Hej,

Kan någon hjälpa mig vart F*n hittar jag en ny ledarmatur/ersättare för mitt badrumsbelysning?
Snälla hjälp och snälla säg att det finns på clasohlson eller någon bra butik så jag slipper beställa skiten..

Tack på förhand

• Badrumshylla med hårvårdsprodukter, kremer, ihopvikta handdukar och osammanhängande ljusslingdelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trådhylla med hårprodukter, lysrör, kopplingar och en väska i bakgrunden. Inomhusmiljö.
    Skapa konto
Vad är det för storlek på befintliga armaturer?

Hur ser resten av armaturen ut?
Vilket tillgängligt utrymme finns?

Demmpa Demmpa skrev:

Hej Demmpa:
Se bilder här nedan, mer än såhär har jag inte tyvärr.
Lampan är kopplad till strömbrytaren på väggen (bruna/blå elkabeln)
Helst behöver jag väl bara någon typ av ledarmatur/list som jag kan koppla till strömbrytaren på väggen.

Allt gott

• Fluorescent light ballast detail with white connectors and electrical wiring in a bathroom setting.
    Skapa konto
  • Badrumsskåp med spegeldörrar över handfat reflekterar dusch, hyllplan med hårvård och accesoarer ovanpå.
    Skapa konto
  • En hand håller en vit apparat med en dataskylt; specificerar märke, modell, spänning, och säkerhetscertifikat.
    Skapa konto
Demmpa Demmpa skrev:

Några ideer? @Demmpa

Är den armaturen köpt i Spanien? Eller ni kanske bor i Spanien. Företaget som tillverkar den ligger i Badajos, Spanien.
Ligger armaturen sådär löst på skåpet? Verkar inte riktigt fackmannamässigt installerat, och det i ett badrum. Hualigen!

Några uppgifter på storlek(längd bredd och djup) på armaturen lämnades inte. Om man vill ha hjälp är det klädsamt att lämna uppgifter som efterfrågas.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Är den armaturen köpt i Spanien? Eller ni kanske bor i Spanien. Företaget som tillverkar den ligger i Badajos, Spanien.
Ligger armaturen sådär löst på skåpet? Verkar inte riktigt fackmannamässigt installerat, och det i ett badrum. Hualigen!

Några uppgifter på storlek(längd bredd och djup) på armaturen lämnades inte. Om man vill ha hjälp är det klädsamt att lämna uppgifter som efterfrågas.
Hej,

Luckan framför är borttagen, den består av frostat glas så att det blir som en ”sminkspegel”.Se bild. Den är köpt och ditsatta av min bostadsförening som ligger i Sverige.

Exakt mått vet jag inte just nu men räkna med 30-40cm. Syftet är att det blir ljust sen hur det ser ut bakom är inte väsentligt utan att det såklart ska vara säkert!

Tack för påstående, lite ny här!
Väggmonterat badrumsskåp med spegeldörrar framför kakel, delvis synlig tvättmaskin, modern design, ren inredningsdetalj.
Skapa konto

Vad är anledningen till att armaturen ska bytas? Det nämns inte?

Redigerat:

Bästa svaret

B
Tycker man ska överväga att sätta en 12v driver, och klippa till en lagom längd av 12v led strip i bra ipklassning, och rätt färgljus. Om man nu ska byta armaturen.

Alternativt driver för konstantström, och motsvarande lösning med led stripe.

Det framgår ju inte varför man inte bara kan sätta i nya lysrör i den befintliga?

https://www.clasohlson.com/se/Bankbelysning-Linear-LED-Flat-ECO-Ledvance/p/36-7422

Om man nu strikt ska hålla så till butiker så kan väl möjligen denna passa i skåpet. Med tanke på att gamla lampan var på 2 x8W, så kanske det blir snålt med 1 sådan. Men jag hade provat med 1 först.

Det ser ju inte ut som en elektriker installerat det där... det är nog bra om man som minst i alla fall snyggar till det lite, fäster upp materialet, placerar sockerbitar i en dosa (alt byter till wago i dosan).

A Arnodt skrev:
Vad är anledningen till att armaturen ska bytas? Det nämns inte
A Arnodt skrev:
Vad är anledningen till att armaturen ska bytas? Det nämns inte?
Den är sönder och går inte igång även om lysrören är utbytta… El finns då jag mätt med elpenna

Du kanske ska konfrontera er bostadsrättsförening med att elinstallationen de låtit utföra är allt annat än en fackmannamässig installation.

Är det lika undermålig elinstallation hos grannarna?

Redigerat:
B BSOD skrev:
Tycker man ska överväga att sätta en 12v driver, och klippa till en lagom längd av 12v led strip i bra ipklassning, och rätt färgljus. Om man nu ska byta armaturen.

Alternativt driver för konstantström, och motsvarande lösning med led stripe.

Det framgår ju inte varför man inte bara kan sätta i nya lysrör i den befintliga?

[länk]

Om man nu strikt ska hålla så till butiker så kan väl möjligen denna passa i skåpet. Med tanke på att gamla lampan var på 2 x8W, så kanske det blir snålt med 1 sådan. Men jag hade provat med 1 först.

Det ser ju inte ut som en elektriker installerat det där... det är nog bra om man som minst i alla fall snyggar till det lite, fäster upp materialet, placerar sockerbitar i en dosa (alt byter till wago i dosan).
Tusen tack för din utredning!
Byta driver 12v och koppla led list är utanför min kunskap.. Om d inte ska hålla dig till butik vad hade du då köpt som enbart kopplas på den bruna/blåa kabeln?
Ja att byta till sockerbit tänker jag också.
Tack för svar

A Arnodt skrev:
Du kanske ska konfrontera er bostadsrättsförening med att elinstallationen de låtit utföra är allt annat än en fackmannamässig installation.

Ej kollat med grannarna men klokt! Jag drar iväg ett Mail men oavsett så kommer det hamna i mitt knä..

A Arnodt skrev:

Hej,

Jag borde göra det men just nu vill jag bara att en lampa ska lysa...

E etompau skrev:
Köp en eller två lamphållare med vinkelfäste.
Stoppa dit önskad LED-ljuskälla.
[länk]
E etompau skrev:
[länk]
E etompau skrev:
Inte dum idé!!
E etompau skrev:
[länk]
Är den trådlös eller kommer det med en sladd? Det står inte men en grym idé, denna testa jag, tack skåning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.