Hej!

Diskmaskinslucka Vårsta från IKEA. Vad hade ni gjort här? Köpte nya skruvar och fyllde i med trälim men det lossnade, igen.

Bifogar bild på skruvar som har lossnat, samt de som är kvar efter egenhändig reparation.

/Alexander

• Grå matta med skräp, trägolvkant, metallisten skiljer materialen, inomhusmiljö, slitage eller fläckar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartbrun tavla liggande på golv med metallram och skruvar, några saker på ytan.
    Skapa konto

Bästa svaret

Snabbt och enkelt. Doppa en tändsticka i trälim och tryck i hålet innan du skruvar dit det.

Lite mer genomarbetat. Använd ett pluggborr för att skapa några träpluggar. Borra upp hålen och limma i träpluggarna. Skruva sedan tillbaka beslagen.

Möjligen är det oavsett metod bra att använda en något grövre skruv.

• Gilla
Trollöra och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Snabbt och enkelt. Doppa en tändsticka i trälim och tryck i hålet innan du skruvar dit det.

Lite mer genomarbetat. Använd ett pluggborr för att skapa några träpluggar. Borra upp hålen och limma i träpluggarna. Skruva sedan tillbaka beslagen.

Möjligen är det oavsett metod bra att använda en något grövre skruv.
Tack för svar. Har svårt att föreställa mig slutlösningen på tändsticksalternativet. Jag stoppar tändstickan med trälim i borrhålet och skruvar sedan fast beslaget med en grövre skruv? Jag ser inte denna lösning lika tydligt som du. Bygger det på att limmet kommer att fylla hålet? Vad har tändstickan för funktion isf? Tacksam för föklaring och tålamod.

För alternativ två: jag använder pluggborr och skapar träplugg, borrar hål i skivan som matchar pluggens diameter, limmar fast pluggen och skruvar sedan på beslaget? Utgår från att denna lösning kräver att pluggens ände inte sticker ut, så att beslagen kan ligga mot skivan, samt att pluggen kommer att fungera som ett fäste för en skruv som är grövre. Är vi säkra på att plugg och lim håller tillräckligt? Tänker att jag gör pluggen lite extra tjock så att en skruv kan skruvas in utan att den går sönder. Förborra för att minska risk för spricka ytterligare. Har jag förstått rätt? Låter som en bra lösning!

I första alternativet är det primärt tändstickan som fyller hålet. Limmet håller kvar den. Det blir dålig passform mellan tändsticka och hål. Så det kan göras starkare. Men det blir ändå starkare än att bara fylla hålet med lim som du provat.

I alternativ två har pluggen en mycket större limyta än i första alternativet. Och det blir släta ytor som passar mot varandra i limfogen. Jag skulle göra pluggen lite längre och sedan passa till med ett stämjärn efteråt. Om det behöver förborras beror på vad för skruv du använder.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
I första alternativet är det primärt tändstickan som fyller hålet. Limmet håller kvar den. Det blir dålig passform mellan tändsticka och hål. Så det kan göras starkare. Men det blir ändå starkare än att bara fylla hålet med lim som du provat.

I alternativ två har pluggen en mycket större limyta än i första alternativet. Och det blir släta ytor som passar mot varandra i limfogen. Jag skulle göra pluggen lite längre och sedan passa till med ett stämjärn efteråt. Om det behöver förborras beror på vad för skruv du använder.
Tack för svar. Tror jag förstår din logik om tändstickan, känns mer robust med plugg. Jag kör på det förslaget, samt att passa pluggen i efterhand. Har dock inget stämjärn, finns det något annat verktyg du hade rekommenderat utan risk för att spräcka pluggen? Kommer ju att använda träskruv (om det var det du menade), har lärt mig att det är alltid säkrast att förborra - håller du inte med? /Alexander

Ja. Metoden med plugg kan bli bättre. Har du inget stämjärn går det att använda en vass kniv. För att pluggen inte skall spricka kan du skära av lite i taget. Se till att limmet har torkat ordentligt innan du börjar kapa pluggen.

Att förborra minskar risken att det spricker. Men det ökar risken att skruven dras ut ut hålet vid belastning. Om du har ett skjutmått kan du mäta skruvens diameter innanför gängorna och sedan borra med det borr som ligger närmaste halva mm mindre.

Jag skrev inte det förut. Men tänk på att använda en plugg som har fiberriktningen i luckans plan. Man kan köpa färdiga träpluggar som har fibrerna i längdriktningen. Det blir inte bra för detta ändamål.

• Gilla
aplusb
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Ja. Metoden med plugg kan bli bättre. Har du inget stämjärn går det att använda en vass kniv. För att pluggen inte skall spricka kan du skära av lite i taget. Se till att limmet har torkat ordentligt innan du börjar kapa pluggen.

Att förborra minskar risken att det spricker. Men det ökar risken att skruven dras ut ut hålet vid belastning. Om du har ett skjutmått kan du mäta skruvens diameter innanför gängorna och sedan borra med det borr som ligger närmaste halva mm mindre.

Jag skrev inte det förut. Men tänk på att använda en plugg som har fiberriktningen i luckans plan. Man kan köpa färdiga träpluggar som har fibrerna i längdriktningen. Det blir inte bra för detta ändamål.
Tack för hjälpen @Avemo!

• Skadad svart yta med trä bakom; ser ut som ett ansikte med ögon, näsa och frisyr.
    Skapa konto
  • Kökslucka med handtag och tydliga fingeravtryck, parkettgolv, skuggor, naturligt ljusinsläpp från sidan.
    Skapa konto
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.