7 827 läst · 8 svar
8k läst
8 svar
Vatten från köksfläkt
Hej!
Det kommer vatten från isoleringen på imkanalen ovanför köksfläkten, alltså utanpå röret men innanför brandisoleringen. Först trodde jag att detta var regnvatten, men har inte kommit för att titta uppe vid huven på taket ännu. Men skulle det kunna vara kondens istället? I min värld borde kondensen i så fall bildas på insidan röret (den varma fuktiga luften i röret kondenserar) och rinna tillbaka ner i själva fläkten, men i detta fallet är det alltså på utsidan röret. Eller kan det falla ut kondens på utsidan röret om röret nånstans saknar isolering...?! Snälla, förklara någon!
Det kommer vatten från isoleringen på imkanalen ovanför köksfläkten, alltså utanpå röret men innanför brandisoleringen. Först trodde jag att detta var regnvatten, men har inte kommit för att titta uppe vid huven på taket ännu. Men skulle det kunna vara kondens istället? I min värld borde kondensen i så fall bildas på insidan röret (den varma fuktiga luften i röret kondenserar) och rinna tillbaka ner i själva fläkten, men i detta fallet är det alltså på utsidan röret. Eller kan det falla ut kondens på utsidan röret om röret nånstans saknar isolering...?! Snälla, förklara någon!
Redigerat:
Kalla dagar kan innerluft kondenseras och frysa i röret. Vid tögrader börjar det forsa.
Om ni har kokat pasta eller liknande när det varit -15 eller liknande har ni säkert fått en del is i röret.
Ju längre sträcka röret går i ouppvärmt utrymme desto större risk för omfattande isbildning.
Om ni har kokat pasta eller liknande när det varit -15 eller liknande har ni säkert fått en del is i röret.
Ju längre sträcka röret går i ouppvärmt utrymme desto större risk för omfattande isbildning.
Ok, ska försöka inspektera uppe vid huven på taket när tillfälle ges. Misstänker att det kan vara nåt läckage vid "kopplingen" mellan imkanal och huv på taket, alternativt att det rinner vatten från nocken på taket in under pannorna och ner längs imkanalen.
Liknande trådar
-
Det droppar vatten från köksfläkten. Kallrasskydd behövs visst - men hur högt ska jag sätta det?
Ventilation -
Takhuv / takhatt isar igen och gör att vatten rinner från köksfläkt
Ventilation -
Rinner vatten ifrån köksfläkt!
Ventilation -
Kondens / vattendroppar från köksfläkt
Ventilation -
Hjälp. Vatten rinner från köksfläkten
Värme allmänt