Hejsan! Vi har en liten skånelänga där vi ska renovera ett litet badrum med toalett, handfat och dusch. Efter rivning sitter kakel kvar på vissa områden/väggar medan vi öppnat upp direkt mot betongvägg på andra delar. Konstruktionen består ju till största delen av väggar med tegel samt målad puts.

Vi hade tänkta att flytspackla golvet samt spackla väggarna med våtrumsspackel och sedan måla med våtrumsfärg på alla ytor. Hur ska man tänka kring tätskikt? Behövs det något mer?

Det är ett fritidsboende så frekvensen för duschandet är ju rätt begränsad.

Tacksam för hjälp!

S Selvander skrev:
Hejsan! Vi har en liten skånelänga där vi ska renovera ett litet badrum med toalett, handfat och dusch. Efter rivning sitter kakel kvar på vissa områden/väggar medan vi öppnat upp direkt mot betongvägg på andra delar. Konstruktionen består ju till största delen av väggar med tegel samt målad puts.

Vi hade tänkta att flytspackla golvet samt spackla väggarna med våtrumsspackel och sedan måla med våtrumsfärg på alla ytor. Hur ska man tänka kring tätskikt? Behövs det något mer?

Det är ett fritidsboende så frekvensen för duschandet är ju rätt begränsad.

Tacksam för hjälp!
I duschen behöver ni tätskikt och tex kakel eller likvärdigt godkänt material, om ni vill att försäkringen ska gälla. Tätskikt på golv ska dras upp ca 10 cm på väggar.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I duschen behöver ni tätskikt och tex kakel eller likvärdigt godkänt material, om ni vill att försäkringen ska gälla. Tätskikt på golv ska dras upp ca 10 cm på väggar.
Tack för svar :) Och om man då inte vill ha kakel utan ha den lite råa betongkänslan i hela rummet - finns det några alternativ. Man kan inte stryka på någon form av flytande tätskikt på området runt duschen?

Hittade den här skrivelsen på: https://www.gvk.se/branschregler/tatskikt/vatskebaserade-tatskikt/

Jag tolkar det som att det borde vara okej som jag tänker?

Kan jag använda vätskebaserade tätskikt i våtrum?​

Ja, med några förbehåll. Enligt GVKs branschregler är vätskebaserade tätskikt inte godkända att använda i våtzon 1 om väggen består av skivmaterial eller om golvet är av träbjälklagstyp. Vätskebaserade tätskikt kan däremot användas som tätskikt på massiva underlag som betong och lättklinker.

S Selvander skrev:
Hittade den här skrivelsen på: [länk]

Jag tolkar det som att det borde vara okej som jag tänker?

Kan jag använda vätskebaserade tätskikt i våtrum?​

Ja, med några förbehåll. Enligt GVKs branschregler är vätskebaserade tätskikt inte godkända att använda i våtzon 1 om väggen består av skivmaterial eller om golvet är av träbjälklagstyp. Vätskebaserade tätskikt kan däremot användas som tätskikt på massiva underlag som betong och lättklinker.
Ja, fast du måste ha ett ytskikt, typ kakel. Det finns något som heter microcement, kolla in det.

Ja, fast du måste ha ett ytskikt, typ kakel. Det finns något som heter microcement, kolla in det.
Tack! Microcement har många tipsat om så det ska jag kolla på.

Då kör jag vidare på att stryka på flytande tätskikt och sedan ytskikt på det så som microcement eller våtrumsspackel.

Tack för dina råd och ha en fin kväll!

S Selvander skrev:

Då kör jag vidare på att stryka på flytande tätskikt och sedan ytskikt på det så som microcement eller våtrumsspackel.

Nej, inte Våtrumsspackel utanpå tätskikt!
Läs branchreglerna på BKR eller gvk.

Så länge man följer tillverkarnas anvisningar för VT-målning, som brukar vara våtrumsspackel, våtrumsväv och färg så kan man ha det i plats för dusch. Det är inget krav att det ska vara kakelbeklätt.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
S Selvander skrev:

Microcement är inte med som ett ytskikt i branschreglerna. Försäkringsbolagena brukat vara restriktiva med sådant. Tänk också på att microcement är känsligt för UV-ljus, så om du har fönster i badrummet som vetter mot de ytorna är det riskabelt.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S Selvander skrev:
De godkända målade systemen för badrum finns här: https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system/
Anvisningarna för valt system måste följas exakt för att inte försäkringsbolaget ska klaga vid en ev. skada. Du kan inte ta rollade tätskikt avsedda för kakel som underlag för målning.

I ett badrum ska det finnas tätskikt över golv och alla väggar enligt branschreglerna.

Mikrocement används väl i huvudsak för att fräscha upp ett kaklat badrum, dvs. man har mikrocement ovanpå kaklet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.