På konsumentens sida
· 3 123 inlägg
Vilken typ av skiva ska du välja när du renoverar ditt badrum? Kartonggips, våtrumsskiva av cellplast, våtrumsskiva av fibergips? Det finns många olika typer. Så här kan du tänka.
Du kan läsa artikeln här: Våtrumsskiva till badrummet – välj rätt
Du kan läsa artikeln här: Våtrumsskiva till badrummet – välj rätt
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Fibo Trespo har väl inget med val av skivor att göra. Trespo är vad jag förstår ett ytskikt.
Så enkelt är det nog inte. Jag skulle säga att glasfiber funkar, visst det tar åt sig lite vatten men inte så det är risk för fuktskada.
Problemet ligger snarare i försäkringsbranschen än plasten....
Problemet ligger snarare i försäkringsbranschen än plasten....
Mitt försäkringsbolag tyckte det var en jättebra lösning, garanterat tätt och inget tätskikt som brister om man måste upp med en klinkerplatta för byte. Lagt direkt på befintlig spånskiva.G gusvo085 skrev:
Polyester är inte helt diffusion tätt. Men sannolikt tillräckligt tätt för det här. Glasfiber i sig är inte tätt alls.
Jag är övertygad om att det funkar, men jag skulle inte använda metoden i ett bygga jag ska försäkra.
Jag är övertygad om att det funkar, men jag skulle inte använda metoden i ett bygga jag ska försäkra.
En riktigt spännande lösning. I vilket land har du byggt ditt badrum?T Tänkolog skrev:
Hur tjockt har du byggt upp laminatet?
Jag har utfört en del plastjobb på en båt och jag skulle inte ge mig på att plasta ett badrum. Jag tänker mig att om man slarvar lite är det lätt att vidhäftningen mellan lagren blir dålig med sprickor och läckage som följd.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Oavsett val av skiva/gips skulle jag säga att det är viktigt att kolla vad som krävs bakom. I mitt fall ville de som gjorde tätskiktet att det skulle vara 15mm plyfa först, sedan gips/skiva.
På Fibo ser inte det ut att behövas då den är uppbyggd på en plyfa.
På Fibo ser inte det ut att behövas då den är uppbyggd på en plyfa.