958 läst · 9 svar
958 läst
9 svar
Vatten i bjälklag mot krypgrund
Bygger hus i ett mindre skidområde.
Skulle igår fortsätta sätta panel och kommer upp till huset.
När jag öppnar dörren är det plaskvått på golvet.
Det ska tilläggas att vattnet till huset är avstängt, och indraget direkt med öppen slang.
Efter mycket panik, hyra avfuktare, värmefläkt på max, så lyckas jag få reda på att en gubbe har dragit på vattnet vid tomtgränsen (den var av) i minst 30 min eftersom han och en annan person letade efter en läcka i samfälligheten.
Så frågan är - räcker det med avfuktare i huset? Bryta upp spån och gräva ur isolering? Ställa värmefläkt i grunden för att driva fukt uppåt?
Jag kommer naturligtvis se till att samfälligheten tar detta vidare som ett försäkringsärende (samfälligheten äger som jag förstår kopplingen på tomtgränsen).
Ingen aning om forum att placera detta i, så får bli juridik.
Skulle igår fortsätta sätta panel och kommer upp till huset.
När jag öppnar dörren är det plaskvått på golvet.
Det ska tilläggas att vattnet till huset är avstängt, och indraget direkt med öppen slang.
Efter mycket panik, hyra avfuktare, värmefläkt på max, så lyckas jag få reda på att en gubbe har dragit på vattnet vid tomtgränsen (den var av) i minst 30 min eftersom han och en annan person letade efter en läcka i samfälligheten.
Så frågan är - räcker det med avfuktare i huset? Bryta upp spån och gräva ur isolering? Ställa värmefläkt i grunden för att driva fukt uppåt?
Jag kommer naturligtvis se till att samfälligheten tar detta vidare som ett försäkringsärende (samfälligheten äger som jag förstår kopplingen på tomtgränsen).
Ingen aning om forum att placera detta i, så får bli juridik.
Vilken mardröm, som jag förstår det hade du under 30 minuter full fart rinnande vatten på golvet 😱K kbg skrev:
Tror tyvärr att det då blir till att riva upp golvet, men för att svara säkert måste någon kunnig inspektera på plats skador och konsekvenser.
Har du plast i trossbotten så har det blivit en stor bassäng där vattnet stannat utan att rinna vidare. Har du tur så har vattnet runnit vidare genom isoleringen och ut neråt till grunden under huset.
Kanske du har så stort utrymme under trossbotten att du kan krypa där och ta ur isoleringen den vägen, så slipper du att bryta upp hela golvet.
Men ta dit någon kunnig person asap som kan ge dig bättre råd på plats
30 minuter med öppen slang blir ett antal liter vatten. Du behöver få dit någon som mäter in hur stor yta som är påverkad och det så fort som möjligt. Hur mycket du behöver öppna upp beror på hur vattnet fördelat sig i konstruktionen. Kontakta även ditt försäkringsbolag. Hur är trossbotten uppbyggd, vilka material har den? Du kommer även behöva kolla väggarna och se om de blivit uppfuktade, särskilt om du har gips på väggarna.
Hur lång tid gick det mellan att vattnet flödade till att du märkte att det var blött på golvet?
Hur lång tid gick det mellan att vattnet flödade till att du märkte att det var blött på golvet?
Tänker se om jag kan få loss masonitskivorna som sitter i grunden och riva ur isoleringen. Inte det roligaste.
Har rivit ena sidan av väggen som inte var helt klar.
Som tur är verkar ytorna torka ganska bra.
Jag upptäckte det efter 2 dagar, men gubben hade som sagt ventilen öppen "bara" 30 minuter.
Har rivit ena sidan av väggen som inte var helt klar.
Som tur är verkar ytorna torka ganska bra.
Jag upptäckte det efter 2 dagar, men gubben hade som sagt ventilen öppen "bara" 30 minuter.
Beklagar verkligen! 😬K kbg skrev:
Nu har du uppenbarligen redan börjat riva, men här kommer det iaf - dokumentera!!! ALLT!
Detta har verkligen urartat.
Kontaktade mitt försäkringsbolag - min försäkring startades efter skadan uppstått, men innan jag upptäckte den, vilket gör att det inte täcks.
Samfälligheten har ingen försäkring, och vill att jag hanterar det.
Så jag kommer behöva ta det här vidare rättsligt tyvärr, med allt vad det innebär av polisanmälan etc.
Någon som har förslag på jurister för att hantera vattenskade-ärenden i hus?
Kontaktade mitt försäkringsbolag - min försäkring startades efter skadan uppstått, men innan jag upptäckte den, vilket gör att det inte täcks.
Samfälligheten har ingen försäkring, och vill att jag hanterar det.
Så jag kommer behöva ta det här vidare rättsligt tyvärr, med allt vad det innebär av polisanmälan etc.
Någon som har förslag på jurister för att hantera vattenskade-ärenden i hus?
Har nu haft en vattenskadebesiktning.
Till råga på allt är bjälklaget byggt med tryckimpregnerat virke.
Nu vet jag inte vad som går att göra där, men rekommendationen jag fick av kontrollanten är att byta ut allt tryckimpregnerat mot ej tryckimpregnerat.
Men i alla fall, jag måste byta ut all masonit, och troligen all isolering också.
Nu vet jag inte vad som går att göra där, men rekommendationen jag fick av kontrollanten är att byta ut allt tryckimpregnerat mot ej tryckimpregnerat.
Men i alla fall, jag måste byta ut all masonit, och troligen all isolering också.
Visste du inte att huset du håller på att bygga är byggt med tryckt virke?K kbg skrev:Har nu haft en vattenskadebesiktning.
Liknande trådar
-
Slog av okänt rör vid dränering, vatten rinner nu mot grunden
Grund & Markarbeten -
Hur skyddar man dessa rör mot vatten? (Kabel i 50mm korrugeringsrör)
El -
Bör man vattensäkra mot gipsvägg bakom diskbänksskåp och diskmaskin?
Kök -
Ersätta gammal vattenlås från 7 talet mot ny?
Kök -
Dagvatten/regnvatten mot grannens tomt, skyldigheter?
Juridik