4 391 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Vart kan man hitta vantskruv (turnbuckle) till dörr?
Hej!
Jag ska bygga en förrådsdörr och har tänkt köpa en vantskruv för att justera dörren.
Dock verkar just vantskruv vara för båtar, för den engelska motsvarigheten (50" turnbuckle) hittar jag inget i Sverige, dock tyckte Google att turnbuckle skulle översättas till vantskruv, och eftersom jag inte vet vad det heter så har jag lite problem att hitta vad jag vill ha..
Är det någon som har tips på vart man kan hitta eller vad det heter när det är för en dörr?
Turnbuckle som jag vill ha:
Vantskruv:
Jag ska bygga en förrådsdörr och har tänkt köpa en vantskruv för att justera dörren.
Dock verkar just vantskruv vara för båtar, för den engelska motsvarigheten (50" turnbuckle) hittar jag inget i Sverige, dock tyckte Google att turnbuckle skulle översättas till vantskruv, och eftersom jag inte vet vad det heter så har jag lite problem att hitta vad jag vill ha..
Är det någon som har tips på vart man kan hitta eller vad det heter när det är för en dörr?
Turnbuckle som jag vill ha:
Vantskruv:
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Använd vanlig vantskruv och wire för att justera, och när det är som det ska så skruva dit ett krysstag från IKEA och ta bort vantskruv+wire ? Annars borde väl dörrsidorna hålla ramen ordentligt fixerad utan krysstag, så IKEA-staget är kanske onödigt.
Gängstång med såna pendelskruvshuvuden som man använder till VVS (kommer för mitt liv inte ihåg vad de heter just nu men de finns på Hornbach). Ena stången måste vara vänstergängad så det blir en specialare.
Edit: Pendelhylsa heter de.....
http://www.bevego.se/webapp/wcs/sto...&parent_category_rn=22053&topCategoryId=22053
Edit: Pendelhylsa heter de.....
http://www.bevego.se/webapp/wcs/sto...&parent_category_rn=22053&topCategoryId=22053
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 892 inlägg
Det är väl bara Engelsmän och Amerikaner som gör så rackliga dörrar att de måste ha justerskruv, vi övriga gör dörrar som håller sig rektangulära.
På bilden är fyllningen i ramen av plywood och den säckar inte ihop och någon justering kommer bara att dra dörren vind.
Det här är felet med internet, någon gör en knasig lösning och så sprids den över hela webben.....
Protte
På bilden är fyllningen i ramen av plywood och den säckar inte ihop och någon justering kommer bara att dra dörren vind.
Det här är felet med internet, någon gör en knasig lösning och så sprids den över hela webben.....
Protte
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Vantskruvar hittar du annars i alla vanliga inköpslador , som Jula, Clas O och Biltema.
Produkter som diskuteras i tråden