Hej!

Håller på att planera och förbereda så mycket som möjligt innan jag låter fackmännen komma och göra det sista för att spara lite pengar. Innan jag börjar handla in material och så tänkte jag söka lite hjälp här!

Vi har ett hus från -48 i lättbetong, det är alltså (ute) Puts (kalksten) -> Lättbetong -> Puts (Tror de tär gipsputs) (inne). Väggarna mår bra, då både putsen på utsidan och insidan fortfarande sitter som sten och så vidare.
Så som jag har lärt mig så ska man låta bli att täta sådana fasader, då både putsen (kalkstensputs) och betongen andas, och genom att låta fukten vandra in & ut mellan årstiderna reglerar väggarna sig själva med hänsyn till fukt och sådant.

Badrummet kommer sitta i ett ytterhörn, med 1 fönster på ena väggen. Det är alltså 2 ytterväggar med puts / lättbetong och 2 vanliga reglade inneväggar med plywood/(våtrums)gips.
Jag har bra koll på hur man gör en säker-vatten-vägg mot en reglad vägg, men i alla instruktioner, guider och videos så är det alltid mot en diffusionstät yttervägg (Trästomme), dvs man stänger inte inne fukten på samma sätt.

Hur ska jag resonera, och agera, mot mina 2 ytterväggar som andas? I det befintliga badrummet har man helt enkelt satt tätskikt mot putsen, sedan kaklat upp på vanligt sätt på tätskikten. I det badrummet är dock enbart 1 vägg på 155 cm mot yttervägg, och vi ska flytta badrummet så det är 250 + 300 cm mot yttervägg, dvs betydligt större area. Jag tänker att om enbart 1.5m är "tät" så kan fukten vandra i sidled, upp eller ner, medans om man tätar ett helt hörn kanske det blir dåligt, eller det kanske inte funkar så?

Sedan undrar jag om hurvida det är lämpligt att kakla på putsen. Putsen har bra vidhäftning till underlaget, är helt stum och det går ej att "flisa" bort den, eller dylikt. Gissar att man tvättar / slipar bort färg / tapet / dylikt som ligger på putsen och sedan kaklar?

Bild på nytt (vänster) och gammalt (höger) badrum. (De skall alltså flyttas från ett rum till ett annat).

sywr56B.png
hOFDb

Om tätskiktet görs rätt kommer ju ingen fukt in i väggen och då bör väggen må ännu bättre än tidigare. Förutom regniga dagar kommer den mesta fukten inifrån, men med ett tätskikt kommer det inte att komma någon fukt från det hållet. Fackmännen får väl säga sitt, men jag skulle ha tätat på och kaklat. Jag hade en byggare här som försökte använda en ny typ av skiva som hade cellplast i mitten och en betongyta på fram- och baksida (som en sandwichglass ungefär). Tyvärr fungerade inte just den modellen för den slog sig, men idén med en fuktsäker byggskiva som inte bygger så mycket kanske skulle vara lämplig för dig. Då slipper du oroa dig för att mindre bitar av putsen släpper och ger fläckvisa problem. För att hela skivan ska lossna måste ju stora delar av putsen släppa.

/Fredrik

F fb35523 skrev:
Om tätskiktet görs rätt kommer ju ingen fukt in i väggen och då bör väggen må ännu bättre än tidigare. Förutom regniga dagar kommer den mesta fukten inifrån, men med ett tätskikt kommer det inte att komma någon fukt från det hållet. Fackmännen får väl säga sitt, men jag skulle ha tätat på och kaklat. Jag hade en byggare här som försökte använda en ny typ av skiva som hade cellplast i mitten och en betongyta på fram- och baksida (som en sandwichglass ungefär). Tyvärr fungerade inte just den modellen för den slog sig, men idén med en fuktsäker byggskiva som inte bygger så mycket kanske skulle vara lämplig för dig. Då slipper du oroa dig för att mindre bitar av putsen släpper och ger fläckvisa problem. För att hela skivan ska lossna måste ju stora delar av putsen släppa.

/Fredrik
Det låter ju i och för sig troligt att majoriteten av fukten som vandrar är innifrån och ut, då det en större del av året är fuktigare inne än ute! Då är det nog som du säger att det inte spelar någon roll.
Då kommer bara frågan om det är möjligt att kakla direkt på putsen eller ej :) Får höra med de firmorna som ska komma och kika!

Du kommer ju att ha tätskiktet emellan, men om putsen skulle släppa lokalt kan det bli problem. Någon form av skiva eller att bygga upp med ~10 cm fix eller annan betong först gör att du inte blir lika beroende av hållfastheten på putsen lokalt, utan mer för hela väggen. Hantverkarna bör veta vad som fungerar.

Lycka till!

F fb35523 skrev:
Du kommer ju att ha tätskiktet emellan, men om putsen skulle släppa lokalt kan det bli problem. Någon form av skiva eller att bygga upp med ~10 cm fix eller annan betong först gör att du inte blir lika beroende av hållfastheten på putsen lokalt, utan mer för hela väggen. Hantverkarna bör veta vad som fungerar.

Lycka till!
Tvekis att något av putsen skulle släppa, den sitter som berget efter 70 år så jag tror inte den kommer röra sig något mer i framtiden heller. Men man kan ju helt enkelt regla upp med något bakom, vill jag ogärna köra med något levande material. Kanske får knacka ner putsen. Men som du säger, hantverkarna vet vad som gäller! Tack! :)

Det är väl en aldeles utmärkt vägg att bara sätta tätskikt på, och sedan kakla. På en sådan vägg är det ju tom. tillåtet med rollat tätskikt.

Kolla bara väldigt noga att inte putsen är bom någonstans.

• Gilla
Grim Pedersen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är väl en aldeles utmärkt vägg att bara sätta tätskikt på, och sedan kakla. På en sådan vägg är det ju tom. tillåtet med rollat tätskikt.

Kolla bara väldigt noga att inte putsen är bom någonstans.
Tack för info! :)

Jag ska gå igenom hela väggen väldigt, väldigt noga och kolla för bom. Gissningsvis knackar jag bort och kollar orsak, sedan reparerar evt sprickor / skador?

Tapeten går enkelt att ta bort, dock är det målat på putsen. Behöver jag ta bort även färgen med slip, eller går det att limma direkt på den målade putsen? Jag kan tyvärr inte avgöra om det är en silikatfärg eller om den är akrylbaserad den som förra ägaren har målat här. Känns dock rätt "stenigt" när jag stryker med handen, dvs inte som "vanlig" väggfärg.

G Grim Pedersen skrev:
Tack för info! :)

Jag ska gå igenom hela väggen väldigt, väldigt noga och kolla för bom. Gissningsvis knackar jag bort och kollar orsak, sedan reparerar evt sprickor / skador?

Tapeten går enkelt att ta bort, dock är det målat på putsen. Behöver jag ta bort även färgen med slip, eller går det att limma direkt på den målade putsen? Jag kan tyvärr inte avgöra om det är en silikatfärg eller om den är akrylbaserad den som förra ägaren har målat här. Känns dock rätt "stenigt" när jag stryker med handen, dvs inte som "vanlig" väggfärg.
Undrar detsamma

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.