Söker tips på en bra lösning för att bli av med vass. Vassen växer i princip direkt i den blöta mossen till stor del och sedan ut i vattnet. Bottnen är sand och längre, längre under lera. Det går alltså bara att slå vassen lokalt under vattenytan. Har funderingar på att gräva ur men det gäller att ha en lätt grävare trots att bottnen känns fast. :(
Man får schakta 70 m3 utan tillstånd. Jag har kört av vassen i vinter med en slyklinga. men stubbarna är för d-t hårda :wow: och vassa och det går nästan inte att gå ens med stövlar.
Kanske jag måste avvakta vinterläget? Eller är det någon som provat och kan bistå med en god idé.
Det är på annans mark men åtgärder får vidtas.

Jag har varit med om att befria en liten sjö, tjärn, göl eller vad man skall kalla det, från vass.

Några gubbs gick och slog vassen nära botten, de vadade alltså och slog med liarna nära botten.
Andra, kvinnor, barn och kontorister :surprised: (bl.a. undertecknad) vadade omkring och räfsade ihop vassen, som flöt upp och låg i vattenytan.

efter ett par år dog vassrötterna och flöt upp.

Kul sommarjobb att vada omkring i badbyxor och gummistövlar.

Hoppas att ni inte har iglar :)

Problemet är som jag skrivit att vassen växer inte under vattnet....Det är det som är problemet.

Vi lade ut en lång plastduk som jag kom över från ett pappersbruk. Duken kallas för vira och är lätt räfflad och påminner om gamla dagars plastmattor fast fyra meter bred och x meter lång. Den lade vi på botten ända från land och ut till vasskanten och sedan lite sand på det. Den har legat där i 20 år nu och vi har inte gjort något sedan dess. 😄

• Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. Lysande!
La ni den ovanpå vass-stubben eller vidtog ni nån annan åtgärd först?

Redigerat:
seniorkonsult skrev:
Problemet är som jag skrivit att vassen växer inte under vattnet....Det är det som är problemet.
Inte lätt att förstå om du är på land eller i sjön.

Här verkar det vara till sjöss i alla fall:
Det går alltså bara att slå vassen lokalt under vattenytan. Har funderingar på att gräva ur men det gäller att ha en lätt grävare trots att bottnen känns fast.
OM det är på land är det väl bara att köra några vändor med en jordfräs, så är vassen borta.

Vad är det nu jag har missupfattat tro?
Bäst du tar några bilder.

Det är både på "land" och i vattnet. Där det är vatten har jag förstått att vassen skall slås under vattenytan några år. Det finns sedan mark som är lite smetig, dvs kan med svårighet beträdas just nu, frånsett där jag bygger en gångväg till vattnet och där växer det vass som bara den och den är ju svår att får bort. Jag tror banne mig den växer 10 cm i veckan, Den var 3-4 m hög innan jag tog slyklingan och gjorde ett totalangrepp från isen i våras.

Låter inte kul med så'n mark i strandkanten.

Funderat på att fylla upp lite och "bygga" en användbar strand?

Man funderar en hel del. Problemet är att det inte är "min" strand utan ett område som får brukas för rekreation mm. En del mindre arbete får göras. Det finns restriktioner om vattenverksamhet etc.
Jag tänker nog försöka lägga på något och fylla på. Efter att jag läst på om vass så tycks det bara finnas; "gräv bort eller täck över med något som ej vassen kommer genom och fyll på. Förslaget vira tidigare ska jag kolla mera.

Kanske vassen på land dör om man är ihärdig med slyklingan? Finns viss energi att skjuta nya skott i rötterna men inte oändlig. Bäst att ta på sommaren under växtperioden. Viradukar på pappersbruk byts ut med jämna mellanrum så det är bara att fråga om man vill ha. Bredden beror på bredden på pappersmaskinen. Satans tunga och tjocka .. inget man lägger på släpet efter bilen.

jerk; och il_duce; tack för tips om viraduken men det låter inget kul med vikten. Kanske ett vinterprojekt när man kan köra på ev frusen mark. Lokalt är det 7 m blålera under sanden...

Vi la den på släpet och körde hem den ich la ut den på botten. Den är tung för att den är så stor men med lite hjälp så funkar det.
Vassen måste man slå av vid botten varje år om man vill behålla den gata som man gjort i ordning. Annars växer den snabbt igen.

En god vän kämpade i många år mot vassen genom att använda en slåtterbalk som han monterade på sidan av båten.
Efter ett antal år muddrade han istället för att ta dö på rötterna.
Eehhh det var nog många kubik som muddrades men det låg väldigt avskilt så ingen märkte något.

Jag har prövat olika metoder. I vattnet har jag kört med lie alternativt en "pulka" med två sågblad efter båten. På land har det blivit röjsågen och vi lägger ut en " matta" där vi badar, från land och ett par meter ut i vattnet. Klippt de senaste tre åren på detta sätt.

En matta, typ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.