8 816 läst · 13 svar
9k läst
13 svar
Vattenburen eller elgolvvärme - vad tjänar vi på????
Hej,
Kan ni ge mig råd och hjälpa mig i mitt beslut om jag ska ha vattenburen golvvärme eller elslingor i mitt badrum.
Jag är villrådig, vissa säger att det inte blir samma goa värme med vattenburen som det blir med elslingor. Detta badrummet ligger på övervåningen, kanske är lurigt att ha vattenslingor i träbjälklag och nåt går sönder?
Saken är den att vi bor i radhus och vi har gratis vattenburen värme från föreningen, så även om det kostar mer att installera vattenburet system så tjänar vi kanske på det i längden. Elen kostar ju som bekant en del och det lär ju inte bli bättre.
Vad drar ett elvämegolv per år? Kanske inte tar så många år att tjäna in???
Kan man ha vattenburen handdukstork eller går det inte kombinera det med ett vattenburet golvvärmesystem?
Hoppas att ni kan hjäpa mig!!!
Kan ni ge mig råd och hjälpa mig i mitt beslut om jag ska ha vattenburen golvvärme eller elslingor i mitt badrum.
Jag är villrådig, vissa säger att det inte blir samma goa värme med vattenburen som det blir med elslingor. Detta badrummet ligger på övervåningen, kanske är lurigt att ha vattenslingor i träbjälklag och nåt går sönder?
Saken är den att vi bor i radhus och vi har gratis vattenburen värme från föreningen, så även om det kostar mer att installera vattenburet system så tjänar vi kanske på det i längden. Elen kostar ju som bekant en del och det lär ju inte bli bättre.
Vad drar ett elvämegolv per år? Kanske inte tar så många år att tjäna in???
Kan man ha vattenburen handdukstork eller går det inte kombinera det med ett vattenburet golvvärmesystem?
Hoppas att ni kan hjäpa mig!!!
jag skulle helt klart sattsa på vattenburen golvvärme. speciellt om det e gratis värme.
dock bygger det ju mer på höjden vid installation än vad el gör.
hur mycket el det drar beror på hur stort golv och hur varmt du vill ha det.
handdukstork går fint å kombinera med vattenburen golvvärme.
dock bygger det ju mer på höjden vid installation än vad el gör.
hur mycket el det drar beror på hur stort golv och hur varmt du vill ha det.
handdukstork går fint å kombinera med vattenburen golvvärme.
Det skulle jag gärna vilja höra mera om. Vari ligger egenligen skillnaden förutsatt att golvet håller samma temperatur?Lhea skrev:
Med tanke på att ni får gratis varmvatten tycker jag att du bör satsa på vattenburen golvvärme. Varför inte i hela huset i så fall? Visst, ett stort projekt, men också gratis uppvärmning om ni nu verkligen inte behöver betala för varmvatten.
En kille som är i byggbranchen ångrade att han lagt in vattenburet system i golvet, han tyckte inte att det blev lika varmt och skönt. Men det kan ju bero på hur hög värme systemet puschar ut, har hört att vissa system kör 55 grader medan vissa högre.
Värmen är inte hlt gratis men vi bor i ett radhus och betalar till vår gemensamma samfällighet, bergvärme försörjer våra radhus. Vi betalar 830 kr/ mån för värme och vatten.
Tycker att det är ett svårt val. Någon tipsade om att lägga el i golvet och ha det som komfortvärme bara och sedan en maffig handdukstork med vattenburet system som står för huvuduppvärmningen. (Vi hade ändå tänkt ha en handdukstork)
Vad tror ni??? Hur har ni andra gjort??
Värmen är inte hlt gratis men vi bor i ett radhus och betalar till vår gemensamma samfällighet, bergvärme försörjer våra radhus. Vi betalar 830 kr/ mån för värme och vatten.
Tycker att det är ett svårt val. Någon tipsade om att lägga el i golvet och ha det som komfortvärme bara och sedan en maffig handdukstork med vattenburet system som står för huvuduppvärmningen. (Vi hade ändå tänkt ha en handdukstork)
Vad tror ni??? Hur har ni andra gjort??
Tar ni vattenburen så blir det ju den värme som systemet kör ut, ni kan inte reglera tempen i golvet.
men har ni elvärme så kan ni ju reglera vilken temp ni vill ha.
om man ska ha vattenburen så beror det ju lite på hur man kan styra vattnets temp. vilket jag förstår att ni inte kommer kunna i detta fall. då kanske det är bättre att köra el, finns mycket å välja på, vissa bygger ytterst lite vilket kanske är bra?
glöm inte JFB om ni inte har det redan!
om man ska ha vattenburen så beror det ju lite på hur man kan styra vattnets temp. vilket jag förstår att ni inte kommer kunna i detta fall. då kanske det är bättre att köra el, finns mycket å välja på, vissa bygger ytterst lite vilket kanske är bra?
glöm inte JFB om ni inte har det redan!
