Hejsan. Mitt hus är från 1920. Lertegel med torpargrund/krypgrund. Går dock ej komma ner någonstans har jag märkt. Men tilll frågan både vid entrén och altandörren är det gjutna plattor i dom två så kallat hallarna med svin kallt golv. Kan man spåra i dom och lägga ner varmvatten slingor ? Vore det bra göra eller nått annat sätt för göra golvet varmt? Vill helst ej ha el golv. Om jag ska ha vatten måste det ner på nått sätt för finns ej utrymme att bygga upp mer än totalt 1cm sen kommer trösklarna vara jämnt med golvet som jag tänkte lägga klinker på sen. Vad tycker ni? Tips och råd mottages

Svinkallt, då finns det säkert ingen isolering under plattorna, hur mycket har du att spela med i mm

Staffans2000
Det låter som en dålig idé.
Utan isolering kommer värmekostnaden bli orimligt hög. Lägg mattor på golven istället.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det låter som en dålig idé.
Utan isolering kommer värmekostnaden bli orimligt hög. Lägg mattor på golven istället.

Mattor är ej så optimalt för blötta skor osv när man kommer in det e det?

Finns speciella entrémattor. Det är utmärkt att ha i hallen. Går att köpa per kvadratmeter.

Staffans2000
S Sonny82 skrev:
Mattor är ej så optimalt för blötta skor osv när man kommer in det e det?
Det må så vara, men det ändrar inte naturlagarna.

S
Om plattan är helt oisolerad och helt saknar fuktbrytande skydd är detta ingen bra idé, fukt kan börja vandra med mera.
Bila ut, isolera, gjut igen.

S SvanteC skrev:
Om plattan är helt oisolerad och helt saknar fuktbrytande skydd är detta ingen bra idé, fukt kan börja vandra med mera.
Bila ut, isolera, gjut igen.
Hur djupt behöver jag billa ut ca då?:)

S
S Sonny82 skrev:
Hur djupt behöver jag billa ut ca då?:)
Jadu... först ska du ha isolering, sen ska du ha ut armeringsjärn och slingor. Sen är det krav på c antal centimeter betong ovanpå varje slinga, litenolika beroende på vilken tillverkare och vilken dimension du har på slangen.

Så det beror på.

Börja med att titta på Wirsbos lägganvisningar. Till 12mm golvvärmeslang behövs det kanske 30mm (inkl klinker och fix) ovanför rören. Till större slangar som man lägger glesare behöver ligga djupare. 30mm är i rätt härad, men kolla lägganvisningarna.
Under slangarna behövs det isolering i form av ganska styv cellplast (inte den mjuka vita). 100mm är nog i minsta laget. 200mm bör vara OK. Men jag är osäker på tjockleken.

Man bör ha minst 200mm isolering och en betongplatta är vanligen 100mm.

Ett golv behöver inte golvvärme om man bara vill att det inte ska kännas iskallt. Lägg på ett ytskikt som leder värme lite sämre än betong så blir det stor skillnad.

T.ex en plastmatta eller linoleum är exempel på en enkel lösning som är billig och gör skillnad

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.