Jag håller på att renovera bottenvåningen i vårt hus. Huset står på gammal sjöbotten och berg. Jag har grävt ut ca 60 cm och är nere på en sandbotten. Planen är att lägga fiberduk, 20 cm makadam, 30 cm cellplast och gjuta nytt golv med golvvärme. Nu visar det sig att det är otroligt mycket vatten i sandbottnen. Jag har möjlighet att lägga dräneringsrör och leda bort förhoppningsvis det mesta av vattnet utanför huskroppen. Att minska inflödet genom dräneringsåtgärder på utsidan kan bli svårt då vattnet troligen följer berget under.
Med tidigare golv har vi inte haft någon problem med fukt eller mögel.
Kan det funka att sätta en plastfolie/fuktspärr och helt enkelt hålla fukten nere i marken?
Tacksam för råd?

Kan du få ner dränslangar , gärna flera som ligger i sanden är det bra, bör läggas från yttervägg snett ( med fall ) mot mitten och där kopplas till 110 rör och ut. Ovanpå dränen lägger och sanden kan du lägga en plast , tänk bara på att om du har kross ovanpå och går på det , blir det samma effekt som att rulla en igelkotte på , många små hål. Sen med ut. på utsidan måste det vara frostfritt, annars fryser röret ihop och inget fungerar längre, kanske till en dagvattenbrunn.

• Gilla
Strandhuggare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.