Hej!

Borrad brunn på skärgårdsö, ejektor, Grundfos CPE3-60. Frun körde vattenslang medan jag fyllde upp diskhon med vatten och plötsligt kom inget vatten ur kran eller vattenslang. Pumpen gick i flera minuter utan att något vatten kom. Jag kände på röret till huset från pumphuset och kände att det kom vatten men inget hände när jag öppnade kranarna. Även på slangarna ned i brunnen direkt från pumpen kände jag hur det strömmade vatten men inget vatten kom från kranarna. Stängde till slut av pumpen. Satte igång nästan direkt och då slutade den gå efter bara några sekunder. Sen funkade vattnet som tidigare.

Vad hände? Behöver jag göra något? Har en hydropress till pumpen som jag inte justerat på flera år, kan det vara något problem? Pumpen går igång så fort jag öppnar kranen vilket jag antar att den inte ska göra?

Mycket tacksam för hjälp, spekulation osv!

Låter som du fått en luftbubbla pga. det stora vattenuttaget

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Låter som du fått en luftbubbla pga. det stora vattenuttaget
Tack för svaret! Ja, jag spekulerade, utan att veta något om det, om att det hade blivit så, tror att det hänt någon annan gång också. Vad händer då, cirkulerar bara vattnet då eller?

Ejektorpump, 2 slangar ner i hålet, förhoppnigsvis sitter det en s-k 11 meters bit längst ner, denna är för att förhindra att pumpen suger luft. Vid dåligt med vatten så kommer vattnet bara att pumpas runt i slangarna och inte kunna bygga upp ett tryck som kan skjutsa på vattnet uppåt. När tillflödet ökar och nivån i hålet höjs då kommer pumpen att höja trycket igen och spruta. Att pumpen startar direkt ( den stutsar som det kallas ) är helt klart att det inte finns luft i kärlet eller trasig blåsa. Kolla trycket genom att möta på bilventilen som sitter på kärlet. Det ska då vara tomt ( inget vatten om du petar på stiftet ) och pumpas luft i till ca 2,5 bar som ska vara lägre än tillslagstrycket på ca 2,9 bar. och stopp ca 4,5 -4,7 bar.

• Gilla
Farendag
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.