Hej!
Jag har en fråga om vattenansamling i fogen mellan klinker och kakel i duschutrymmet. I mitt badrum saknas silikon eller elastisk fog i springan där klinkern möter kaklet vid golvet. Jag har märkt att det bildas en liten vattenansamling precis i fogen, och även efter att det torkat verkar det bli blött igen efter ett tag.
Min förståelse är att det inte ska vara helt tätt här, så att eventuellt vatten kan dränera bort, men jag undrar om detta är normalt eller om det kan tyda på ett problem? Jag har läst att lutningen spelar stor roll, men det är ju inget jag kan kontrollera eller åtgärda utan att riva upp golvet vid duschen.
Jag har också märkt att det bildas en liten samling av alger/mögel i fogen (som går att ta bort enkelt). Badrummet är från 2015 (tidigare säljare), och jag utgår från att tätskiktet fortfarande är i gott skick..
Är detta något jag behöver åtgärda, eller är det vanligt i duschutrymmen? Någon som har erfarenhet av liknande? Om de ska åtgärdas, ringer ja försäkringsbolaget först eller vad gör man?
Tacksam för tips och råd!
Jag har en fråga om vattenansamling i fogen mellan klinker och kakel i duschutrymmet. I mitt badrum saknas silikon eller elastisk fog i springan där klinkern möter kaklet vid golvet. Jag har märkt att det bildas en liten vattenansamling precis i fogen, och även efter att det torkat verkar det bli blött igen efter ett tag.
Min förståelse är att det inte ska vara helt tätt här, så att eventuellt vatten kan dränera bort, men jag undrar om detta är normalt eller om det kan tyda på ett problem? Jag har läst att lutningen spelar stor roll, men det är ju inget jag kan kontrollera eller åtgärda utan att riva upp golvet vid duschen.
Jag har också märkt att det bildas en liten samling av alger/mögel i fogen (som går att ta bort enkelt). Badrummet är från 2015 (tidigare säljare), och jag utgår från att tätskiktet fortfarande är i gott skick..
Är detta något jag behöver åtgärda, eller är det vanligt i duschutrymmen? Någon som har erfarenhet av liknande? Om de ska åtgärdas, ringer ja försäkringsbolaget först eller vad gör man?
Tacksam för tips och råd!
Precis, det ska inte vara någon mjukfog där!
Vatten rinner in i fogar, in bakom kakel på väggen och ev. klinker och sen rinner det sakta ner bakom kaklen. Beroende på hur vattnet kan ta sig fram lättast bakom kakel så kan det bli blötare ställen där det finns "fickor" eller "ådror" i fixen bakom kakel.
Finns inte mycket att göra åt det, annat än att undvika att det kommer vatten på väggen och vid golvet då...
Vatten rinner in i fogar, in bakom kakel på väggen och ev. klinker och sen rinner det sakta ner bakom kaklen. Beroende på hur vattnet kan ta sig fram lättast bakom kakel så kan det bli blötare ställen där det finns "fickor" eller "ådror" i fixen bakom kakel.
Finns inte mycket att göra åt det, annat än att undvika att det kommer vatten på väggen och vid golvet då...
Jag förstår, det är ju skönt att höra att de är en del av konstruktionen på sätt o vis. Det är ju precis under själva duschhuvudet, så de är oundvikligt att de hamnar vatten där. De ser ju ut som att de har suttit något typ av fog (hård o brun) av något slag kanske som har slitits bort under åren?
Men rekommendationen är som jag förstår de att bara låta de vara så om jag förstår de rätt?
Men rekommendationen är som jag förstår de att bara låta de vara så om jag förstår de rätt?
Jag ser ett tillfälle i marknaden här. Dessa håligheter finns överallt. Ibland när vinkeln inte är 90° precis, vilket är väldigt ofta. Jag utvecklar en sorts sarg för kanter med en lätt nedförsbacke. Det ska vara certifikat på jobbet för att försäkringen ska gälla och vara standard i alla nybyggnationer samt ombyggnation. Det ska vara omgivet av enorma krav och hutlösa priser. Ingen får göra avsteg även om det så innebär att badrummet inte kan slutföras. Allt annat klassas som fusk och räknas obönhörligen som dolt fel med direktkrav att betala ut ett nytt badrum.
Det ska involvera flera olika sorters jobb som behöver göras om vartannat. Elektriker, mattläggare, elektriker, plattsättare, snickare, elektriker, snickare, snickare dag 3, mattläggare, snickare, elektriker. En nätt summa om 70 - 90tkr ska initialt läggas på varje offert.
Det ska involvera flera olika sorters jobb som behöver göras om vartannat. Elektriker, mattläggare, elektriker, plattsättare, snickare, elektriker, snickare, snickare dag 3, mattläggare, snickare, elektriker. En nätt summa om 70 - 90tkr ska initialt läggas på varje offert.
Men varför kan man inte bara foga. Det tar ju ca 1 h i anspråk och man förhindrar att vattnet trycks in i skarven. Det borde ju bli mer vatten stående när det är öppet kontra om det är fogat. Och det som sugs upp av fogen har en chans att torka sen.
Ja det är ju frågan. Antar att de är vatten som kommer från annan stans inte kan åka ”upp” ur hålen eller att de inte ”ventileras” om man stänger för. Men om de ändå rinner ner i golvbrunnen så känns de ju som att de är skit samma om man täpper för? För precis som du så känns de ju dumt att uppmuntra att de rinner ner extra vatten genom att hålla de öppet jämfört med att täppa igen där de är små små hålD Dr Benz skrev:
Fast jo. Med fog så kan den ju tränga igenom OM det kommer från baksidan OCH ventileras adekvat. Dessutom bromsar det inflödet när man duschar. Fogen blir fuktig men torkar ju igen. Döremo om man lämnar det öppet så är det ju en perfekt storm för smuts och mögel att frodas i.J Johan2748 skrev:Ja det är ju frågan. Antar att de är vatten som kommer från annan stans inte kan åka ”upp” ur hålen eller att de inte ”ventileras” om man stänger för. Men om de ändå rinner ner i golvbrunnen så känns de ju som att de är skit samma om man täpper för? För precis som du så känns de ju dumt att uppmuntra att de rinner ner extra vatten genom att hålla de öppet jämfört med att täppa igen där de är små små hål
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 050 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 050 inlägg
Om man ska ha fog mellan vägg och golv så ska det inte vara mjukfog/silikon utan vanlig fog av 'bruk'
Detta för att en silikon fog är tätare och kommer göra att fukt bakom kaklet kommer 'fastna' bakom kaklet och inte rinna ner på/under golvet.
Detta för att en silikon fog är tätare och kommer göra att fukt bakom kaklet kommer 'fastna' bakom kaklet och inte rinna ner på/under golvet.
Liknande trådar
-
fogmassa är bra mellan ektröskel och klinkergolvet i gillestuga?
Byggmaterial & Byggteknik -
Mjukfog mellan trägolv och klinker öppen spis
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur bör man fylla utrymme mellan duschkabin och klinker?
Badrum -
Fog går sönder mellan klinkerplattor
Golv -
Angående silikonfog i våtutrymme, våtutrymmets "anatomi" och spricka i fog mellan golvbrunn/klinker
Badrum