R RoAd skrev:
Det du är emot är ju egentligen att betala sina egna kostnader. Jag ser inte det som ett problem.

Som jag skrivit tidigare så kommer detta med all sannolikhet att lösa sig av sig självt ganska snart. Det är inget som något "motstånd" kan förhindra.
De som hoppas på att alla solidariskt kommer rätta sig i led efter en specifik förbrukningsmodell för att på något sätt göra bidra till ett lägre elpris för alla lär väl dock bli besviken. Blir jag till slut påtvingad ett timprisavtal så kommer elanvändandet i stort fortsätta som idag, iaf så länge kontot har täckning.
 
  • Gilla
antonholm
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
De som hoppas på att alla solidariskt kommer rätta sig i led efter en specifik förbrukningsmodell för att på något sätt göra bidra till ett lägre elpris för alla lär väl dock bli besviken. Blir jag till slut påtvingad ett timprisavtal så kommer elanvändandet i stort fortsätta som idag, iaf så länge kontot har täckning.
De som inte byter sitter förmodligen kvar med svartepetter eller blir tvungen att byta. Om du kan spara säg 500kr/mån genom några knapptryckningar på tfn , skulle du byta då?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Om man delar in de som har månadsrörligt elpris i två grupper.
En grupp som förbrukar mer när elen är billig och
en andra grupp som förbrukar mer el när elen är dyr (spotpriset, timpriset).
Om hela gruppen vars förbrukningsmönster gör att de förbrukar mest billig el (första gruppen) byter till timdebitering, så kommer de som har kvar månadsrörligt att själva få betala den högre inköpskostnaden utan subvention av de som ”betalar extra” för billig el.
Precis så är det ju. Det rörliga avtalet är ju ett icke-problem. Har man det så får man betala utifrån allas förbrukning med det avtalet och det påverkar ju inte de med timavtal. De som tycker att det lönar sig att byta gör nog det och till slut kommer ingen att vilja ha det då det blir för dyrt, eller så har man det av ren vana.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De som inte byter sitter förmodligen kvar med svartepetter eller blir tvungen att byta. Om du kan spara säg 500kr/mån genom några knapptryckningar på tfn , skulle du byta då?
Givet situation jag själv är i där jag inte har möjlighet att påverka min nuvarande förbrukningsprofil och inte behöver ändra en enda sak för att timprisdebitering skall vara fördelaktigt så absolut. Kommer det dock med någon form av uppoffring (subjektivt) så avser jag hålla mig kvar på rörliga/fasta avtal så länge någon aktör på marknaden erbjuder det.
 
Tomture61
Scouten skrev:
Här håller jag med Daniel, för nätet är en vanlig profil, en dålig profil, ju mer man jämnar ut förbrukningen desto bättre.

Tänk att elnätet är som en landsväg. Den klarar lätt att svälja dygnets totala mängd bilar, men varje morgon och kväll blir det köer, när alla vill till jobbet eller hem. Om människor spred ut sina tider, så klarar man sig med befintlig väg, annars måste man bygga om till motorväg.

På samma sätt fungerar det med elnätet även vi då även får väga in tillgänglig effekt mm, att förändra folks beteende är alltså enormt mycket billigare än att bygga om infrastrukturen.
Tänk dig då en arbetsplats där man måste samarbeta med varandra , hur skulle det fungera om alla har olika tider de jobbar på . Skicka sms till Sture att du får pallra dig upp nu , vi har slut på spik (Sture kom nyss hem från jobbet efter 8h slit) Sture lever ett helt nytt liv , på nätter hemma när elen är billigare :rofl:
 
R
D Dayangel skrev:
De som hoppas på att alla solidariskt kommer rätta sig i led efter en specifik förbrukningsmodell för att på något sätt göra bidra till ett lägre elpris för alla lär väl dock bli besviken. Blir jag till slut påtvingad ett timprisavtal så kommer elanvändandet i stort fortsätta som idag, iaf så länge kontot har täckning.
Förstår inte vad du menar med "rätta sig i led"? Det handlar ju om något så enkelt som att välja en avtalsform som gör att man betalar för sin egen förbrukning.

Solidaritet skulle väl i.s.f. vara att stanna kvar i rörligt trots att man förlorar på det och på så sätt subventionera din förbrukning.

