Hej!

Jag och sambon har just köpt en villa.

Huset är från 1975, 1,5 plan + ekonomidel. Hus på platta.

Husets botten plan är på ganska prick 100m2 och ekonomidelen är på cirka 60.

Tanken är att till sommaren byta uppvärmning från direktverkande el till vattenburet, och då till min fråga.

Vi vill helst ha golvvärme men vi funderar om de finns någon risk med att ändra så pass mycket i husets uppvärmning.

Hus från 75 på betongplatta lär ha typ noll isolering i plattan.
Då utgår golvvärmen om inte plattan görs om å isoleras.

Vårt hus är byggt 1981, det har 100 mm isolering under betongplattan. Boverket rekommenderar 350 mm isolering i golvet vid golvvärme. Förutom att energiförbrukningen ökar med golvvärme och bristfällig isolering i golvet så finns det risker för fuktproblem beroende på hur huset är utfört.

Vattenburen värme med vattenradiatorer fungerar bra om det är rätt dimensionerat. Golvvärme i mindre rum som badrum kan vara ok då förlusten på en så lite golvyta är marginell i förhållande till den komfortvinst som det ger.

https://www.boverket.se/sv/energiguiden/energirenovera-smahus/5.valja_atgarder/golvvarme/

Ett vanligt råd är att bo in er minst ett år och lär er hur huset fungerar innan ni gör några större åtgärder. Prata med kommunens energirådgivare, de brukar vara kunniga. Fundera och ställ frågor här tills ni har bildat er en bra bild av möjliga lösningar i ert hus.

T TommyC skrev:
Vårt hus är byggt 1981, det har 100 mm isolering under betongplattan. Boverket rekommenderar 350 mm isolering i golvet vid golvvärme. Förutom att energiförbrukningen ökar med golvvärme och bristfällig isolering i golvet så finns det risker för fuktproblem beroende på hur huset är utfört.

Vattenburen värme med vattenradiatorer fungerar bra om det är rätt dimensionerat. Golvvärme i mindre rum som badrum kan vara ok då förlusten på en så lite golvyta är marginell i förhållande till den komfortvinst som det ger.

[länk]

Ett vanligt råd är att bo in er minst ett år och lär er hur huset fungerar innan ni gör några större åtgärder. Prata med kommunens energirådgivare, de brukar vara kunniga. Fundera och ställ frågor här tills ni har bildat er en bra bild av möjliga lösningar i ert hus.
Hej tack för svar!

Som jag förstått så satte dom ej isolering under grund när dessa hus byggdes.

Hur mycket spelrum jag har mellan platta & golvspån i dagens läge är väldigt oklart. Men har väldigt svårt att tro att jag får ner om ens 200 isolering ifall jag river ut allt.

Mvh

Det är inte så svårt att räkna på värmeförlusten genom golvet. 100 mm är för klent men troligen är 200 mm hyfsat bra gissar jag.

T TommyC skrev:
Det är inte så svårt att räkna på värmeförlusten genom golvet. 100 mm är för klent men troligen är 200 mm hyfsat bra gissar jag.
Okej, hur räknar man på detta så jag vet vad jag bör behöva landa på ifall vi vill sätta golvvärme.

Att tillägga är att alla fönster är utbytta till 3 glas i mitten på 90 talet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.