Hejsan!
Nyblivna "byggahusare" vill gärna ha tips om bra vattenavhärdare/vattenfilter och ungefärligt pris. Vi har egen borrad brunn och har i vår analays fått "tjänligt med anmärkning" . Nitrat (23 mg/l, riktvärde 20 och otjänligt 50), Kalcium (100 mg/l, riktvärde är 100), Kalium (44 mg/l, riktvärde 12) Hårdhet i tyska grader (15 dh, riktvärde 14)

Har bett om offerter från 2 firmor men ff inte fått något svar efter en veckas tid....Har mycket att göra kanske?
Tack på förhand!

Har du möjlighet att posta hela provet.
Det verkar inte som om att kalken är ditt största problem.

Fast vi har kalkbeläggningar i disk/tvättmaskin och i toa och handfat mm. Grannarna har oxå kalkrikt vatten. Vet inte hur man bifogar filer här, får läsa på och se om jag lyckas med det :)

Torstens skrev:
Vet inte hur man bifogar filer här, får läsa på och se om jag lyckas med det :)
Klicka på knappen Utökad svarsruta så får du bl.a upp en funktion Bifoga filer till inlägget.

Äntligen....nu ska vi se om det lyckas här....kan inte få det som ett dokument men väl som bilder, hoppas att det fungerar ändå... vattenrapport20140001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vattenrapport20140001.jpg
Skapa konto
vattenrapport20140002.jpg
Skapa konto
vattenrapport20140003.jpg

Ni har väldigt höga nitrat och kalium värden, hur ser det ut runt om er?
Åkerbruk?
Man brukar säga att nitrat värden över 5 är inte naturligt betingat.

Men även mycket kalk så en avhärdare är väll inte fel.
Där finns många varumärken men dom flesta är identiska med varandra.
Enklast förklarat så finns det singeltub eller dubbeltub.
Dubbeltuben använder hundra procent av filtrets kapacitet medans singeltub använder ca 70%.

Dubbeltuberna är något dyrare i inköp men betalar sig ganska snabbt pga den mycket lägre saltförbrukningen.

Singeltuber ligger på mellan 10-15 000:-
Och dubbeltuber ligger mellan 15-20 000:-. Men oftast skiljer det bara några tusenlappar mellan dom.

mogge_73 skrev:
Ni har väldigt höga nitrat och kalium värden, hur ser det ut runt om er?
Åkerbruk?
Man brukar säga att nitrat värden över 5 är inte naturligt betingat.

Men även mycket kalk så en avhärdare är väll inte fel.
Där finns många varumärken men dom flesta är identiska med varandra.
Enklast förklarat så finns det singeltub eller dubbeltub.
Dubbeltuben använder hundra procent av filtrets kapacitet medans singeltub använder ca 70%.

Dubbeltuberna är något dyrare i inköp men betalar sig ganska snabbt pga den mycket lägre saltförbrukningen.

Singeltuber ligger på mellan 10-15 000:-
Och dubbeltuber ligger mellan 15-20 000:-. Men oftast skiljer det bara några tusenlappar mellan dom.
Saltkostnaden gällande ett avhärdningsfilter för en vanlig "singel tub" hos ett normalt hushåll ligger på ungefär 500-600kr per år.
Vad blir kostnaden för en optimerad dubbel tub i salt? Om det är som du säger 100% kontra 70% borde årskostnaden bli ca 380kr..man spar alltså runt 170kr per år med dubbel tub i så fall. Då betalar det inte sig själv "ganska snabbt" ;)

Vilket filter menar du då?
Dom filter jag vet ligger på mellan 2-4kg per backspolning var fjärde dag. Dom backspolar mellan 150-300liter vatten.
Det finns filter som backspolar 17liter vatten och 0,3 kg salt.

Det gör en skillnad vid samma backspolningsinterval och vid 2kg saltförbrukning på ca 610:- om året, förutsatt att en säck 25kg kostar 100:-. En prisskillnad på 1500:- är alltså betald på ca 2-3år.

mogge_73 skrev:
Vilket filter menar du då?
Dom filter jag vet ligger på mellan 2-4kg per backspolning var fjärde dag. Dom backspolar mellan 150-300liter vatten.
Det finns filter som backspolar 17liter vatten och 0,3 kg salt.

Det gör en skillnad vid samma backspolningsinterval och vid 2kg saltförbrukning på ca 610:- om året, förutsatt att en säck 25kg kostar 100:-. En prisskillnad på 1500:- är alltså betald på ca 2-3år.
Jag vet inte riktigt vad du jämför med heller. Men menar du att ett dubbelflask filter har samma kapacitet som ett filter som drar 2kg salt?
Vad har ett sådant filter(dubbelflaska med 0,3kg salt vid spolning) för indexkapacitet?

Det jag påpekade var att det var svårt att räkna hem kostnaden för det dyrare två-flask filtret med bara lägre saltförbrukning.
Jag hittar flera bra avhärdningsfilter på nätet under eller kring 10,000kr med flödesstyrning och hårdhetsregulator. Letar man lite hittar man en modell för 7400kr t.ex.