Har du ett badrum på typ 8 kvm så kostar en komplett sats elgolvvärme med termostat ca: 3000-4000:-, sen har du jobbet att lägga denna några timmar och då detta skall göras av en behörig elektriker så gissar på 8-10000:- för hela jobbet inkl.kabeln, han behöver kanske bygga om lite i centralen och lite annat jobb också så bättre att ta i lite extra som jag gjort.
Denna slinga ger då 100 w per kvm. alltså 800w, 800w x 24 timmar ger ju då drygt 19 kWh om dygnet om den eldar på för fullt hela tiden vilket den naturligtvis inte kommer att göra. Men låt oss säga 400w i kontinuerlig drift för att ha ett skönt varmt golv så gör ju det drygt 9 kw om dygnet x 30 dagar så i runda slängar 250-300 kWh i månaden blir runt 4000 om året i elräkningar inkl. alla avgifter.
Vattenburet får någon annan svara på men det är ju en engångsinvestering då varmvattnet så att säga redan är betalt
Sen tillkommer ju själva golvläggningen men det är ju inte med i min beräkning.
Denna slinga ger då 100 w per kvm. alltså 800w, 800w x 24 timmar ger ju då drygt 19 kWh om dygnet om den eldar på för fullt hela tiden vilket den naturligtvis inte kommer att göra. Men låt oss säga 400w i kontinuerlig drift för att ha ett skönt varmt golv så gör ju det drygt 9 kw om dygnet x 30 dagar så i runda slängar 250-300 kWh i månaden blir runt 4000 om året i elräkningar inkl. alla avgifter.
Vattenburet får någon annan svara på men det är ju en engångsinvestering då varmvattnet så att säga redan är betalt
Sen tillkommer ju själva golvläggningen men det är ju inte med i min beräkning.
Eh, temperatur styrs mha termostat som i sin tur styr ställdon på golvvärmefördelaren. Du tror väl inte att det inkommande vättnet bara väller in i golvvärmesystemet utan någon som helst möjlighet att reglera flödet eller temperatur?Eyeball skrev:Tar ni vattenburen så blir det ju den värme som systemet kör ut, ni kan inte reglera tempen i golvet.
om man ska ha vattenburen så beror det ju lite på hur man kan styra vattnets temp. vilket jag förstår att ni inte kommer kunna i detta fall. då kanske det är bättre att köra el
Låt någon golvärmetillverkare (Wirsbo, LK, Rehau, Roth) projektera för antingen badrummet eller hela huset. Du får precis så varmt och mysigt som du önskar. Vill man ha högre golvtemperatur än den vanliga, lägger man golvvärmerören tätare (cc 200mm iställer för det normala cc 300mm).Lhea skrev:En kille som är i byggbranchen ångrade att han lagt in vattenburet system i golvet, han tyckte inte att det blev lika varmt och skönt. Men det kan ju bero på hur hög värme systemet puschar ut, har hört att vissa system kör 55 grader medan vissa högre.
El-varianten av golvärme är framförallt tänkt som komfortvärme, pga hög driftskostnad.
jag vet precis hur det funkar.isolde skrev:
men jag vet itne hur det ser ut hos dom.
på en radiator so har du ju en termostat där du reglerar flödet igenom, därmed tempen.
så visst, du kan väl göra det här med, men om det är en central anläggning så vet jag inte om dom kommer kunna ha styrning på det sätt du säger??
sen är det ju så att på sommaren så skickas det itne ut nån värme på systemet, då får dom heller inte nån värme i golvet på sommaren.
för jag har då ingen värme på mina radiatorer på sommaren.
Som Lhea skriver så handlar det om en samfällighet vars uppvärmningsbehov tillgodoses av en bergvärmepump. Jag antar att de boende får själva styra sitt uttag. Inte stänger de väl av allt varmvatten?Eyeball skrev:
Jag utgår ifrån att Lhea har liknande förutsättningar som de med fjärrvärme, fast i mindre skala.
Känner mig inte jätte mycket klokare men ni tycker att vattenburet system är att föredra??? Jag förmodar att man som ni förklarat kan styra värme och dylikt. Borde ju inte ta många år innan den investeringen betalar sig. Är det någon som vet hur försäkringsbolagen ser på att man har vattenburen värme på övervåningen.