Hej,

Jag har en IVT Geo 612C som är inställd på 20,5 grader som körs med utomhusgivare. Huset har två plan med LK vattenburen golvvärme. Övre plan har bra temperatur men nedre plan (samma plan som BVP) blir alldeles för varmt, trots att jag ställt in rumsgivarna på 19 grader.

De rum som är närmast golvvärmecenralen på nedre plan kan bli så varma som 22-23 grader. Golven känns ljumna ifall jag känner på dem trots att rumsgivaren inte visar på att uppvärmning sker.

Det är framförallt följande slingor som jag uppfattar som alldeles för varma:
1:1
1:7A
1:5A

Kan jag justera något på centralen för att få lägre temperatur?

Tack på förhand!
 
  • Golvvärmefördelare med flera slingventiler märkta med nummer, termometrar, och kopplingar i ett teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en golvvärmecentral med flera termostatventiler och rör, märkta med etiketter som visar olika slingtal, styrt av ett LK ICS 2-system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har det fungerat tidgare. Lite lurigt. dom du skriver om, ställdonen är stängda och flödesindikeringen visar noll. Och ändå blir det för varmt. Flera andra där ställdonet visar den blå markeringen och ett flöde är normal funktion. Eftersom dom är/ska vara stängda nu. För att få koll på det, så byt plats på ställdon 1:2 och 1:1, märk dom med rätt nummer och se vad som händer. Kan vara att själva donet innuti är defekt, men då inget flöde finns är det lite konstigt. Är du säker på att rätt don och termostat höt ihop. inget ovanligt att det kan bli fel där.
 
J jonaserik skrev:
Har det fungerat tidgare. Lite lurigt. dom du skriver om, ställdonen är stängda och flödesindikeringen visar noll. Och ändå blir det för varmt. Flera andra där ställdonet visar den blå markeringen och ett flöde är normal funktion. Eftersom dom är/ska vara stängda nu. För att få koll på det, så byt plats på ställdon 1:2 och 1:1, märk dom med rätt nummer och se vad som händer. Kan vara att själva donet innuti är defekt, men då inget flöde finns är det lite konstigt. Är du säker på att rätt don och termostat höt ihop. inget ovanligt att det kan bli fel där.
Min uppfattning är det att det fungerade något bättre förra vintern för flesta av rummen men att 1:7A alltid har varit för varm. I höstas hade jag en tekniker från IVT förbi som uppdaterade mjukvara för BVP och nämnde även för honom att jag uppfattade att 1:7A var för varmt och 1:7B för kall, så då skruvade han lite lätt på något ställdon, troligtvis 1:7A. Men att de skulle påverka hela flera slingor på hela nedre plan låter väl osannolikt?

Hänger inte riktigt med på anledningen till att byta plats på ställdon 1:1 och 1:2? :)
 
Skruvade på något. Det är dom blå på övre röret som man ställer in flödet med. Mer fart på det, varmare slinga, mindre fart svalare slinga, stryps en slinga kan det bli att det ökar på en annan. Rackarns svårt att komma rätt, men går. Som tumregel är det skillnad på 4 C mellan ut/in på en slinga. Att skifta ställdon 1:1 och 1:2 är för att få koll på om ett ställdon fungerar . ställdonet i rummet 1:1 styrs då av 1:2:s termostat och ställs den ner så ska tempen i 1:1 gå ner. I bland så kan det vara så att själva ställdonet i sig havirerar och inte går tillbaka och piggen under förblir öppen. Sen det med flödesindikeringen är väl så där, efter några års bruk. Dom kan fastna i något läge och visa fel eller inget.
Så skifta dom, under donet finns en mutter som lossas.
 
J jonaserik skrev:
Skruvade på något. Det är dom blå på övre röret som man ställer in flödet med. Mer fart på det, varmare slinga, mindre fart svalare slinga, stryps en slinga kan det bli att det ökar på en annan. Rackarns svårt att komma rätt, men går. Som tumregel är det skillnad på 4 C mellan ut/in på en slinga. Att skifta ställdon 1:1 och 1:2 är för att få koll på om ett ställdon fungerar . ställdonet i rummet 1:1 styrs då av 1:2:s termostat och ställs den ner så ska tempen i 1:1 gå ner. I bland så kan det vara så att själva ställdonet i sig havirerar och inte går tillbaka och piggen under förblir öppen. Sen det med flödesindikeringen är väl så där, efter några års bruk. Dom kan fastna i något läge och visa fel eller inget.
Så skifta dom, under donet finns en mutter som lossas.
All golvvärme installerad ny och driftsattes under förra hösten så borde inte vara slitet men kan ju såklart uppstå problem ändå. Borde jag inte kunna testa ifall ställdonet fungerar genom att höja rumsgivaren i rummen som är varmt till en ännu högre temperatur och sedan se ifall ställdonet "slår om" till blått eller menar du att det inte går att se ifall ett ställdon är trasigt utan att man måste testa sig fram?
 
