L Liteavvarje skrev:
Det kan bli lite plottrikt med svar och annat men du får soretera

Bilden med färger , ovanför pumpen på röret sitter det en avluftningsventil ser ut som ett T
stäng av pumpen och skruva på den , kommer det bara vatten så finns det ingen luft

Då är det så att den röda under pumpen får värma från pumpen , det finns inget vatten som cirkulerar På bild 2
Är rör och pump på sista bilderna varma , då cirkulerar det där
Men fortfarande är det stopp någonstans , kan du försöka följa lte rör och få en uppfattning om hur dom går
Lämpligt är då att börja vid VP och känna på rören var är det varmt eller kallt
Har du manualen för den ?
Jag har manualen. Skall se om jag kan följa lite rör. Alla rör ör varma vid pumpen i vp-rummet, så även pumpen. Nu min dumma fråga, hur stänger jag av cirkulationspumpen (den på de första bilderna)? Och en till: har man två pumpar? Är det en för varmvatten? Vill också återvända till den skruven som sitter på röret bredvid det röret med termostaten. Den verkar åtdragen, vad händer om man skruvar upp den?
 
L
Den kan sitta hårt , i bland får man använda tång , om du tittar på den så finns det ett lite hål som vattnet/ luft kommer ut i , du behöver inte skruva mycket , kanske 1/2 varv eller så
Det med pumpen , följ el-kabeln från pumpen , om det är riktigt gjort ska det sitta en strömbrytare i andra ändan
Om du följer rören som är varma , så ska allt valla vara varma som är kopplade tillsammans
En fråga vilken stad bor du i
 
L Liteavvarje skrev:
Den kan sitta hårt , i bland får man använda tång , om du tittar på den så finns det ett lite hål som vattnet/ luft kommer ut i , du behöver inte skruva mycket , kanske 1/2 varv eller så
Det med pumpen , följ el-kabeln från pumpen , om det är riktigt gjort ska det sitta en strömbrytare i andra ändan
Om du följer rören som är varma , så ska allt valla vara varma som är kopplade tillsammans
En fråga vilken stad bor du i
Lite söder om Gbg:)
 
J Jingel77 skrev:
Lite söder om Gbg:)
Men kan det vara så enkelt att man ska lossa på skruven?
 
J Jingel77 skrev:
Men kan det vara så enkelt att man ska lossa på skruven?
Nu pratar jag om den bredvid röret med termostaten
 
  • VVS-installation med rör, avstängningsventil bredvid termostatventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Nej inte den det är en stryp och avstängningsventil , jag menade den som sitter på röret ovanför pumpen på fotot med färgerna , det är en luftskruv
 
L
Dags för kojen god natt
 
L Liteavvarje skrev:
Nej inte den det är en stryp och avstängningsventil , jag menade den som sitter på röret ovanför pumpen på fotot med färgerna , det är en luftskruv
Japp, förstod vilken du menade ovanför. Men den på bilden, om det är en avstängningsventil och den är stängd, skall jag inte öppna den då?
 
Jo, kanske är det returen som är strypt/stängd. Det får ju i så fall samma effekt som att termostaten bredvid skulle ha varit stängd. Det kan ha varit så att man har stängt vid byte av panna för att slippa tappa ur golvvärmen och sen inte öpnnat den igen av ngn anledning eller glömska.

Prova att öppna den något och se vad som händer. De grövre kopparrören som de två kromade rören sitter på är säkert framledning och retur från pannan.
 
T Tosse skrev:
Jo, kanske är det returen som är strypt/stängd. Det får ju i så fall samma effekt som att termostaten bredvid skulle ha varit stängd. Det kan ha varit så att man har stängt vid byte av panna för att slippa tappa ur golvvärmen och sen inte öpnnat den igen av ngn anledning eller glömska.

Prova att öppna den något och se vad som händer. De grövre kopparrören som de två kromade rören sitter på är säkert framledning och retur från pannan.
Rörmokaren tog ju av elementen vid renoveringen på övervån. Kan den stångs då?
 
Ja, så kan det vara. Omöjligt att säga.
 
T Tosse skrev:
Ja, så kan det vara. Omöjligt att säga.
Hände ingenting tyvärr
 
L
Eftersom du säger att de rören ar svala så finns det det inget vatten som snurrar där ,
dom metallslangar som är märkt rött , dom är kopplade på något rör ner till höger ,
är dom rören varma , det ena lite svalare , varmast är framledning och det svalar returen .
Då vet vad som är vad på fotona
Är dom det enligt ovan , så är det stopp på vägen från dom och ut någonstans
vi fortsätter med frågorna tills det blir bra
 
L
Fick inte med bilden
 
  • Röranslutningar och ledningar under en tvättställning, märkt med en röd linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Liteavvarje skrev:
Fick inte med bilden
Ingen av dem känns dessvärre varma?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.