Du får förstås förbruka el precis som du vill. Har jag sagt något annat?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jag är hemskt ledsen och med detta meddelande vill jag be alla med rörligt elpris om ursäkt.
Jag har bytt till timpris( för typ 10 år sen) och pga detta har ni förlorat en som laddar elbilen på natten och enbart de billiga timmarna ( inatt tex glödde säkringarna när elpriset var negativt (-0,07öre/kwh)
Har en vvb med extra tank som enbart värms på natten eller på billig tid.
Eldar om elpriset är högt , likaså lagar mat på kaminen om de är dyrt.
På grund av min själviska handling så har ni nu fått öka kostnader.

Förlåt

:whistle:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
baal och 20 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Förstår inte vad du menar med "rätta sig i led"? Det handlar ju om något så enkelt som att välja en avtalsform som gör att man betalar för sin egen förbrukning.

Solidaritet skulle väl i.s.f. vara att stanna kvar i rörligt trots att man förlorar på det och på så sätt subventionera din förbrukning.

Du får förstås förbruka el precis som du vill. Har jag sagt något annat?
Jag blandar nog lite omedvetet argument från dig och Daniel som får det att låta som om rörliga avtal snyltar prismässigt på de som betalar sin förbrukning per timme.
 
D Dayangel skrev:
Jag blandar nog lite omedvetet argument från dig och Daniel som får det att låta som om rörliga avtal snyltar prismässigt på de som betalar sin förbrukning per timme.
Då har du nog missförstått. Det är ingen som skrivit något sådant.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
I
Detta är en intressant fråga vi kör rörligt och fick en räkning på 1000 lappen för okt månad, priset på elen låg på ca 130 öre / kWh vilket är dyrt, den borde ha legat på 100-110 inkl allt. Jag numera tim uppgifter från nätägaren från och med Okt så jag tänkte jag skulle räkna ut vad vår kostnad hade blivit med timdebitering kontra "normalpris".

Spontat har jag fått uppfattningen att man kan tjäna par 100 lappar med timdebitering och om det är sant så är det inte värt mecket att hålla koll på elpriserna stup i kvarten.
 
Kollade alla mina gamla fakturor nu (vi har bott i huset sedan juni) och frågan är om vi någonsin haft vanligt rörligt elpris, även fast det stått i avtalet och på vattenfalls hemsida samt på fakturorna förutom den senaste.

Jag ser att vi varje månad har betalat 5-10 öre mer per kWh än vad månadsgenomsnittet per kWh legat på i vårt elområde.
 
MG_88 MatGab skrev:
Jag ser att vi varje månad har betalat 5-10 öre mer per kWh än vad månadsgenomsnittet per kWh legat på i vårt elområde.
Det är väl för att månadspriset inte är ett genomsnitt rakt av, utan det volymvägda snittet utifrån när på dygnet alla kunder har förbrukat elen?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Jag ser det tvärtom. Vissa är så insnöade i hur det varit att de absolut inte vill ändra något. Man måste inte fundera eller anpassa sig bara för att man vetalar efter sin egen förbrukning.
Det kommer att bli dyrare med månadspris än timpris även för normala användare som inte anpassar sig.
Kan du då förklara i detalj hur en mönstermedborgare bör leva efter dina mått mätt .
Allt från vilket boende , uppvärmningssätt , hur man tvättar kläder och sig själv , vilket jobb man har + vilka jobbtider , får man ha vilken bil som helst , när man skall sova , får man ha barn .
 
  • Gilla
  • Haha
baal och 5 till
  • Laddar…
C
Tomture61 Tomture61 skrev:
Kan du då förklara i detalj hur en mönstermedborgare bör leva efter dina mått mätt .
Fast det handlar ju inte om hur man bör/ska leva, utan om att man lurar sig själv att tro att månadsrörligt pris skulle bli billigare givet ett visst levnadssätt. Det kanske varit så historiskt att man kunnat åka snålskjuts på andra som har sin förbrukning på billigare timmar. Men finns det ingen kvar att åka snålskjuts på blir valet av prismodell hugget som stucket.

Och apropå hugget som stucket har man väl ingen större anledning att fundera på elpriser i Luleå?
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Nej. Bara hushållsel.
Alla med ved, pellets, olja, passivhus eller fjärrvärme är i samma sits.
Timmavtal är nästan alltid olönsamt.
Nej. De med pellets, ved, olja, eller tom fjärrvärme, kan värma huset med det, under perrioder när elen är dyr, och byta till el/vp när den är billig. Värre är om man inget alternativ har till el.
 
  • Gilla
rottisar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.