Den modellen drar 1,2kg salt med en indexkapacitet på 25000 liter.
Räknar man på 15dH skulle den klara av 1666 liter vatten mellan spolningarna. Vi kan väl säga var 4:e dag då som du ville jämföra med vilket betyder att hushållet gör av med ca 400liter vatten per dag(ganska rimligt).

Då går det åt 109kg/salt per år.
438kr i saltkostnad totalt per år om säckarna kostar 100kr för 25kg(dyrt salt dessutom)

Om jag förstod dig rätt kostar dessa dubbelflaskor från ca 15,000kr?
Om vi då räknar med att dubbelflaskan inte drar något salt ALLS.. skulle det ta 17år att räkna hem prisskillnaden i saltkostnad. Förvisso räknat på det billiga filtret för 7400kr, men jag vet inte vart du fick 1500kr i prisskillnad ifrån.

Sen finns det självklart många fördelar med dubbelflaskfilter med uppströmsrening. Dessa filter är bra på många sätt. Men det var inte det jag pratade om. Jag diskuterade att det är svårt att räkna hem prisskillnaden i bara lägre saltförbrukning.

Tack för era svar. Ok, har nu fått en offert på ett helautomatiskt filtersystem som åtgärdar nitrat (ja vi bor på landet med åkermark runt om dock inte precis in på tomten), aggressiv kolsyra (?), höjer pH samt tar ned hårdheten till mjukt/medelhårt. Ska tydligen fungera helautomatiskt och är volymstyrt. Pris 25000:- utan montering. Rimligt? Verkar vara en tank vad jag kan förstå.
Läst lite angående nitrathalter. Någon med erfarenheter? Bör väl åtgärdas vad jag kan förstå?
Någon som installerat själv eller är det för svårt?

Såg nu att detta filter använder 5 kg salt per spoltillfälle och renspolas 1-2 ggr/vecka eller vid behov. Är det mycket salt eller lite? Förstår att det beror på hur mkt vatten vi använder men det har jag ingen aning om, är en familj på 4 personer, 2 vuxna och 2 barn.

Saltmängden 5kg för ett kombifilter är ganska normalt.

Min erfarenhet säger att en vuxen gör av med strax över 100liter/dygn i snitt, men det är såklart väldigt olika. Socialstyrelsen/Livsmedelsverket säger 222liter/dygn per vuxen om jag mins rätt men det känns som långt ifrån verkligheten. Alla är dock olika.

25,000kr låter som lite i överkant, men svårt att säga då jag inte vet exakt vad det är för produkt. Be om referenser om du är osäker, kan vara ett bra sätt att få en opartisk synvinkel.

Gällande nitrat, har ni barn känns det extra viktigt att rena. Ni ligger idag bara strax över gränsvärdet för anmärkning men det kan ju stundvis vara högre. Att ta bort kalket och nitratet när ni ändå är igång känns ganksa vettigt.

Ni hade även mycket kalium i vattnet, fundera på om det är något ni vill rena. Detta värde var mycket högt.
Dock inte lika allvarligt som nitrat men kalium finns det mycket av i mat vi äter så man vill inte ha en överkonsumtion på lång sikt.

Installation av vattenfilter är ofta relativt enkelt om man är lite händig. Men gör inget du känner dig osäker på. Rådfråga fackman som minst.

Värt att tänka på är att Nitrat och kalium indikerar på åkerbruk, det kan innebära att det finns andra ämnen som hör åkerbruk till som inte kontrolleras i ett vattenprov. Det finns speciella prover för att mäta bekämpningsmedel, jag brukar dock rek. Att man renar vattnet med osmosrening så vet man att vattnet är rent.
Det finns osmossystem där man kan rena hela huset, men som dessvärre kommer med en hög kostnad. Enklast är att rena vattnet för mat och dryck i köket.
Sen fokusera på kalken för hela huset.

Jag har köpt en avhärdare från Expondo, Uni_watersoftener_750 för 4279 kr inkl moms och frakt. Jag har precis fått hem den och manualen är endast på engelska. I manualen kan jag inte läsa ut hur den ska installeras eller ställas in. Jag har haft mailkommunikation med Expondo men de hänvisar endast till manualen. I mitt senaste mail till dem meddelade jag dem att jag kommer att returnera avhärdaren senast onsdag 28 oktober 2020 om jag inte fått installationsanvisning som en vvs-installatör kan använd. Jag får se hur det går.

Någon som har erfarenhet av Expondo vattenavhärdare?

S superplinten skrev:
Jag har köpt en avhärdare från Expondo, Uni_watersoftener_750 för 4279 kr inkl moms och frakt. Jag har precis fått hem den och manualen är endast på engelska. I manualen kan jag inte läsa ut hur den ska installeras eller ställas in. Jag har haft mailkommunikation med Expondo men de hänvisar endast till manualen. I mitt senaste mail till dem meddelade jag dem att jag kommer att returnera avhärdaren senast onsdag 28 oktober 2020 om jag inte fått installationsanvisning som en vvs-installatör kan använd. Jag får se hur det går.

Någon som har erfarenhet av Expondo vattenavhärdare?
Nu är den i alla fall returnerad. Kanske hade den funkat kanon, vad vet jag. Min installatör förstod ingenting heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.