Hej!

Det kommer vatten från isoleringen på imkanalen ovanför köksfläkten, alltså utanpå röret men innanför brandisoleringen. Först trodde jag att detta var regnvatten, men har inte kommit för att titta uppe vid huven på taket ännu. Men skulle det kunna vara kondens istället? I min värld borde kondensen i så fall bildas på insidan röret (den varma fuktiga luften i röret kondenserar) och rinna tillbaka ner i själva fläkten, men i detta fallet är det alltså på utsidan röret. Eller kan det falla ut kondens på utsidan röret om röret nånstans saknar isolering...?! Snälla, förklara någon!

Redigerat:
hsd
Troligen regnvatten

Ja, för det är väl bara på insidan röret det kan bildas kondens...?

Ja det är på insidan om det är kondens.
Vet själv eftersom jag slarvat med isoleringe så råkar jag ut för samma kondens på insidan som rinner ner.
Blir att fixa sen när det blir varmare

Kalla dagar kan innerluft kondenseras och frysa i röret. Vid tögrader börjar det forsa.
Om ni har kokat pasta eller liknande när det varit -15 eller liknande har ni säkert fått en del is i röret.

Ju längre sträcka röret går i ouppvärmt utrymme desto större risk för omfattande isbildning.

Ok, ska försöka inspektera uppe vid huven på taket när tillfälle ges. Misstänker att det kan vara nåt läckage vid "kopplingen" mellan imkanal och huv på taket, alternativt att det rinner vatten från nocken på taket in under pannorna och ner längs imkanalen.

Ok, aneri68, men det är fortfarande på insidan röret du pratar om förstår jag?

fve skrev:
Ok, aneri68, men det är fortfarande på insidan röret du pratar om förstår jag?
Ja, men om du har skarvar finns risk för läckage.

Ja det är sant. Fast om det var läckage från in- till utsidan så borde det komma vatten även på insidan, men här verkar det torrt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.