När jag stänger av huvudvattenventilen och öppnar en kran så rinner det vatten ett tag till (5-15 minuter) innan det tar slut. Vattenmätare går inte så det är inte ventilen som läcker och när jag öppnar igen så tickar det en del, för att "fylla upp" det som runnit ur kranen.
Är detta något som ska ses som ett problem (annat än att man får ha lite tålamod när någon behöver göra något VVS-jobb)? Om det är det, finns det någon felsökning jag kan göra på egen hand för att hitta var någonstans det "läcker" (antar någon otät kran) innan jag ber om hjälp?

Det är kvarvarande vatten i ledningen som rinner ut efterhand som luft kommer in. Helt normalt när man stänger av huvudventilen och öppnar en tappkran.

OM vattenmätaren hade snurrat så läcker högst troligt huvudventilen, men det tycks inte vara så i ditt fall.

Kan det inte vara vattnet i rören som rinner ut.
Om du ska byta en blandare så stäng av huvudkranen, öppnar tappstället som ska bytas, öppna en kran till (gärna på ovanvåning om sådan finns)
Det går fortare att tappa ut om man öppnar två ändar i systemet.

Du kan ju alltid kolla på mätaren när du inte förbrukar vatten, snurrar den fortfarande så har du läckage, annars inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.