Jag är på väg att köpa ett hus och var där för att ta vattenprov. Då såg jag detta. IMAG0677.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0678.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pölen är ca 2 meter lång och 50 cm bred 3 cm djup. i taket / golvet så finns lite svartmöggel. Där pölen ligger är en altan som är inglasad och heltäckningsmatta på, så det tillhör ej själva innemiljön. Svartmöglet är endast under altanen Är detta något som är enkelt att göra iordning eller är det svårt att laga läckor i grunden ? få bort mögel ?

Mvh Klas
 
Hej
Svartmöglet tror jag inte du behöver vara rädd för.Det är säkert tryckat virke och det "blir så" efter några år.
Däremot ska du nog se till att bli av med vattnet.Hur vet jag inte.
Fredrik
 
man ser ju även att det läcker in via stenarna. har dessa tagit skada om de har blivit blöta ?
 
Det är inte dränerar runt huset....hur man löser det beror på hur det ser ut.......
 
det är 90% berg runt huset. på långsidan där det läcker in så är det nästan bara berg. berget är ca 2 meter brett sen sluttar det åt andra hållet.
 
Vattnet tar sig in via sprickor i berget, och det finns nog inte mycket att göra åt det, se till att vattnet kan fortsätta och rinna bort så det inte blir stående under huset. Fyll gropen med betong etc.
 
Okej tack. men hur mår grundstenarna av att stå i vatten så som på bilden ? Hur allvarligt är det med vatten i källaren ? Jag har ju inte köpt huset ännu och har fortfarande tid på mig att häva köpet.
 
Med stenarna är det ingen större fara men det bästa är alltid att hindra vatten att komma in under huset från början....det går kanske att leda runt det mesta av vattnet utanför huset och även se till att vatten inte kan stå kvar under huset......
 
Tack:). Huset ska besiktigas om en vecka då får vi se vad han säger.
 
Redigerat:
Nu har det besiktigats. Han skriver i sin rapport att vattnet måste ledas bort etc. Ska jag lägga plastmatta där efter jag har gjutit igen gropen ? 1/3 av källaren är krypgrund och resten är ståhöjd i.. Jag vill använda ståhöjdsdelen och då kan jag inte lägga matta där . ska jag lägga matta bara där det är krypgrund? kommer det skapa obalans i källaren ?
 
....
 
vi vet inte hur det ser ut men din besiktningsman var på plats så du kan fråga honom. Då får du lite valuta för pengarna :)
gaia
 
Googla injektering och injekteringsbruk. Finns firmor som bara grejar med sånt där.
 
Hur ska jag tänka då 1 / 3 del av grunden är krypgrund och resten är ståhöjd. ska jag lägga plastfolie i krypgrundsdelen ?
 
IMAG0688.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0689.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är bilder på samma ställe fast tagna får utsidan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.