2 661 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Vatten rinner tillbaka mot takfoten
Hej,
Har bytt alla takpannor osv och har återställt hängrännan på samma plats som förut. Det har aldrig suttit jättetät upp mot pannorna och det gör det inte nu heller. Ikväll när det regnade märkte jag att när vatten i värje "dal" blir till en liten flod, då följer vatten underkanten på pannan när det rinner av. Därmed när det rinner av, rinner det även tillbaka mot huset, och mot takfoten, och missar hängrännan helt (och rinner ner på fasaden). Jag tror att de nya pannor är lite mer "rund" på underkant än de gamla vilket gör att denna fenomen sker nu.
Vad ska jag göra? Takfotsplåt? Flytta hängrännan?
Taket är ett klassikt svenskt brutet tak. Kroken fästs på själva underlagstaket (ovanpå pappet).
Har bytt alla takpannor osv och har återställt hängrännan på samma plats som förut. Det har aldrig suttit jättetät upp mot pannorna och det gör det inte nu heller. Ikväll när det regnade märkte jag att när vatten i värje "dal" blir till en liten flod, då följer vatten underkanten på pannan när det rinner av. Därmed när det rinner av, rinner det även tillbaka mot huset, och mot takfoten, och missar hängrännan helt (och rinner ner på fasaden). Jag tror att de nya pannor är lite mer "rund" på underkant än de gamla vilket gör att denna fenomen sker nu.
Vad ska jag göra? Takfotsplåt? Flytta hängrännan?
Taket är ett klassikt svenskt brutet tak. Kroken fästs på själva underlagstaket (ovanpå pappet).
Takfotsplåt, absolut, på sista läckten och ner i rännan.
Tycker det blir snyggare än utan dessutom.
Tycker det blir snyggare än utan dessutom.
Liknande trådar
-
Ikea diskmaskin vatten på bottenplattan – rinner ut genom två små svarta slangar?
Vitvaror -
Inne fighter 1210 rinner vatten
Värmepumpar -
Enskild köksbrunn, vatten rinner ej undan.
Vatten & Avlopp -
Dräneringsvatten rinner tillbaka?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vatten rinner tillbaka in i diskmaskinen…varför
Vitvaror