Jag ska vara helt ärlig och säga att jag är hantverkare och det är jag som är ansvarig för detta bygge.
Jag har stött på ett fenomen och behöver forumets samlade kunskaper till hjälp.
Det handlar om en tvättstuga där vatten tränger upp framförallt vid tröskeln samt längsmed golv/vägg vinkelns fog bakom tvättmaskin.
Det är inte bakfall på plattorna och jag är 99% säker på att det inte heller är bakfall på tätskiktet under, men jag ska gräva i mitt bildarkiv efter bilder tagna under bygget.
Har någon nån aning om vad detta kan bero på eller hur det kan åtgärdas?
Jag har rivit bort tröskeln och ser att det är blött längsmed uppviket mot tröskeln, min teori är att när tvättmaskinen tömmer blir det nått slags kapilärsug från brunnen under plattorna och till tröskeln, kunden säger att det aldrig runnit vatten på plattorna från brunnen, men att det ibland varit en liten pöl vid höger dörrfoder.
Det handlar om en tvättstuga där vatten tränger upp framförallt vid tröskeln samt längsmed golv/vägg vinkelns fog bakom tvättmaskin.
Det är inte bakfall på plattorna och jag är 99% säker på att det inte heller är bakfall på tätskiktet under, men jag ska gräva i mitt bildarkiv efter bilder tagna under bygget.
Jag har rivit bort tröskeln och ser att det är blött längsmed uppviket mot tröskeln, min teori är att när tvättmaskinen tömmer blir det nått slags kapilärsug från brunnen under plattorna och till tröskeln, kunden säger att det aldrig runnit vatten på plattorna från brunnen, men att det ibland varit en liten pöl vid höger dörrfoder.
Hur ansluter tm till avlopp avstånd golvbrunn/dörr översiktsbilder kanske ?
Tog ingen översiktsbild mer än den jag bifoga tyvärr men brunnen är precis till höger om tm, 130cm ifrån dörren kanske. Slang från tm går ihop med avloppet från hon ovanför brunnen, som leds ner i brunnenAndreas_kalmar skrev:
Med det avloppet så behöver det nog vara bättre fall mot golvbrunnen än vad du har
Att det spolar mot kanten och rinner under plattorna
Det ser ut att vara lite dåligt med fog i golv/väggvinkeln, stämmer det? Kanske kan vatten rinna där...B blaupf skrev:Jag ska vara helt ärlig och säga att jag är hantverkare och det är jag som är ansvarig för detta bygge.
Menar du på denna bilden? Fogen är fylld men det tränger upp fukt även där det är därför den är mörkare, och jag tror det är kalkutfällning ifrån plattan på fogen. Eller kanske tvättmedel.Jonatan79 skrev:
Om fallet är ok så är det nog en bra början att vinkla ner avloppet så det går ner i brunnen istället