Kan gå att variera termostaten, men donen är redan stängda ( det blå syns inte ) och då går det inte att ställa ner termostaten mer. Därav att skifta 2 don, blir det inte bättre så är det något med ventilen under. men inte varit med om det någon gång, annat än att dom kärvat fast i stängt läge efter sommaren. De med att kunna se om ett don är trasigt eller inte, kan vara svårt, det är en bulb i den som värms upp och trycker ner piggen i ventilen och den stänger. Med ett don borta så är det full värme på en slinga. Detta med full värme är för att om ett don eller centralen pajar så ska det finnas värme i huset.
 
W wisan skrev:
Min uppfattning är det att det fungerade något bättre förra vintern för flesta av rummen men att 1:7A alltid har varit för varm. I höstas hade jag en tekniker från IVT förbi som uppdaterade mjukvara för BVP och nämnde även för honom att jag uppfattade att 1:7A var för varmt och 1:7B för kall, så då skruvade han lite lätt på något ställdon, troligtvis 1:7A. Men att de skulle påverka hela flera slingor på hela nedre plan låter väl osannolikt?

Hänger inte riktigt med på anledningen till att byta plats på ställdon 1:1 och 1:2? :)
Om ställdonen är på fel plats så blir ett rum för varmt och ett rum för kallt.
 
J jonaserik skrev:
Kan gå att variera termostaten, men donen är redan stängda ( det blå syns inte ) och då går det inte att ställa ner termostaten mer. Därav att skifta 2 don, blir det inte bättre så är det något med ventilen under. men inte varit med om det någon gång, annat än att dom kärvat fast i stängt läge efter sommaren. De med att kunna se om ett don är trasigt eller inte, kan vara svårt, det är en bulb i den som värms upp och trycker ner piggen i ventilen och den stänger. Med ett don borta så är det full värme på en slinga. Detta med full värme är för att om ett don eller centralen pajar så ska det finnas värme i huset.
Ok förstår, tack!

Hur kommer det sig att de övre blå skruvarna sitter på olika nivåer, t.ex att 1:6 är "uppskruvad" mer än övriga?
 
W wisan skrev:
Ok förstår, tack!

Hur kommer det sig att de övre blå skruvarna sitter på olika nivåer, t.ex att 1:6 är "uppskruvad" mer än övriga?
Detta för att olika längders slingor skall få samma flöde.
 
  • Gilla
wisan
  • Laddar…
Ok!

Kan det hjälpa att lufta systemet? BVP har jag förstått luftar sig själv. Hur luftar jag golvvärmen, räcker det med att skruva med en "radiatornyckel" på den vita avluftningsventilen tills att det börjar rinna lite vatten eller är det mer komplicerat än så?
 
W wisan skrev:
Ok förstår, tack!

Hur kommer det sig att de övre blå skruvarna sitter på olika nivåer, t.ex att 1:6 är "uppskruvad" mer än övriga?
Det går inte att svara på så här, men även den visar inget flöde, vet du vilket rum den är för. Så rör inga blå, dom ska vara injusterade från början i hänseende på en slingas längd från LK. Men det med som allt annat, bara en rekomendation och kan bli någon justering efteråt. Dom blå markeringarna på donen kan variera i höjd, dom regleras från termostaten vad som behövs i värme.
 
J jonaserik skrev:
Det går inte att svara på så här, men även den visar inget flöde, vet du vilket rum den är för. Så rör inga blå, dom ska vara injusterade från början i hänseende på en slingas längd från LK. Men det med som allt annat, bara en rekomendation och kan bli någon justering efteråt. Dom blå markeringarna på donen kan variera i höjd, dom regleras från termostaten vad som behövs i värme.
1:6A är en "grön slinga" som går in till en walk in closet och sedan vidare till ett sovrum. Temperaturen för dessa båda är rätt ok. Rumsgivare visar runt 20,5 grander och är inställd på 19 grader.
 
K Kalle6666 skrev:
Detta för att olika längders slingor skall få samma flöde.
Svar nej, inte samma flöde. Flödet ska variera med vad som behövs för att det ska bli lika värme på alla slingor, lång slinga större flöde, kortare slinga mindre flöde. Därav olika flöden på slingorna.
 
W wisan skrev:
1:6A är en "grön slinga" som går in till en walk in closet och sedan vidare till ett sovrum. Temperaturen för dessa båda är rätt ok. Rumsgivare visar runt 20,5 grander och är inställd på 19 grader.
OK, med en VP och en cirkpump, ska alltid en slinga vara öppen och det bästa är om den är för tex ett bad eller ett rum som kan ha lite varmare. Där tas ställdonet helt bort. Om alla termostater stänger och som i ditt fall inte finns en s.k baypass ( är ett litet rör mellan rören på fördelarna ) så kan det bli att cirkpumpen pumpar mot stopp och då kan den säga upp sig. Den blir för varm och brinner i lindningen. C-pumen kyls av flödet genom den och måste alltid ha ett flöde genom sig. Så för att få lite koll på vad som kan vara ett fel. Skifta som jag skrev tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.