanken var att cirken i VP snor flödet från GV , blir kortslutning
Men det skulle bli något i värme då till GV eftersom den snurrar och inget går ut .
TS har haft en del arbeten på värmen , får se om han kan hitta ev filter på returen till VP , dom brukar bli skit i efter arbeten
Det sitter nog något i termon som hindrar flödet radikalt
En fråga till TS , kan du hittat något som liknar dessa på något rör vid VP
Om du tar dit en röris , kanske samma som varit där förut , passa på att rensa när han ändå är där .
För det blir nog så i alla fall , vi kan inte skruva genom datorn :confused:
PS hur gick det med att knacka , ganska hårt , vart det något bättre
 
  • Ventil med markerad del, möjlig komponent i värmesystemet beskrivet i forumdiskussionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventil med röd spak och tillbehör som filter och packningar mot en svart speglande yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Liteavvarje skrev:
Det var lite bättre bild av den , nej tror inte det , tänker lite på flödet från VP det sitter en pump där som knuffar ut till allt från VP , men lite konstigt , Cirken på plats går på 3 , det brykar vara bra drag i dom , tanken var att cirken i VP snor flödet från GV , blir kortslutning
Men det skulle bli något i värme då till GV eftersom den snurrar och inget går ut .
TS har haft en del arbeten på värmen , får se om han kan hitta ev filter på returen till VP , dom brukar bli skit i efter arbeten
Det sitter nog något i termon som hindrar flödet radikalt
En fråga till TS , kan du hittat något som liknar dessa på något rör vid VP
Om du tar dit en röris , kanske samma som varit där förut , passa på att rensa när han ändå är där .
För det blir nog så i alla fall , vi kan inte skruva genom datorn :confused:
PS hur gick det med att knacka , ganska hårt , vart det något bättre
Har knackat utan resultat men ska prova igen. En fråga som slog mig: när vi renoverade bytte elektrikern termostater (2 st, rummet är på 70 kvm) i rummet där jag inte får ngn värme. Kan det påverkat på något sätt? De nya termostaterna är Uponor men styrdonen wirsbo. Oavsett, supertacksam för all hjälp, har lärt mig en hel del!!!!
 
Om styrdonen blir varma funkar termostaterna. Det är deras funktion, att slå på/av spänningen till styrdonen.

Uponor har köpt wirsbo och dödat det varumärket.
 
L
Ja oavsett termodon , så tar man bort dom så är allt helt öppet och fritt flöde till slingorna . sä länge som piggarna är uppe , men dit fall så har du en baypass som ska säkerställa ett flöde runt i matarrören , så om det finns flöde så är fördelarna varma , nu är dom kalla så flödet är noll dit , inte mycket mer att kolla , så troligtvis behöver du en röris som vet hur man skruvar isär delarna och byta eller rensa felaktiga saker
Tror inte vi kommer längre på distans nu , men återkom gärna med resultat och vad som gjordes
 
Jag har ett liknande system, och har kallt i ett rum. Förstår inte varför!

Jag har tagit bort den vita kåpan, och "piggen" som sitter där fjädrar inte uppåt, jag kan ta upp den, men den fjädrar varken upp eller ner.

Sen sitter de några andra konstiga saker, som ser ut som att mäta något tryck.

Något jag kanske måste byta ut?
 
  • Rörsystem med flödesmätare och ventiler på en fördelningsledning för värme eller vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiatortermostater monterade på rör med elektriska kablar och en borttagen kåpa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.