1 216 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Vatten till frys med isbitsfrys.
Med frysskåpet som har ismaskin på fronten följer ett tunt plaströr, diam 6 mm. Mot kallvattnet ska man sätta på en klämma som på insidan har en kanylliknande spets som ska slås/tryckas rakt in i kopparröret. Med tanke på risken för vattenskador undrar jag om det finns fler än jag som känner stor skepsis till den här lösningen? Hur kan man installera och veta att inget kan hända? Var kan man få tag på sådana här plaströr som reserv?
Arne,Arne61 skrev:Med frysskåpet som har ismaskin på fronten följer ett tunt plaströr, diam 6 mm. Mot kallvattnet ska man sätta på en klämma som på insidan har en kanylliknande spets som ska slås/tryckas rakt in i kopparröret. Med tanke på risken för vattenskador undrar jag om det finns fler än jag som känner stor skepsis till den här lösningen? Hur kan man installera och veta att inget kan hända? Var kan man få tag på sådana här plaströr som reserv?
Jag tror du ska fundera lite på att anlita en rörmokare för att få i hop det där... Jag tycker att det låter som en schysst vattenskada installer och klar.
Jag tror att de flesta försäkringsbolag idag tycker att jobbet ska vara "fackmannamässigt" utfört, samt en något underlig konstruktion, som jag tycker att det låter som.... Hur ska man tex täta denna lösning ? Det känns lite konstigt att göra hål på ledningen.... Det försöker vi ju oftast undvika.
Du bör ju också fundera på att lägga in kyl/frysunderlägg om du inte har något. Se tex vitvaruunderläggen som visas på http://www.vattensakra.se/ .
MvH
Bobbo
Menar du att man ska sticka in plaströret i ett kopparrör?Låter suspekt... Är det inte ett PEX-rör som man kan koppla i en klämringskoppling med stödhylsa?
Liknande trådar
-
Hur gå till väga, fryst vatten, dolt fel?
Vatten & Avlopp -
Fryst varmvatten till vissa delar?
Vatten & Avlopp -
Med eller utan vattenkoppling till kyl/frys
Kök -
Kulvert för radiatorvatten till pool (som är avstängd på vintern) som inte fryser sönder.
Vatten & Avlopp -
Koppla in vatten till kyl och frys.
Kök