142 läst · 5 svar
142 läst
5 svar
Vattenblandare defekt eller skållningsskydd?
Flyttat till hus och upptäckte att vattenblandaren i badrum beter sig lite konstigt. Det går liksom inte att dra kranen åt max för varmvatten, utan den "studsar" tillbaka som om det satt någon gummislang inne.
Jag tänker att den antingen är defekt, eller så är det ett skållningsskydd eftersom jag märker att vattnet blir väldigt varmt när jag håller den i maxläge.
Om så är fallet är det dock lite dåligt gjort eftersom jag knappt får något varmvatten alls.
Någon som varit med om nåt liknande och vet om det går att åtgärda enkelt? Är ganska ohändig, men ger mig gärna på ett försök om det går
Jag tänker att den antingen är defekt, eller så är det ett skållningsskydd eftersom jag märker att vattnet blir väldigt varmt när jag håller den i maxläge.
Om så är fallet är det dock lite dåligt gjort eftersom jag knappt får något varmvatten alls.
Någon som varit med om nåt liknande och vet om det går att åtgärda enkelt? Är ganska ohändig, men ger mig gärna på ett försök om det går
Jag lägger in en gissning. Gustavsberg?E Erik JS skrev:Flyttat till hus och upptäckte att vattenblandaren i badrum beter sig lite konstigt. Det går liksom inte att dra kranen åt max för varmvatten, utan den "studsar" tillbaka som om det satt någon gummislang inne.
Har exakt det beteendet på en gustavsbergskran som har det beteendet för just att undvika skållning.
Mmm går att fixa. Har gjort det några gånger hos kunder men jag minns inte exakt. Ladda ner installationsmanualen så står det där. Tror det var nån fjäder man slet bort.
Har själv en sådan störande blandare hemma sen 10 år men det är ju så tråkigt att rörmocka hemma när man gör det hela dagarna....
Har själv en sådan störande blandare hemma sen 10 år men det är ju så tråkigt att rörmocka hemma när man gör det hela dagarna....
Stämmer att det är en Gustavsberg. Ganska usel design enl min mening. Har lyckats öppna kranen och däri sitter en fjäder man kan justera med en skruv hur mycket den ska "studsa" tillbaka. Även vid max så studsar den ändå tillbaka och jag kan inte få mer än ljummet. Jätteirriterande.
Har googlat runt och vissa påstår att man ska kunna ta bort fjädern helt. Har inte rätt verktyg hemma än då vi är nyinflyttade, men ska testa så snart jag kan. Annars blir det att byta blandare.
Har googlat runt och vissa påstår att man ska kunna ta bort fjädern helt. Har inte rätt verktyg hemma än då vi är nyinflyttade, men ska testa så snart jag kan. Annars blir det att byta blandare.