1 384 läst · 10 svar
1k läst
10 svar
Vatten buren värmeslinga i befintlig betong
Hejsan. Mitt hus är från 1920. Lertegel med torpargrund/krypgrund. Går dock ej komma ner någonstans har jag märkt. Men tilll frågan både vid entrén och altandörren är det gjutna plattor i dom två så kallat hallarna med svin kallt golv. Kan man spåra i dom och lägga ner varmvatten slingor ? Vore det bra göra eller nått annat sätt för göra golvet varmt? Vill helst ej ha el golv. Om jag ska ha vatten måste det ner på nått sätt för finns ej utrymme att bygga upp mer än totalt 1cm sen kommer trösklarna vara jämnt med golvet som jag tänkte lägga klinker på sen. Vad tycker ni? Tips och råd mottages
Börja med att titta på Wirsbos lägganvisningar. Till 12mm golvvärmeslang behövs det kanske 30mm (inkl klinker och fix) ovanför rören. Till större slangar som man lägger glesare behöver ligga djupare. 30mm är i rätt härad, men kolla lägganvisningarna.
Under slangarna behövs det isolering i form av ganska styv cellplast (inte den mjuka vita). 100mm är nog i minsta laget. 200mm bör vara OK. Men jag är osäker på tjockleken.
Under slangarna behövs det isolering i form av ganska styv cellplast (inte den mjuka vita). 100mm är nog i minsta laget. 200mm bör vara OK. Men jag är osäker på tjockleken.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 878 inlägg
Man bör ha minst 200mm isolering och en betongplatta är vanligen 100mm.
Ett golv behöver inte golvvärme om man bara vill att det inte ska kännas iskallt. Lägg på ett ytskikt som leder värme lite sämre än betong så blir det stor skillnad.
T.ex en plastmatta eller linoleum är exempel på en enkel lösning som är billig och gör skillnad
Ett golv behöver inte golvvärme om man bara vill att det inte ska kännas iskallt. Lägg på ett ytskikt som leder värme lite sämre än betong så blir det stor skillnad.
T.ex en plastmatta eller linoleum är exempel på en enkel lösning som är billig och gör skillnad
Liknande trådar
-
Konstant övertryck i golvvärmeslingan - vattenburen
Värme allmänt -
Vattenburen golvvärmeslinga funkar inte
Värme allmänt -
problem med vattenburen golvvärmeslinga
Värme allmänt -
Vattenburen radiator, först eller sist i golvvärmeslinga
Värme allmänt -
Elpatron på en vattenburen värmeslinga - vad betyder allting?
Värme allmänt